2644
Sök

KÖPRÅD passat på +15000 mil som första bil?

3 329 Inlägg
1 januari 2022
#21
dovaredags skrev:
[
Tack för din feedback!  Jag har konstaterat att det finns ett par hybridmodeller också, vad är din erfarenhet av dessa?  .

Passat kom väl inte som hybrid föränn runt 2015?  = Annan köp-budget.

Touareg var väl först ut runt 2009'ish.
Vet noll och inget om någon av dom.

Det finns dock några Gas/bensin-varianter också, och dom är att undvika.  Opålitlighet, pytte-bensintank, och gastuber som närmar sig utgångsdatum.  Kanske tom passerat.  = DYRT! Gassystemet måste fungera vid bilprovningen.
Gäller alla gasdrivna bilar.

Många bekanta, och även inom familjen har det dock rullat åtskilliga Toyota Prius. Olika modellvarianter och årgångar. Helt overklig pålitlighet hos alla dom, trots ganska avancerad teknik.
Men familjebil är dom inte förstås.
Senast redigerat av Mossan1 (1 januari 2022)

19 Inlägg
1 januari 2022
Trådstartare
#22
Mossan1 skrev:
dovaredags skrev:
[
Tack för din feedback!  Jag har konstaterat att det finns ett par hybridmodeller också, vad är din erfarenhet av dessa?  .

Passat kom väl inte som hybrid föränn runt 2015?  = Annan köp-budget.

Touareg var väl först ut runt 2009'ish.
Vet noll och inget om någon av dom.

Det finns dock några Gas/bensin-varianter också, och dom är att undvika.  Opålitlighet, pytte-bensintank, och gastuber som närmar sig utgångsdatum.  Kanske tom passerat.  = DYRT! Gassystemet måste fungera vid bilprovningen.
Gäller alla gasdrivna bilar.

Många bekanta, och även inom familjen har det dock rullat åtskilliga Toyota Prius. Olika modellvarianter och årgångar. Helt overklig pålitlighet hos alla dom, trots ganska avancerad teknik.
Men familjebil är dom inte förstås.

My bad, det var gasvarianterna jag tänkte på. Vad har du för erfarenhet av Avensis?

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
1 januari 2022
#23
vad gör att du tittar på så onödigt stora bilar för? smile

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
1 januari 2022
Trådstartare
#24
Growe skrev:
vad gör att du tittar på så onödigt stora bilar för? smile

Lastutrymmet smile

Forummoderator
18 127 Inlägg
1 januari 2022
#25
Försäkringsbolagen har ofta friskrivningar vad det gäller VW och i synnerhet då Gas-passater när det gäller kamkedja/DSG. Läs det finstilta i försäkringsvillkor innan du köper en sådan. Ej pålitliga. Besiktning är en smula omständlig med då tankarna ska friläggas.

Avensis brukar rulla på utan att ägaren får plånboks-hicka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
1 januari 2022
Trådstartare
#26
Hybrid_ skrev:
Försäkringsbolagen har ofta friskrivningar vad det gäller VW och i synnerhet då Gas-passater när det gäller kamkedja/DSG. Läs det finstilta i försäkringsvillkor innan du köper en sådan. Ej pålitliga. Besiktning är en smula omständlig med då tankarna ska friläggas.

Avensis brukar rulla på utan att ägaren får plånboks-hicka.

Oj ok bra att veta, tack för tipset!

19 Inlägg
1 januari 2022
Trådstartare
#27
Hur många njurar behöver man sälja för att ha råd att byta ett sånt där svänghjul och hur gamla brukar bilarna vara när det visar sig vara nödvändigt? Hittade uppskattningar på 8 000 - 13 000 kr för att byta svänghul och att kamremsbyten på passat ligger på cirka 8000-10 000 kr. Vad gäller rost så har jag läst att det kostar ett par tusen beroende på hur mycket det handlar om. Låter de uppskattningarna rimliga?
Senast redigerat av dovaredags (1 januari 2022)

3 329 Inlägg
1 januari 2022
#28
Alla "premiumbilar" (dyrare, främst Europa) har DMF.
Duall Mass Flywheel.
= Dubbelmassesvänghjul.
Jag tror det är ganska få undantag.
Asiatiska bilar har det bara på dieslar, tror jag,

Dom flesta är med bilen ut (i alla fall kopplingen ut) och andra lämnar in före 20k mil.  Bensinare klarar sig generellt bättre än diesel pga dieselns råare gång.

Ett DMF kostar i sig runt 7000kr. Lite olika, men 'ish.
+kopplingssats
+arbete.

Mängden arbete skiljer sig markant mellan olika bilars designer, men under 15kkr är nog svårt att få.
(Skulle själv tro 15kkr för kopplingsbyte och då + DMF som egen del.  = +20kkr totalt)
Då 2wd bil.
4wd är alltid mer jobb.

Jag tycker INTE det är något att ha som parameter.  Så jäkla vanligt fel är det inte, som många får det att låta.

Ett dåligt DMF ger ett ganska kraftigt knackande/rasslande ljud på tomgång.
Inget diskret tickande.
En novis fattar att något är FEL!!!
I alla fall dom jag har hört.

Bilar med momentomvandlar-automater (oldschool automat) har aldrig DMF.  Hybrider har det nog inte heller.

Avensis'ar är bra, men alla klarar inte E10 bensinen.  Måste kollas för bilen i fråga.
Tidiga Avensis/Rav4/Corolla kunde dra kopiöst med olja, ha katalysatorproblem, och några få lossnade gängan för en topplocksskruv i alu-blocket.  Dom.är ändå kända för problemfrihet.
Så allt kan gå sönder....
Senast redigerat av Mossan1 (1 januari 2022)

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
1 januari 2022
#29
dovaredags skrev:
Growe skrev:
vad gör att du tittar på så onödigt stora bilar för? smile

Lastutrymmet smile

kör du så stora grejer..  vi är 4st i familjen   ungarna är 21 och 18 alltså inte skit små vi har som bruksbilar en Polo 6r från 2010 och en Audi a2 från 2003
kan säga att gångerna vi har för lite utrymme i våra bilar är små.. visst det var lite trångt på julafton att få med paketen när vi åkte bort.. men det var pga jag har en baslåda med 2st 12" i skuffen på a2:an och den stog längst bak så det fick bli den. smile

våran polo 6r har fått kört rejäla last med nerfällt baksäte när min mamma flyttade man fick in mer än vad man kan tro. smile   tex 8st däck med fälg som var till audin och polon när vi bytte till vinterdäck som ett exempel smile  man behöver sällan mycket utrymme

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
1 januari 2022
Trådstartare
#30
Growe skrev:
dovaredags skrev:
Growe skrev:
vad gör att du tittar på så onödigt stora bilar för? smile

Lastutrymmet smile

kör du så stora grejer..  vi är 4st i familjen   ungarna är 21 och 18 alltså inte skit små vi har som bruksbilar en Polo 6r från 2010 och en Audi a2 från 2003
kan säga att gångerna vi har för lite utrymme i våra bilar är små.. visst det var lite trångt på julafton att få med paketen när vi åkte bort.. men det var pga jag har en baslåda med 2st 12" i skuffen på a2:an och den stog längst bak så det fick bli den. smile

våran polo 6r har fått kört rejäla last med nerfällt baksäte när min mamma flyttade man fick in mer än vad man kan tro. smile   tex 8st däck med fälg som var till audin och polon när vi bytte till vinterdäck som ett exempel smile  man behöver sällan mycket utrymme

Tack för din feedback! Känner att jag skulle vilja ha möjligheten att kunna köra större prylar vid behov, men jag kanske tänker fel här jag vet inte. När jag räknar på det så får jag dock intrycket av att jag inte skulle spara några enorma summor ifall jag körde en mindre bil eftersom jag planerar att köra så pass lite per år, men jag kan ha fel.

19 Inlägg
1 januari 2022
Trådstartare
#31
Mossan1 skrev:
Alla "premiumbilar" (dyrare, främst Europa) har DMF.
Duall Mass Flywheel.
= Dubbelmassesvänghjul.
Jag tror det är ganska få undantag.
Asiatiska bilar har det bara på dieslar, tror jag,

Dom flesta är med bilen ut (i alla fall kopplingen ut) och andra lämnar in före 20k mil.  Bensinare klarar sig generellt bättre än diesel pga dieselns råare gång.

Ett DMF kostar i sig runt 7000kr. Lite olika, men 'ish.
+kopplingssats
+arbete.

Mängden arbete skiljer sig markant mellan olika bilars designer, men under 15kkr är nog svårt att få.
(Skulle själv tro 15kkr för kopplingsbyte och då + DMF som egen del.  = +20kkr totalt)
Då 2wd bil.
4wd är alltid mer jobb.

Jag tycker INTE det är något att ha som parameter.  Så jäkla vanligt fel är det inte, som många får det att låta.

Ett dåligt DMF ger ett ganska kraftigt knackande/rasslande ljud på tomgång.
Inget diskret tickande.
En novis fattar att något är FEL!!!
I alla fall dom jag har hört.

Bilar med momentomvandlar-automater (oldschool automat) har aldrig DMF.  Hybrider har det nog inte heller.

Avensis'ar är bra, men alla klarar inte E10 bensinen.  Måste kollas för bilen i fråga.
Tidiga Avensis/Rav4/Corolla kunde dra kopiöst med olja, ha katalysatorproblem, och några få lossnade gängan för en topplocksskruv i alu-blocket.  Dom.är ändå kända för problemfrihet.
Så allt kan gå sönder....

Stort tack för din utförliga info, det uppskattas!

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
1 januari 2022
#32
dovaredags skrev:
Growe skrev:
dovaredags skrev:

Lastutrymmet smile

kör du så stora grejer..  vi är 4st i familjen   ungarna är 21 och 18 alltså inte skit små vi har som bruksbilar en Polo 6r från 2010 och en Audi a2 från 2003
kan säga att gångerna vi har för lite utrymme i våra bilar är små.. visst det var lite trångt på julafton att få med paketen när vi åkte bort.. men det var pga jag har en baslåda med 2st 12" i skuffen på a2:an och den stog längst bak så det fick bli den. smile

våran polo 6r har fått kört rejäla last med nerfällt baksäte när min mamma flyttade man fick in mer än vad man kan tro. smile   tex 8st däck med fälg som var till audin och polon när vi bytte till vinterdäck som ett exempel smile  man behöver sällan mycket utrymme

Tack för din feedback! Känner att jag skulle vilja ha möjligheten att kunna köra större prylar vid behov, men jag kanske tänker fel här jag vet inte. När jag räknar på det så får jag dock intrycket av att jag inte skulle spara några enorma summor ifall jag körde en mindre bil eftersom jag planerar att köra så pass lite per år, men jag kan ha fel.

om du inte vet att du har behovet nu..  tex små barn på g så en vagn behövs som ett exempel..  så är ju drag ett utmärkt sätt att kunna välja en mindre bil som i regel är billigare att äga.. lägre skatt billigare däck oftast billigare försäkring..


jag har alltid kört stora volvosar men sen började min sambo pendla 14mil om dagen så kollade runt lite och hittade en liten Seat Arosa på Tradera. lyckades vinna den för 3500kr åkte och hämtade den.  den var så klart trasig men det visste jag vid köpet.

lagade den och detta var nog 2012 och jag blev kär i små bilar.   allt är så mycket enklare och billigare. 
en sån är förvisso väldigt liten men vi har åkt på dags utflykter hela familjen och då kört 60mil på en dag.  man insåg hur mycket billigare allt blev när man hade en så liten smidig bil.

vet att många väljer onödigt stora bilar till ingen nytta..  att man vill köra större grejer förstår jag.

när min mamma skulle flytta blev det lite problem för mig då ingen av mina bilar hade drag men lånade en bil istället..   men hade jag haft drag hade jag lätt kunnat köra alla saker med någon av mina bilar.   
det är ju så otroligt sällan det händer så det är sällan ens så att jag funderar antingen ber jag någon med större bil att hjälpa mig men i regel så lyckas vi få in det vi ska ha in..    kan tex säga att vi köpte 3st lagerhyllor på ikea som var 2meter långa och min sambo och min dotter fick med det i våran lilla Seat Arosa med stängd skuff smile         men är det så att du tror att du ständigt kommer köra runt med stora grejer eller ska in med barnvagn så kan ju en större bil vara smart..   även om jag tror man löser det med tex en Polo 6r

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
1 januari 2022
Trådstartare
#33
dovaredags skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det där är egentligen ingen bra era för folkvagn, och speciellt passat då. Bilarna rostade, speciellt bakluckorna på kombimodellerna samt skärmkanterna. Sedan fanns det några "olycksförföljda" motorer, 2,0TFSI framförallt. Så man måste veta exakt vad man gör om man skall köpa en passat, annars kan man bli pålurad en dålig bil. Dieselmodellerna är mycket bättre men du kör alldeles för lite för att ha en diesel.

Tack för din feednack! Jag får vara uppmärksam på rost då med andra ord, ifall det skulle bli en passat.

Följdfråga, är det mindre problem med modellerna som har 1.8 TSI jämfört med 2.0 TFSI?

2 638 Inlägg
1 januari 2022
#34
dovaredags skrev:
Growe skrev:
dovaredags skrev:
Lastutrymmet smile

kör du så stora grejer..  vi är 4st i familjen   ungarna är 21 och 18 alltså inte skit små vi har som bruksbilar en Polo 6r från 2010 och en Audi a2 från 2003
kan säga att gångerna vi har för lite utrymme i våra bilar är små.. visst det var lite trångt på julafton att få med paketen när vi åkte bort.. men det var pga jag har en baslåda med 2st 12" i skuffen på a2:an och den stog längst bak så det fick bli den. smile

våran polo 6r har fått kört rejäla last med nerfällt baksäte när min mamma flyttade man fick in mer än vad man kan tro. smile   tex 8st däck med fälg som var till audin och polon när vi bytte till vinterdäck som ett exempel smile  man behöver sällan mycket utrymme

Tack för din feedback! Känner att jag skulle vilja ha möjligheten att kunna köra större prylar vid behov, men jag kanske tänker fel här jag vet inte. När jag räknar på det så får jag dock intrycket av att jag inte skulle spara några enorma summor ifall jag körde en mindre bil eftersom jag planerar att köra så pass lite per år, men jag kan ha fel.

Det är oftast skillnad på vad man behöver och vad man vill ha. Jag glider runt i en stor superb och åker själv 8/10 gånger i den. Behöver jag en så stor bil? Nej. Vill jag ha en så stor bil? Ja. De kriterier jag har när det kommer till bil hittar jag bara i större bilar. Så köp det du känner du vill ha är min rekommendation istället för att betala lite mindre eller samma pengar för en bil du inte vill ha smile

19 Inlägg
2 januari 2022
Trådstartare
#35
Det låter klokt! smile

19 Inlägg
3 januari 2022
Trådstartare
#36
dovaredags skrev:
Mossan1 skrev:
Alla "premiumbilar" (dyrare, främst Europa) har DMF.
Duall Mass Flywheel.
= Dubbelmassesvänghjul.
Jag tror det är ganska få undantag.
Asiatiska bilar har det bara på dieslar, tror jag,

Dom flesta är med bilen ut (i alla fall kopplingen ut) och andra lämnar in före 20k mil.  Bensinare klarar sig generellt bättre än diesel pga dieselns råare gång.

Ett DMF kostar i sig runt 7000kr. Lite olika, men 'ish.
+kopplingssats
+arbete.

Mängden arbete skiljer sig markant mellan olika bilars designer, men under 15kkr är nog svårt att få.
(Skulle själv tro 15kkr för kopplingsbyte och då + DMF som egen del.  = +20kkr totalt)
Då 2wd bil.
4wd är alltid mer jobb.

Jag tycker INTE det är något att ha som parameter.  Så jäkla vanligt fel är det inte, som många får det att låta.

Ett dåligt DMF ger ett ganska kraftigt knackande/rasslande ljud på tomgång.
Inget diskret tickande.
En novis fattar att något är FEL!!!
I alla fall dom jag har hört.

Bilar med momentomvandlar-automater (oldschool automat) har aldrig DMF.  Hybrider har det nog inte heller.

Avensis'ar är bra, men alla klarar inte E10 bensinen.  Måste kollas för bilen i fråga.
Tidiga Avensis/Rav4/Corolla kunde dra kopiöst med olja, ha katalysatorproblem, och några få lossnade gängan för en topplocksskruv i alu-blocket.  Dom.är ändå kända för problemfrihet.
Så allt kan gå sönder....

Stort tack för din utförliga info, det uppskattas!

Utöver att undvika automatlådorna så har jag också hört att man ska undvika modellerna med kamkedja. Delar du den uppfattningen?


Sök