2242
Sök

”Byta till elbil”-råd

185 Inlägg
13 februari 2022
Trådstartare
Hej!
Sitter på en Tiguan 2017 diesel som gått 8000 mil. Nu när elbilarna börjar dyka upp i allt större omfattning funderar jag mycket på att det snart kanske är läge att byta in den Sålänge den är värd något. Kör visserligen inte mer än 13-1500 mil om året på sin höjd, så rent månadskostmadsmässigt lönar det sig inte då jag inte har lån kvar, men sålänge den är värd något har jag en hygglig kontantinsats. Har väldigt små barn så om något år ska det kanske köras en del med dem tänker jag.

Hur resonerar ni andra?
Senast redigerat av rich86 (14 februari 2022)

7 438 Inlägg
13 februari 2022
Jag skulle i ditt ställe behålla den bil du har.
Tror på dieselbilar även i framtiden.

3 194 Inlägg
13 februari 2022
Lite rimlig eftertanke är ju att fossilbilarna som säljs nya idag 2022 kommer skrotas som uttjänta bilar. Typ.
Det är helt omöjligt att byta ut hela bilparken till 100%iga elbilar så fort. För det är inte bara i Sverige det ska hända liksom.   

Kostsamt att åka blir det oavsett drivmedel. För då åker vi ju mindre enl alla tankesmedjor.
Eftersom priset nästan dubblats på 10år måste vi ju åka hälften så mycket nu? 
Eller, lite mindre i alla fall?

Eller inte mindre alls, utan rent av mer för att samhället är sådant?
Centralicering, mm.

Kan priset vara ett innefektivt sätt att minska åkandet kanske?

För visst sjutton skulle vi väl alla åka i cirklar om priset låg på 10kr/litern?

Eller, kan det vara så att man ekokörde så gott man kunde redan i början på 80talet för det var dyrt?

Krösusar/entusiaster som ska vräka med V8'or och annat som daily driver kommer man inte åt med att nypa alla Svensson i nackskinnet.
Senast redigerat av Mossan1 (13 februari 2022)

Sök