Dålig bromsverkan på handbroms trots byte av bromsklossar?

trasigbil
14 februari 2022 · 115 Inlägg

Har bromstrummor bak endast avsedd för handbroms. Bytte bromsklossar då bromsverkan var dålig, det blev lite bättre men är fortfarande hyfsat lätt att köra iväg med handbromsen maximalt spänd.

Jag spände handbromsvajern genom att justera vid handbromsspaken tills den börjar nypa, sen skruvade jag tillbaka lite grand. Sen justerade jag bak vid klossarna så att de nästan nyper också. Rätt gjort hittills antar jag?

Nu är nästa steg att byta ut alla vajrar eller? Min fråga här är helt enkelt, blir vajrar töjbara, eller hur börjar de te sig när det är dags att byta? Det skulle förklara varför jag kan dra upp spaken många klick innan den tar stopp, trots att vajrarna är spända att börja ta redan vid första klicket.

Jag tänkte att vajrarna går av när de har gjort sitt, men de är ju hela, annars skulle det ju inte ta nånting.

Senast redigerat av trasigbil (14 februari 2022)

Jesper328 Diagnostekniker
14 februari 2022 · 2 410 Inlägg

Vad för bil snackar vi om?
Hur många klick orkar du dra handbromsen?

Byttes expanderlåsen?
Dessa har ju en förmåga att kärva.

Senast redigerat av Jesper328 (14 februari 2022)

Up the RA
uhlin
14 februari 2022 · 2 835 Inlägg

Du skall inte justera vid handbromsen först.

Släpp vid handbromsen. Justera sen bak vid trummorna på båda sidor så det nyper och sen släpper du så allt går lätt.

Sedan justerar du efter vid handbromsspaken.

Inte köpt backar hos biltema, då får du aldrig bra handbroms.

Brådhis * Voff voff *
14 februari 2022 · 10 317 Inlägg

Biltemas bromsbackar? Då är det svaret...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robban_F Avstängd
14 februari 2022 · 301 Inlägg

Såg ett avsnitt av Wheeler Dealers. Där valde man speciella bromsbackar med mycket högre friktion och fick bromsverkan motsvarande skivbromsar. Kolla upp det!

trasigbil
14 februari 2022 · 115 Inlägg

uhlin skrev:
Du skall inte justera vid handbromsen först.

Släpp vid handbromsen. Justera sen bak vid trummorna på båda sidor så det nyper och sen släpper du så allt går lätt.

Sedan justerar du efter vid handbromsspaken.

Inte köpt backar hos biltema, då får du aldrig bra handbroms.

Aha ok, jag testar det imorgon. Nej då, inte biltema, köpte några dyrare på skruvat.se. Det var dock Biltema som jag slängde ut när jag bytte!

Men låter det som att det kan vara vajern? Det tar väl ca 10 klick innan det inte går att spänna spaken mer, men det går fortfarande att köra iväg, även om det tar emot rätt bra.

uhlin
14 februari 2022 · 2 835 Inlägg

trasigbil skrev:

uhlin skrev:
Du skall inte justera vid handbromsen först.

Släpp vid handbromsen. Justera sen bak vid trummorna på båda sidor så det nyper och sen släpper du så allt går lätt.

Sedan justerar du efter vid handbromsspaken.

Inte köpt backar hos biltema, då får du aldrig bra handbroms.

Aha ok, jag testar det imorgon. Nej då, inte biltema, köpte några dyrare på skruvat.se. Det var dock Biltema som jag slängde ut när jag bytte!

Men låter det som att det kan vara vajern? Det tar väl ca 10 klick innan det inte går att spänna spaken mer, men det går fortfarande att köra iväg, även om det tar emot rätt bra.

Vad är det för bil vi talar om?

Går vajrarna lätt fram och tillbaka?

Justera som jag skrev och börja där. Tror det kan lösa problemet.

mb_pucken
14 februari 2022 · 5 090 Inlägg

På Mercedes brukar det funka allra bäst om man justerar vid trummorna först och sedan vid spaken. Kanske funkar bäst så även på din bil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
trasigbil
14 februari 2022 · 115 Inlägg

uhlin skrev:

trasigbil skrev:

uhlin skrev:
Du skall inte justera vid handbromsen först.

Släpp vid handbromsen. Justera sen bak vid trummorna på båda sidor så det nyper och sen släpper du så allt går lätt.

Sedan justerar du efter vid handbromsspaken.

Inte köpt backar hos biltema, då får du aldrig bra handbroms.

Aha ok, jag testar det imorgon. Nej då, inte biltema, köpte några dyrare på skruvat.se. Det var dock Biltema som jag slängde ut när jag bytte!

Men låter det som att det kan vara vajern? Det tar väl ca 10 klick innan det inte går att spänna spaken mer, men det går fortfarande att köra iväg, även om det tar emot rätt bra.

Vad är det för bil vi talar om?

Går vajrarna lätt fram och tillbaka?

Justera som jag skrev och börja där. Tror det kan lösa problemet.

Corolla 06.

Vajrarna går smidigt och lätt. Ok tack för hjälpen. Provar det imorgon.

Följdfråga förresten, om jag släpper efter helt vid justering av spaken och börjar justera bromsklossarna bak, kan bromstrummorna nypa åt utan någon hjälp av att vajern spänns? Bara så jag vet vad jag kan förvänta mig imorgon när jag börjar skruva och springa runt bilen femtio varv big_smile

uhlin
14 februari 2022 · 2 835 Inlägg

Du ska släppa efter helt vid handbromsspaken först.

Sedan justerar du vid bromstrummorna just så det nyper till och sen släpper såpass så det går lätt att snurra igen.

Bromsklossarna kan du aldrig justera och de har inget med handbromsen att göra. Men du menar kanske bromsbackarna, de som sitter inuti bromstrumman.

Du borde ha ett hål att justera i så du kommer in till justerskruven. Eller genom ett hål till hjulskruven om det nu är det så det inte sitter muttrar till fälgen.

P.S. Du behöver inte springa runt bilen 50 varv. Justera upp på en sida i taget.

Senast redigerat av uhlin (14 februari 2022)

Xebers76
14 februari 2022 · 2 284 Inlägg

Du måste knacka lätt med en hammare antingen på kanten av skivans nav eller baksidan där backarna sitter fast. Vibrationerna gör att dem sätter sig, du får det aldrig bra annars.

En gammal mekaniker som lärde mig detta när jag var i tonåren. Det funkar varje gång, såvida inget annat är trasigt eller fel.

mb_pucken
14 februari 2022 · 5 090 Inlägg

Ett annat tips kan vara att tugga upp ytan lite lätt med sandpapper:-) vissa belägg är hårda i ytan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
trasigbil
14 februari 2022 · 115 Inlägg

uhlin skrev:
Du ska släppa efter helt vid handbromsspaken först.

Sedan justerar du vid bromstrummorna just så det nyper till och sen släpper såpass så det går lätt att snurra igen.

Bromsklossarna kan du aldrig justera och de har inget med handbromsen att göra. Men du menar kanske bromsbackarna, de som sitter inuti bromstrumman.

Du borde ha ett hål att justera i så du kommer in till justerskruven. Eller genom ett hål till hjulskruven om det nu är det så det inte sitter muttrar till fälgen.

P.S. Du behöver inte springa runt bilen 50 varv. Justera upp på en sida i taget.

Bromsklossar, bromsbackar. Mycket att hålla koll på när man är ny. Du har förstås rätt. Jag strulade nog till det genom att spänna först vid spaken. Men nu vet jag hur jag ska göra, och varför! Sakta men säkert ska den här bilen nog ta sig genom besiktningen.

Tack för att du tog dig tid med alla svar här.

Senast redigerat av trasigbil (14 februari 2022)

uhlin
14 februari 2022 · 2 835 Inlägg

trasigbil skrev:

uhlin skrev:
Du ska släppa efter helt vid handbromsspaken först.

Sedan justerar du vid bromstrummorna just så det nyper till och sen släpper såpass så det går lätt att snurra igen.

Bromsklossarna kan du aldrig justera och de har inget med handbromsen att göra. Men du menar kanske bromsbackarna, de som sitter inuti bromstrumman.

Du borde ha ett hål att justera i så du kommer in till justerskruven. Eller genom ett hål till hjulskruven om det nu är det så det inte sitter muttrar till fälgen.

P.S. Du behöver inte springa runt bilen 50 varv. Justera upp på en sida i taget.

Bromsklossar, bromsbackar. Mycket att hålla koll på när man är ny. Du har förstås rätt. Jag strulade nog till det genom att spänna först vid spaken. Men nu vet jag hur jag ska göra, och varför! Sakta men säkert ska den här bilen nog ta sig genom besiktningen.

Tack för att du tog dig tid med alla svar här.

Lycka till. Och som Xebers76 skrev. Knacka lite lätt på bromstrumman då du justerar vid bromstrumman så backarna lägger sig rätt ska du se det blir handbroms gissar jag på.

Xebers76
14 februari 2022 · 2 284 Inlägg

uhlin skrev:

trasigbil skrev:

uhlin skrev:
Du ska släppa efter helt vid handbromsspaken först.

Sedan justerar du vid bromstrummorna just så det nyper till och sen släpper såpass så det går lätt att snurra igen.

Bromsklossarna kan du aldrig justera och de har inget med handbromsen att göra. Men du menar kanske bromsbackarna, de som sitter inuti bromstrumman.

Du borde ha ett hål att justera i så du kommer in till justerskruven. Eller genom ett hål till hjulskruven om det nu är det så det inte sitter muttrar till fälgen.

P.S. Du behöver inte springa runt bilen 50 varv. Justera upp på en sida i taget.

Bromsklossar, bromsbackar. Mycket att hålla koll på när man är ny. Du har förstås rätt. Jag strulade nog till det genom att spänna först vid spaken. Men nu vet jag hur jag ska göra, och varför! Sakta men säkert ska den här bilen nog ta sig genom besiktningen.

Tack för att du tog dig tid med alla svar här.

Lycka till. Och som Xebers76 skrev. Knacka lite lätt på bromstrumman då du justerar vid bromstrumman så backarna lägger sig rätt ska du se det blir handbroms gissar jag på.

Som senast i höstas när jag fixade handbromsen på en BMW E91 så justerade jag först utan att knacka. Efter att ha knackat, justerat, knackat, justerat osv osv så hade jag kunnat skruva justerskruven (den inne i trumman) iaf ett helt varv extra. Efter detta tog den fint. En sista justering är att köra med dragen handbroms i ca 40km/h i några sekunder så den nya backen justerar sig efter den gamla trummans (antagligen) för stora diameter.

Senast redigerat av Xebers76 (14 februari 2022)

trasigbil
14 februari 2022 · 115 Inlägg

Xebers76 skrev:

uhlin skrev:

trasigbil skrev:

Bromsklossar, bromsbackar. Mycket att hålla koll på när man är ny. Du har förstås rätt. Jag strulade nog till det genom att spänna först vid spaken. Men nu vet jag hur jag ska göra, och varför! Sakta men säkert ska den här bilen nog ta sig genom besiktningen.

Tack för att du tog dig tid med alla svar här.

Lycka till. Och som Xebers76 skrev. Knacka lite lätt på bromstrumman då du justerar vid bromstrumman så backarna lägger sig rätt ska du se det blir handbroms gissar jag på.

Som senast i höstas när jag fixade handbromsen på en BMW E91 så justerade jag först utan att knacka. Efter att ha knackat, justerat, knackat, justerat osv osv så hade jag kunnat skruva justerskruven (den inne i trumman) iaf ett helt varv extra. Efter detta tog den fint. En sista justering är att köra med dragen handbroms i ca 40km/h i några sekunder så den nya backen justerar sig efter den gamla trummans (antagligen) för stora diameter.

Bra tips! Tack så mycket.

trasigbil
15 februari 2022 · 115 Inlägg

Det hjälpte att spänna lös handbromsen helt, sen justera trumbromsarna tills de nöp, skruva tillbaka litet, spänn handbromsen, och nu tar den riktigt ordentligt. Tack för hjälpen!!!

uhlin
15 februari 2022 · 2 835 Inlägg

Skönt det funkar nu.

Swedishbiker
6 oktober 2023 · 1 Inlägg

varför slutar handbromsen att fungera? kör en fiat husbil 08
allt är nytt perfekt injusterat får bara 10 procent bromsverkan på besiktningen
i år lossade jag vajrarna å bytte hävarmarna #självjusteringen" i trumman , det visar sig att vajern kan glida någon mm neråt, det sitter en liten fjäder som ska hålla bromsvajern på plats men det orkar den inte den glider neråt
vilket minskar hävertverkan så jag stripade fast dom i övre läget
det löste mina problem
en mycket undermålig konstruktion tycker jag och som borde återkallas av fiat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang