vulture skrev:
Men jag ser ju ett problem till - alla kan inte ta till sig information skriftligt. Det kvittar hur många gånger man läser en text om man inte förstår vad som står där!
Däremot kan man få samma text uppläst för sig och förstå precis, för då går inte all energi och koncentration åt till att sammanfoga bokstäver till ord, utan man kan koncentrera sig på budskapet och innehållet.
Det är inte lätt att begripa för den som inte har läs- och skrivsvårigheter, men jag har sett det på nära håll så jag vet att det går att ta sig runt. Det är inte dumhet det handlar om, utan helt enkelt olika sätt att ta in information.
Är man upptagen av något hör man kanske inte vad någon säger, det har väl alla råkat ut för? Många är så upptagna av att knåpa ihop de där bokstäverna att de faktiskt inte förstår vad som står där.
Men det är också märkligt att både skola och körskola är så oflexibla - den skrivna informationen dominerar ju totalt inom utbildningen, trots att massor av forskning visar hur mycket bättre man lär sig av att använda flera "kanaler" samtidigt - se text, höra den, resonera om sammanhanget.
Några är säkert lata, andra kan kämpa hur mycket som helst men det är inte det det handlar om för dem. Och somliga av oss bläddrar i boken, snappar upp det mesta och sedan sitter det i all evighet. Så orättvist är det när det gäller att ta till sig information,
// Ellen