Volvo v70n dåligt svänghjul?

Campingkungen
3 februari 2022 · 28 Inlägg

Hej, har fått problem med min v70n 2,4d med manuell låda på senaste, ska försöka förklara så gott det går.

När jag startar bilen när den är kall så knackar det från växellådan, typ dubbla knackningar. När jag trycker ner kopplingen så slutar det sedan att låta men kommer igen när jag släpper upp kopplingen. När jag kört bilen varm så försvinner ljudet helt. Detta påverkar inte bilen alls utan den gåt perfekt men jag får ingen ro pga det ljudet och tycker det är konstigt att det försvinner när den är varm?

Kan det vara svänghjulet som är kasst? Urtrampningslager låter väll mera frekvent eller konstant? Ingående lagret i lådan? Har hört att detta kan va kasst? Kan det bero på för lite växellåds olja? (ska kolla oljan imorgon och byta den). Tacksam för uppriktiga svar om någon haft samma problem.

Länk till missljud:
https://youtu.be/H-U1HZ6QuRY

Volvo 745 gl "Guldklimpen" (1987)
Mercedes E klass W211 220cdi "Doubletrouble" (2004)
Volvo V70 "Farsans räcer" (1999)
Mossan1
5 februari 2022 · 2 921 Inlägg

Svänghjulet borde faktiskt vara tvärsom precis som du säger, dvs låta mer varm eftersom växellådan går lättare och svänghjulet kan slå mer fritt.
Men av ljudet att döma låter det ganska hårt. = möjligt med svänghjulet.
Just dieslarna drabbas oftare än bensinarna pga dess vibrerande gång och höga vridmoment.

Ultrakompakta M56 (5vxl) är riktigt sällan dåliga, men inte alltid knäpptysta.  Ett lätt (och ganska tyst) rasslande på tomgång är ett av ofarliga typfelen. Slår i glappet mellan stockarna så bla synkringarna rasslar.
Men det också främst varmkörd.

Malande lagerljud är också förekommande, men då under färd.

Måste du göra något?
Tja, bilen är gammal. Skicket i övrigt okänt, så det vet bara du.

Fungerar den prima så går det ju att åka bara.

Spontant skulle ju felet kunna vara i motorn ändå, dvs att den går mer ojämnt kall än den ska så ett dugligt svänghjul och en felfri låda (men med ofarliga typfelen) blir en marackas.
Men det är bara en tanke.

Senast redigerat av Mossan1 (5 februari 2022)

Campingkungen
5 februari 2022 · 28 Inlägg

Tack för feedbacken. Jag har testat att byta växellådsoljan nu, den går möjligen lite tystare samt hällt på ett medel för extra smörjning. Motorn i sig verkar jag inte ha några problem med så jag tror det ligger i lådan.

Malande ljud har jag inget när jag kör med den. Det svaga ljudet har jag hört på en annan v70 nicklas med diesel men detta låter betydligt högre.

Bilen i sig får jag väll personligen säga är på slutversen, ingen fungerande ac, dieselvärmaren funkar ej, larmet ur funktion, dugligt med ytrost undertill men ser någorlunda fin ut utanpå med rostblammor här och vart, så ekonomiskt sett så är det nog ej värt att fixa detta problem då det troligen kommer kosta mer än bilen är värd. Lutar åt att den får gå tills döden med detta ljudet vilket troligen ej blir mer än 2 år, väldigt billig bil att pendla med däremot med sina 36k mil.

Senast redigerat av Campingkungen (5 februari 2022)

Volvo 745 gl "Guldklimpen" (1987)
Mercedes E klass W211 220cdi "Doubletrouble" (2004)
Volvo V70 "Farsans räcer" (1999)
torpis Forummoderator
5 februari 2022 · 10 576 Inlägg

Campingkungen skrev:
Hej, har fått problem med min v70n 2,4d med manuell låda på senaste, ska försöka förklara så gott det går.

När jag startar bilen när den är kall så knackar det från växellådan, typ dubbla knackningar. När jag trycker ner kopplingen så slutar det sedan att låta men kommer igen när jag släpper upp kopplingen. När jag kört bilen varm så försvinner ljudet helt. Detta påverkar inte bilen alls utan den gåt perfekt men jag får ingen ro pga det ljudet och tycker det är konstigt att det försvinner när den är varm?

Kan det vara svänghjulet som är kasst? Urtrampningslager låter väll mera frekvent eller konstant? Ingående lagret i lådan? Har hört att detta kan va kasst? Kan det bero på för lite växellåds olja? (ska kolla oljan imorgon och byta den). Tacksam för uppriktiga svar om någon haft samma problem.

Länk till missljud:
https://youtu.be/H-U1HZ6QuRY

Jag undrar om inte det är motorfäste. Det sitter en liten flärp mellan motor och kylarens nededkant typ som vad kass på min bil. Även det övre fästet i "fjäderbenstaget" bytte jag till nya original. (Först till polyuretan, helt oanvändbart, allt skakade).

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Campingkungen
5 februari 2022 · 28 Inlägg

Detta ska jag kolla upp, hade du liknande ljud när dessa vart dåliga? Slutar så fort motorn blivit körd med lite granna.

Volvo V70 "Farsans räcer" (1999)
Mercedes E klass W211 220cdi "Doubletrouble" (2004)
Volvo 745 gl "Guldklimpen" (1987)
torpis Forummoderator
5 februari 2022 · 10 576 Inlägg

Ett motorfäste styrs ju av lufttryck....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mossan1
5 februari 2022 · 2 921 Inlägg

torpis skrev:
Ett motorfäste styrs ju av lufttryck....

Ja, V70N dieslarna har vakuum i dom större fästena. Kanske bara ena.
Dom kan orsaka tändkulemotor-liknande ljud från motorn har jag hört.
"Tonk-Tonk-Tonk"
Och det är klart,  blir dom för stumma skakar allt mer än det borde.

torpis skrev:
Jag undrar om inte det är motorfäste. Det sitter en liten flärp mellan motor och kylarens nededkant typ som vad kass på min bil. Även det övre fästet i "fjäderbenstaget" bytte jag till nya original. (Först till polyuretan, helt oanvändbart, allt skakade).

Momentstagen
Ja, polyuretan är verkligen inte för komfort.
Momentstaget kan ju kollas för materieal, men är det bara glappt blir den svår i dragläge och ryckig vid växling allmänt.
Polyuretan är blått.  Orginal eller motsvarande är svart gummi.

Annars:
Finner man inget uppenbart och lätt fixat hade jag struntat i det på en bil med den beskrivningen.
Tutat och kört.

Senast redigerat av Mossan1 (5 februari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang