Problem efter byte av växellådsolja

Doom79
24 februari 2022 · 10 Inlägg

Hejsan!
En kort tid efter att jag bytt växellådsolja i min Saab 9-3 aero 02 så har ett problem uppstått. Ibland (inte alltid) så skrapar det till när jag ska lägga i femmans växel. Ingen annan växel utan bara femman. En kompis till mig sa att på min årsmodell då måste man skölja lådan vid oljebyte eftersom Saab hade bytt till ny olja som ej gick att blanda med den gamla. Detta visste inte jag så det är ej gjort. Kan detta ge upphov till symptomen med femmans växel? Har även fått tipset att det kan va kopplingen som behöver luftas. Jag är inte så kunnig på bilar så jag hoppas jag kan få lite hjälp här. Observera att om jag dubbeltrampar kopplingen vid växling till femman så skrapar det inte

simlar
24 februari 2022 · 5 550 Inlägg

Kan vara för tjock växellådsolja.

Motsvarar oljan Saabs specifikationer för just din växellåda?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mossan1
24 februari 2022 · 2 919 Inlägg

Som sagt, har rätt oljeklass och viscositet använts?

Lufta kopplingen behöver man aldrig, såvida det är orört och inget är fel. Men vid fel så löser man inget långsiktigt med att bara lufta.
Felet är ju kvar.

Doom79
24 februari 2022 · 10 Inlägg

simlar skrev:
Kan vara för tjock växellådsolja.

Motsvarar oljan Saabs specifikationer för just din växellåda?

Har använt Saab original växellådsolja. Kan det vara att det inte smörjer ordentligt om det finns rester kvar av den gamla oljan då jag inte sköljt lådan?

uhlin
24 februari 2022 · 2 835 Inlägg

Skulle kunna va synkring. Men att det skulle komma i samband med oljebyte??? Ja, murphis lag vet du. Eller slump.

Mossan1
25 februari 2022 · 2 919 Inlägg

Synkringarna Var väl standardfel på tidiga 9-5. Dock var väl det 90talarna.
Först 5an sen kom 3an.
Möjligt att SAAB fick fram nån specialolja.

Men skölja en manuell verkligen?
Vete katten.

Men jag ogillar att hänvisa till slumpen i detta fallet.
Rätt mängd?

Kostade inte oljan förmögenhet så kan du ju byta igen. Då ska det väl vara sköljt.

Senast redigerat av Mossan1 (25 februari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang