Mossan1 skrev:
Milmyterna regerar, trots 2022 snart.
Främt handlarna lyckas klämma ut massor av tusen mer för en gammal bil strax innan dyra servicar,mm bara för den gått under 20k mil.
Lite märkligt faktiskt. Mem dom kan ju, så varför inte?
Nåja.
Köper man en 12år gammal bil har milen ringa betydelse, så länge det inte är extrema ytterligheter.
Der är alltid exemplarets servicehistorik, skick, samt hur den är körd som är viktigt.
VW från den eran är inte starkast lysande på kvalitetshimlen. Ganska långt ifrån faktiskt. Därför är dom också lågt prissatta så man kan absolut göra fynd, men man bör veta vad man bör kolla, och ha möjlighet att fixa själv.
Tidigaste DSG'erna hade en del trubbel, det är sant. Torr-lamell-modellerna främst, men främst av allt den tidiga 7vxl.
Men det är bara dom första årsmodellerna. Redan vid 2012 är dom avsevärt bättre. Senare modeller är avsevärt bättre än ryktet.
Dubbelmassesvänghjul är det på samtliga VW för övrigt. DSG, manuell, diesel eller bensin kvittar.
Rost? Jajamen, men den syns ganska väl.
Bensinmotorerna är inte dom bästa.
Oljekonsumtion och senare också kamkedjeproblem.
Dieslarna är generellt bra, men skatten gör den olönsam med så få mil/år.
Då ska du upp i miljöklasserna i så fall, men då får du ha en annan budget.
Personligen anser jag 50kkr vara på tok för dyrt för en 12år eller mer gammal Passat. 15k mil kan väl anses "lågt", men det har ingen praktisk betydelse om det är 25k mil bara den är skött.
För är 15k-bilen inte skött är den kass också.