3433
Sök

Lära sig att mecka

1 Inlägg
17 februari 2022
Trådstartare
Hej,

Jag är väldigt intresserad av att lära mig mecka med bilar men har ej någon i familjen eller några nära kompisar som har värst bra koll. Så jag funderar på att köpa en bil som är enkel att lära sig och mecka med.

Har ni några idéer eller tankar som kan hjälpa mig och vad är en bra första bil som man kan lära sig mecka med?

8 883 Inlägg
17 februari 2022
Köp en bilmodel du är intreserad av och då menar jag inga flongnya bilar ;-)
80-90 talsbilar skulle jag börja med.

Fotograf på tierpidag.se

3 220 Inlägg
17 februari 2022
Hue definererar du "Mecka"?

Ska du relarivr lätt kunna ta ner växellåda och ur med motor och annat 100% mekansikt är en gammal bakhjulsdriven Volvo enklast att hålla på med.
Men det är också stenålder och på utdöende.

Bättre du skaffar en semimodern bil av valfritt märke och lär dig elektroniken.
CAN system, osv.
Där har du mer framtiden.
Rent mekaniskt handlar det mest om utrymme när der kommer till svårighetsgraden.
Tex: Inget "svårare" att ta ner lådan på en V70N än en 940, men fan så mycket omständigare pga så mycket som måste lossas.

Ett bilmärke med bra onilineforum och tillgängliga handböcker är inte fel.

Så varför inte en Volvo V70N S80 eller S60?
Prisvärda, gott om delar och även onlinekunskap att få tag i lätt. Även elektronisk felsökningsutrustning finns att skaffa till rimliga priser. (Programmet VIDA med en Dice som interface) Kräver en laptop med Win7 pro.

En VAG av samma årgångar har samma fördel som Volvon egentligen
Finns flera program för dom också, och en 2003 och äldre klarar sig långt med  VAG-com 409. Nyare är VCDS eller OBD eleven att rekomendera.
Kräver också laptop. Kan finnas enklare variant för app.
Senast redigerat av Mossan1 (17 februari 2022)

* Voff voff *
10 598 Inlägg
17 februari 2022
Instämmer med föregående talare (skribent), en V70N/S60/S80 är idag en utmärkt bil att börja lära sig på. Tämligen lättskruvat, gott om kunskap och delar samt ett humant inköpspris. Dessutom representerar den på sätt och vis både nutid och dåtid så du får det bästa två världar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

782 Inlägg
18 februari 2022
Jag har meckat med ganska många olika bilar från 50-tal till 2010-tal och jag skulle rekommendera en fräsch Toyota Aygo/Citroen c1/Peugeot 107 som mekarbil.
De är logiskt uppbyggda, det finns plats, delarna är riktigt billiga, inte speciellt avancerade och de är så pass nya att du inte behöver dra av massa bultar pga rost. Kunskaperna du får från Aygon kan du även applicera på nyare bilar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 februari 2022
Mecka är en stad i Saudiarabien. Meka heter det. Det kan säkert låta drygt, men det är det inte. Att lära sig meka bygger på att man är noggrann. Har koll på siffror, bokstäver och vad det verkligen är man far efter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök