3327
Sök

Antilag Volvo B230

6 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag satt precis och kollade på en 530 topp och fick lite idéer när jag såg hålen för "pulsair" eller vad dom nu kallas (hålen under avgasportarna). Min tanke var då ifall man kunde använda dom till att bygga ett antilag system. Jag tänker då att man rent av sätter rören i dom hållen och drar ihop till en wastegate istället för att sätta rören i början på grenröret. Det underlättar ju även lite för att man kan ju I princip köra vilket grenrör som helst då.

Jag skulle även vilja tillägga att jag inte är jätte haj på antilag och det fungerar så ifall någon som faktiskt hållt på med det och faktiskt vet hur det fungerar kan komma med en förklaring, och gärna några synpunkter om min ide.

321 Inlägg
31 januari 2022
#2
Antilag är enklast att använda med elektroniskt gasspjäll eller en extra elektroniskt styrd luftventil. Man aktiverar funktionen under typ 3% gas och ecun lägger då på extra luft och backar tändningen med en liten del "ignition cut". Då får man liknande funktion som launchcontrol fast man har helt släppt gas och då kan man växla eller bromsa ner hastighet samtidigt som man har kvar laddtryck.

Finns även "antilagventiler" som man sätter mellan tryckrör och avgasgrenrör som skjuter in luft innan turbon. Denna funktion har jag aldrig kört med då den funktionen jag beskrev är enklare och billigare och då mer vanlig.

EViLution!

6 Inlägg
31 januari 2022
Trådstartare
#3
Jaha okej.
Jo jag tänkte faktiskt köra elektroniskt gasspjäll och troligen Maxxecu.
Men sökte och försökte kolla upp hur ett antilag ser ut så fick jag fram massa bilder på folk som hade dragit ut rör ca 1-2cm från grenrörsflänsen till något som jag tyckte såg ut som en wastegate.

Har du någon aning om vad det kan vara bra för?

Här är ett exempel: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … p;usqp=CAU
Senast redigerat av Jocke_Edberg (31 januari 2022)

2 397 Inlägg
1 februari 2022
#4
Dom där rören *är* för extern wastegate, om man har en turbo utan(eller inte vill använda) intern wastegate


6 Inlägg
1 februari 2022
Trådstartare
#5
Okej, då var det som jag trodde. Men har du  någon aning man sätter rör därifrån till waste gaten och inte som dom flesta andra gör och sätter den i princip rakt på slutet av grenröret där alla rören går ihop för turboflänsen? Finns det några fördelar/nackdelar med att dra rör ifrån avgasportarna till waste gaten?
Senast redigerat av Jocke_Edberg (1 februari 2022)

5 685 Inlägg
1 februari 2022
#6
Du får inte tillräckligt flöde för att kunna reglera laddtrycket genom att sätta wastegate på pulsair-rören.

En extern wastegate ska helst sitta så att avgaserna blåser så rakt mot den som möjligt.
Avgaserna väljer enklaste vägen.
Felmonterad wastegate så åker avgaserna hellre genom turbon trots öppnad wastegate och man kan då inte reglera laddtrycket.


6 Inlägg
1 februari 2022
Trådstartare
#7
Jaha okej. Så att sätta wastegate på pulsair är ingen vidare ide?

Kanske värt att testa?🤷‍♂️😂

303 Inlägg
1 februari 2022
#8
Jocke_Edberg skrev:
Jaha okej.
Jo jag tänkte faktiskt köra elektroniskt gasspjäll och troligen Maxxecu.
Men sökte och försökte kolla upp hur ett antilag ser ut så fick jag fram massa bilder på folk som hade dragit ut rör ca 1-2cm från grenrörsflänsen till något som jag tyckte såg ut som en wastegate.

Har du någon aning om vad det kan vara bra för?

Här är ett exempel: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … p;usqp=CAU

Richard loord ska köra med ett sådant anti-lag på sin s60/bmw.

https://www.instagram.com/p/CMuKq_osDEh/

Tar in den trycksatta luften från intercoolern  genom en ventil in i grenröret sådär som på bilden du länkade.

Kolla på hans youtubevideos, där går han igenom det mer i detalj. 

Tror dock att hålen i en volvotopp är för små.  men en kul idé som kan vara värt att testa om man känner för det!

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 februari 2022
#9
amazonsimme skrev:
Tar in den trycksatta luften från intercoolern  genom en ventil in i grenröret sådär som på bilden du länkade.

I folkmun kallas en sådan apparat för jetmotor. big_smile

https://www.waltonmotorsport.com/anti-lag/

På något vis får man fråga sig vad man är ute efter. Som Elon Musk säger att den bästa delen är ingen del alls. Den kan inte gå sönder, den kräver inget underhåll och den kostar inget.

Vill man kasta onödigt mycket pengar på sin bil med brutelt nedsatt driftsäkerhet så skall man absolut mixtra med antilagg. Ju mer komplext system desto effektivare nedsättning av driftsäkerhet och desto effektivare att tömma sparkontot.  Men kul att meka med iaf!

https://www.waltonmotorsport.com/wp-content/uploads/TS-0552-1402-ALV-flow-diagram-712x940.jpg


http://aerotrainees.se/2019/10/how-does … gine-work/

Precis samma sak fast lite mer flödesoptimerat.
http://media.aerotrainees.se/2019/10/Jet_engine.png

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

321 Inlägg
1 februari 2022
#10
Jo avgasventiler/säten och turbinhjul tar lite stryk av antilagg men man behöver inte köra den så våldsamt. Räcker med att den ger strax över 100 kpa för att ha kvar fin respons och man brukar sällan använda den mer än kanske 2 sekunder åt gången. Är man osäker på skicket på de mekaniska ska man ta det väldigt försiktigt.

EViLution!

6 Inlägg
2 februari 2022
Trådstartare
#11
amazonsimme skrev:
Jocke_Edberg skrev:
Jaha okej.
Jo jag tänkte faktiskt köra elektroniskt gasspjäll och troligen Maxxecu.
Men sökte och försökte kolla upp hur ett antilag ser ut så fick jag fram massa bilder på folk som hade dragit ut rör ca 1-2cm från grenrörsflänsen till något som jag tyckte såg ut som en wastegate.

Har du någon aning om vad det kan vara bra för?

Här är ett exempel: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … p;usqp=CAU

Richard loord ska köra med ett sådant anti-lag på sin s60/bmw.

https://www.instagram.com/p/CMuKq_osDEh/

Tar in den trycksatta luften från intercoolern  genom en ventil in i grenröret sådär som på bilden du länkade.

Kolla på hans youtubevideos, där går han igenom det mer i detalj. 

Tror dock att hålen i en volvotopp är för små.  men en kul idé som kan vara värt att testa om man känner för det!

Jo men precis, det var Loord jag tänkte på i första hand. Ska kolla på videon direkt.
Ska gå ut i garaget och se om någon av mina skrot toppar har sånna där hål som man kanske kan borra upp eller något


Sök