Problemet är att elbilarna och pluginbilarna är för dyra sett till fossila ekivalenterna.
Ta Kia Ceed, en plugin-version mot en likadan bensindriven sådan. Skiljer lite över 100.000kr, och sett till att fossilbilen har dyrare skatt än pluginversionen, så har pluginversionen dyrare försäkring, det tar mer eller mindre ut varandra. Så det är fortfarande 100.000kr i differans.
För den skillnaden så kan fossilbilen köra ca 8700mil, innan ens pluginversionen har börjat rulla. Pluginversionen kommer över tid kosta mer att äga, bruka.
Det slår ännu mer märkligt på nybegagnade, där är differansen ofta över 150.000kr.
Nu är kia prispressat, på en V60/V90 är payoffen lång långt senare, så det lönar sig inte med en plugin vid nyköp eller nybegagnat idag. Folk räknar på det, och kastar inte bort skattade pengar hur som helst.
Merparten av el och pluginbilarna idag är privatleasing eller företagsleasing.