Mossan1 skrev:
Alla "premiumbilar" (dyrare, främst Europa) har DMF.
Duall Mass Flywheel.
= Dubbelmassesvänghjul.
Jag tror det är ganska få undantag.
Asiatiska bilar har det bara på dieslar, tror jag,
Dom flesta är med bilen ut (i alla fall kopplingen ut) och andra lämnar in före 20k mil. Bensinare klarar sig generellt bättre än diesel pga dieselns råare gång.
Ett DMF kostar i sig runt 7000kr. Lite olika, men 'ish.
+kopplingssats
+arbete.
Mängden arbete skiljer sig markant mellan olika bilars designer, men under 15kkr är nog svårt att få.
(Skulle själv tro 15kkr för kopplingsbyte och då + DMF som egen del. = +20kkr totalt)
Då 2wd bil.
4wd är alltid mer jobb.
Jag tycker INTE det är något att ha som parameter. Så jäkla vanligt fel är det inte, som många får det att låta.
Ett dåligt DMF ger ett ganska kraftigt knackande/rasslande ljud på tomgång.
Inget diskret tickande.
En novis fattar att något är FEL!!!
I alla fall dom jag har hört.
Bilar med momentomvandlar-automater (oldschool automat) har aldrig DMF. Hybrider har det nog inte heller.
Avensis'ar är bra, men alla klarar inte E10 bensinen. Måste kollas för bilen i fråga.
Tidiga Avensis/Rav4/Corolla kunde dra kopiöst med olja, ha katalysatorproblem, och några få lossnade gängan för en topplocksskruv i alu-blocket. Dom.är ändå kända för problemfrihet.
Så allt kan gå sönder....