Cuefa skrev:
granadadr skrev:
torpis skrev:
Häst och vagn!
Jag sa precis samma sak när jag började med elbilar 2014. Det finns inte en chans att jag skulle köpa en (Nissan Leaf) för de pengarna, dom är stendöda i andra hand. Men jag hade fel, superfel. Dom har tvärt om stått extremt bra.
Men det spelar ju ingen roll, har man bestämt sig så har man.
kallas att man ej har råd
har problem med en bil, har några och dem flesta är INTE dyra,, den billigaste som jag brukar mest kostade 1500, den som är finast har problem med felkoder på egr mm, och har ej råd att fixa den förrens i vår, så illa har endel, så har jag det,, har inte pengar, och staten mm slår på en HELA tiden,, nerdragningar på jobbet, höga elräkningar ,höga bränslepriser, plus att aftonblaskan tycker att el är en lyxvara,, gammelbilen är guld värd för den är ju nästan gratis att ÄGA, ingen skatt,, låg försäkring,, låga reperationskostnader iom jag gör 99% själv och har ett lager av delar,, det är sååå vi låginkomsttagare har det, som sagt har flertalet omkring mig som har elbil,,
You're preaching to the choir, min vän.
Ingen här som vill omvända dig, och charmen i en äldre bil är ju dessutom omöjlig att slå.
För min del handlade det dels om nödvändighet, dels om möjligheter.
En del av oss har "turen" att få så bra erbjudanden eller så bra förmåner att vi har råd att ruinera oss på nyare bilar 😊
Hade jag inte haft det jobb jag har idag, hade jag aldrig kört en ny bil, då hade helt enkelt inte jag heller haft råd!
Och ja, staten fortsätter sparka på de som ligger ner, mest troligt fällda av statens krokben sedan tidigare...
Det som är intressant nu är ju dock att privat leasing börjar bli såpass billigt att det nog ofta kan vara lika billigt att leasa en ny Elbil som att köra nåt gammalt mög.
Jag fick ett erbjudande att leasa MG CZ EV med 2000 mil/år för 2550 kr/månaden. Då var det ett 3 års kontrakt, billigaste versionen samt att vinterdäck inte ingick. Men allt annat ink försäkring var med i det priset.
Lägg på 500 kr för att ladda så ligger man på 3k i månaden för den bilen.
Lägger man 3000 i månaden på drivmedel eller strax under så lönar det sig ekonomiskt att leasa en bil istället för att köra nån gammal skrothög.
För min del så hade det gått ungefär jämnt ut att köra luxury varianten av MGn kontra att köra min Citroen C3 2500 mil/år.
Citroen 2008 1,6D. Ingen värdeminskning att tala om
Säg 3000 kr i reparationer och slitage/år
400 kr besiktning
Försäkring 2600 kr/år
Skatt 1500
Den drar 0.56 med min körning.
Räkna upp till 0.6 för att täcka diverse slitage på däck mm.
2500 mil x 21 kr/l x 0.6L/mil = 31500 kr
Total årskostnad = 39000 kr med nuvarande dieselpris. Detta kan variera både upp och ned beroende på hur riksdagsvalet går i år.
Leasing MG CZ EV bas model 2000 mil/år. Tre års kontraktLeasing 2500kr x 12mån = 30000
Övermil 500 mil x 12 kr = 6000
Elkostnad 1,3 kr/kwh x 2kwh/mil x 2500 mil = 6500 kr
Total årskostnad42500 kr
Det skiljer sig just i mitt körfall då 3500 kr/år eller strax under 300 kr i månaden för att köra en splitter ny bil vs min gamla skit C3a.
MGn lär vara bättre på precis allt, komfort, säkerhet, ljudnivå mm kontra min C3.
Räknar man med lite värdeminskning och inköp på C3 så blir skillnaden i månaden ännu lägre.
MGn är dessutom större än C3 och skulle säkert kunna fungera ganska bra som familjebil för många.
Visst den går nog inte köra mer än 25 mil på en laddning men det lär de flesta klara sig 99% av tiden med.
Nackdelar är ju att man binder upp sig på ett leasing kontrakt på 3 år.
Och på dessa 3 år betalar man runt 100K i leasing avgift.
Det borde man kunna köpa en okej beg elbil för om några år.
För att sammanfatta det hela:
Det kan vara billigare att köra splitter ny ebil än att köra en hyfsat törstig gammal volvo eller liknande om man kör 10-15 mil om dagen.