Självklart blir man förbannad över detta.. Men det som stör mig mest är hur ologiskt allt är i... ska vi kalla det klimattänket?
Jag har läst alla inlägg i tråden och kan nog hålla med de flesta.
Dieslar blev miljöbilar delvis för att de släpper ut betydligt mindre koldioxid än motsvarande bensinare. Fine, kväveoxid blir jobbigt i stadsmiljö, främst är det skadligt att inandas och det kan leda till bl.a. försurning (MILJÖskadligt). Men rent klimatmässigt kan man tycka att diesel således är bättre än bensin och mer ett storstadsproblem än ett klimatproblem. Det som stör mig mest är allt skitsnack från politiskt håll att det skulle handla om att rädda klimatet.
Jag har tidigare varit relativt negativ till elbilar pga räckvidd, inköpspris, laddmöjligheter osv. Men rent krasst skulle jag till vardags klara mig med en elbil då jag bor i ett storstadsområde, även om jag nog inte skulle bilsemestra med den.
Men ponera att jag vill ha en elbil nu. Jag ska rädda klimatet åt hela världen...
Jag har ett "normalt" jobb med lite drygt medellön. Bor i villa, har familj.
Som jag ser det så är energiskatten roten till problemet. För det första har man en mindre nice elräkning (normalvilla), de nuvarande bilarna måste tankas (och som alla vet så är det i huvudsak skatten som styr priset). Om nu världsmarknadspriset var den avgörande faktorn torde priset vara snarlikt i våra grannländer.
Men okej, jag ska köpa en elbil som rymmer hela familjen. Tesla Modell X rymmer ju alla och har ok räckvidd. Men säg att vi klämmer ihop oss i en VW ID4 då teslan är för dyr.
Wow, 60 lök i klimatbonus! Men vänta, 60k i bonus, när biljäveln kostar över en halv mille.. Det spelar liksom ingen roll..
Om man faktiskt menade allvar med klimattänket från politiskt håll och nu ville att alla skulle köra klimatsmart så hade nog morot funkat bättre än piska.
Halvera energiskatten (el-element torde ju vara mer klimatsmart än att elda?), höj bonusen för elbil med typ 100k, sen kanske vanligt, knegande folk, aka den stora massan, har möjlighet att vara "klimatsmarta". För det var väl klimatet vi skulle rädda och inte statskassan?
Senast redigerat av Deception (1 januari 2022)