3648
Sök

En fossilbils-kortpendlares dagbok

Forummoderator
18 013 Inlägg
2 februari 2022
Trådstartare
Cuefa har ju sin långpendlarens elbilsdagbok så jag kontrar med en fossilbilsdagbok. Ur en kortpendlarens synvinkel. Tog den 15 november 2021 ut en ny Hyundai i10 -22 Advanced Automat 67hk. Den hade full tank vid leverans och har fyllt på bensin någon gång vid jul men kollade inte då. Nu har den rullat 135 mil och tankade idag. Den har vid pumpen gurglat i sig 0,58 l/milen vilket även för en gångs skull stämmer med färddatorn. Det kostade 582:- kronor för en bil med en tank på 35 liter! Helt sjukt!

De första 2 veckorna körde jag några långa sträckor på 10-20 mil för att det är kul med en ny bil och den kan köra själv och kul med android play. Efter det har den rullat enbart till jobbet ToR. En sträcka på knappt 10 km enkel väg. Efter 3 km får man dra ner värmen och stänga av rattvärmen. Sjukt varmt. Bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 februari 2022
Kan den köra själv? Finns autopilot till i10? yikes

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
2 februari 2022
SportPilot skrev:

kör man inte själv kan man ju lika gärna åka taxi direkt..   det är ungefär lika farligt som "auto"piloten på en Tesla.. 

smile

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 februari 2022
Growe skrev:
SportPilot skrev:

kör man inte själv kan man ju lika gärna åka taxi direkt..   det är ungefär lika farligt som "auto"piloten på en Tesla.. 

smile

hade mer än gärna haft autopilot när man ligger och harvar längs e4an eller e6an....

Forummoderator
18 013 Inlägg
2 februari 2022
Trådstartare
Nja, 8 km av min väg är en rätt rak och väl markerad 80-väg. Sätter man farthållaren på 80 km/h och släpper ratten så ja, den håller sig mitt i filen resten av den resan. Lite kul och se ratten vrida sig ibland.. Hyundai LKAS.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 578 Inlägg
3 februari 2022
Har du bilen i garage eller förvärmer med tex motorvärmare? Eller är det alltid kallstarter .
Du  har ju bara haft bilen under "vintersäsong" så man kan väl tro att förbrukningen går ner ytterligare under " sommarsäsongen "

Forummoderator
18 013 Inlägg
3 februari 2022
Trådstartare
KenthIJ skrev:
Har du bilen i garage eller förvärmer med tex motorvärmare? Eller är det alltid kallstarter .
Du  har ju bara haft bilen under "vintersäsong" så man kan väl tro att förbrukningen går ner ytterligare under " sommarsäsongen "

Står utomhus, ingen motorvärmare. Alltid kallstarter, står givetvis på tomgång när jag skrapar rutor. Dubbdäck.

Det märks att den lever ett hårt liv med stolsvärme, rattvärme och elbakruta för start/stopp fungerar mycket sporadiskt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 februari 2022
SportPilot skrev:

Ja det finns!

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339868

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
301 Inlägg
3 februari 2022
Hybrid_ skrev:
Nja, 8 km av min väg är en rätt rak och väl markerad 80-väg. Sätter man farthållaren på 80 km/h och släpper ratten så ja, den håller sig mitt i filen resten av den resan. Lite kul och se ratten vrida sig ibland.. Hyundai LKAS.

Säger den till om du låter bli att styra under typ 20 sekunder? "Ta över styrningen"

Forummoderator
18 013 Inlägg
3 februari 2022
Trådstartare
Robban_F skrev:
Hybrid_ skrev:

Säger den till om du låter bli att styra under typ 20 sekunder? "Ta över styrningen"

Då står det i displayen mellan mätarna "släpp inte ratten" och en animering av en ratt som vrider sig. Men den slutar aldrig styra själv.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 februari 2022
torpis skrev:
SportPilot skrev:

Ja det finns!

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339868

Häftigt!

Avstängd
301 Inlägg
3 februari 2022
Hybrid_ skrev:
Då står det i displayen mellan mätarna "släpp inte ratten" och en animering av en ratt som vrider sig. Men den slutar aldrig styra själv.

Om jag gör så kommer bilen att antaga att jag är medvetslös och sätter då på varningsblinkers, styr in till sidan och ringer upp 112.  Har dock aldrig låtit det gå så långt ...

Forummoderator
18 013 Inlägg
3 februari 2022
Trådstartare
Robban_F skrev:
Hybrid_ skrev:

Om jag gör så kommer bilen att antaga att jag är medvetslös och sätter då på varningsblinkers, styr in till sidan och ringer upp 112.  Har dock aldrig låtit det gå så långt ...

Har faktiskt funderat på det. Även denna lilla bil har en SOS-knapp i taket. Och den ska ringa själv om man är med om en olycka. Så den borde bete sig likadant.

Avstängd
301 Inlägg
4 februari 2022
Hybrid_ skrev:
Har faktiskt funderat på det. Även denna lilla bil har en SOS-knapp i taket. Och den ska ringa själv om man är med om en olycka. Så den borde bete sig likadant.

Bilen har ett e-SIM, ett elektroniskt SIM-kort. Det är då kopplat till ett abonnemang som någonstans ska betalas. Oftast ingår det i de första åren men sedan måste man själv betala för detta. Har du ett sådant abonnemang?
Senast redigerat av Robban_F (4 februari 2022)

4 143 Inlägg
4 februari 2022
112 ska man väl kunna ringa utan Sim-kort ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
301 Inlägg
4 februari 2022
spillolja skrev:

På en telefon, ja! Osäker på hur det fungerar med abonnemang och e-SIM i bil. Du får gärna kolla upp!

Forummoderator
18 013 Inlägg
4 februari 2022
Trådstartare
spillolja skrev:

Ja, det lyser en grön lampa när mobiltäckning finns.

Avstängd
301 Inlägg
4 februari 2022
Hybrid_ skrev:
spillolja skrev:

Så långt allt väl men hur vet du att du har ett abonnemang som uppför sig som du vill?

Forummoderator
18 013 Inlägg
4 februari 2022
Trådstartare
Robban_F skrev:
Hybrid_ skrev:
spillolja skrev:

Så långt allt väl men hur vet du att du har ett abonnemang som uppför sig som du vill?

Står i instruktionsboken hur man testar funktionen genom att trycka ett visst antal gånger och blinkar röd/grön lampa så fungerar det och bilen har kontakt. Sen om det fungerar i skarpt läge hoppas jag att jag slipper prova big_smile

Avstängd
301 Inlägg
4 februari 2022
Precis! Man vet inte!

Sök