Tja! Har precis varvat gärnet ur min 940 med b230ft (530 topp) och har märkt att den börjat knacka som fan, tog ut hela toppen och bytte varenda packning samt dessa så kallade "gummi knack dämpare". Har också schimsat om toppen och justerat ventilspelet till 0,30 - 0,40 mm. Har vx3 kam i motorn som fungerar excellent, men motorn knackar så grovt så jag funderar på att bara byta hela toppen till en 531:a. Som sagt låter det som ventilknack, låter ej som något annat i motorn.
Är det någon som har några sista tips på vad som kan orsaka dessa grova knackningar? Snälla inge onödigt snack heller! Har video på ljudet också!
Tycker det låter som lagerras. Hörs ljudet mer om du lyssnar under motorrummet?
Det går ju fort lyfta ventilkåpan och se om du ser några skador där uppe för att utesluta att något lossnat uppe i toppen. När det låter så där illa så lär det synas om det är ifrån ventildrivingen ljudet kommer.
Tja! Har precis varvat gärnet ur min 940 med b230ft (530 topp) och har märkt att den börjat knacka som fan, tog ut hela toppen och bytte varenda packning samt dessa så kallade "gummi knack dämpare". Har också schimsat om toppen och justerat ventilspelet till 0,30 - 0,40 mm. Har vx3 kam i motorn som fungerar excellent, men motorn knackar så grovt så jag funderar på att bara byta hela toppen till en 531:a. Som sagt låter det som ventilknack, låter ej som något annat i motorn.
Är det någon som har några sista tips på vad som kan orsaka dessa grova knackningar? Snälla inge onödigt snack heller! Har video på ljudet också!
Det kan vara vevlager eller kolvbultarna som har rasat.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Tja! Har precis varvat gärnet ur min 940 med b230ft (530 topp) och har märkt att den börjat knacka som fan, tog ut hela toppen och bytte varenda packning samt dessa så kallade "gummi knack dämpare". Har också schimsat om toppen och justerat ventilspelet till 0,30 - 0,40 mm. Har vx3 kam i motorn som fungerar excellent, men motorn knackar så grovt så jag funderar på att bara byta hela toppen till en 531:a. Som sagt låter det som ventilknack, låter ej som något annat i motorn.
Är det någon som har några sista tips på vad som kan orsaka dessa grova knackningar? Snälla inge onödigt snack heller! Har video på ljudet också!
Det kan vara vevlager eller kolvbultarna som har rasat.
/Benny
Är det värt att plocka bort motorn och gå igenom hela bottendelen?
Tja! Har precis varvat gärnet ur min 940 med b230ft (530 topp) och har märkt att den börjat knacka som fan, tog ut hela toppen och bytte varenda packning samt dessa så kallade "gummi knack dämpare". Har också schimsat om toppen och justerat ventilspelet till 0,30 - 0,40 mm. Har vx3 kam i motorn som fungerar excellent, men motorn knackar så grovt så jag funderar på att bara byta hela toppen till en 531:a. Som sagt låter det som ventilknack, låter ej som något annat i motorn.
Är det någon som har några sista tips på vad som kan orsaka dessa grova knackningar? Snälla inge onödigt snack heller! Har video på ljudet också!
Det kan vara vevlager eller kolvbultarna som har rasat.
/Benny
Är det värt att plocka bort motorn och gå igenom hela bottendelen?
Ingen aning, det beror väl på hur motorn är för övrigt. Det är kanske bättre att skaffa en annan begagnad motor.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
ja det där är en tokslut underdel.. att det låter högt upp är nog bara att kolven klappar i toppen ;-)
Sladdade nämligen runt på 6k varv i 3 dygn...... hehe kanske inte var så bra
har den låtit så i 3dagar? och inte blivit värre? då är det nog bara en kolvbult.. hade problem med en gammal b230K som knackade något överjävligt och där glappa kolvbulten som fan.. för den går inte 3dagar med ett dåligt vevlager..
ja det där är en tokslut underdel.. att det låter högt upp är nog bara att kolven klappar i toppen ;-)
Sladdade nämligen runt på 6k varv i 3 dygn...... hehe kanske inte var så bra
har den låtit så i 3dagar? och inte blivit värre? då är det nog bara en kolvbult.. hade problem med en gammal b230K som knackade något överjävligt och där glappa kolvbulten som fan.. för den går inte 3dagar med ett dåligt vevlager..
Började knacka lite smått, men sket i det o fortsatt varva ur han, sen så blev knackandet högre och högre men nu är det värre än någonsin, han lever fortfarande! (höll då på o varva ur han i 3 dagar)
Var väl kul att utnyttja vintertiden o sladda på isen haha, har såklart 940:n som busbil så det är inte så farligt
ja det blir lätt jävligt roligt.. hade sjuka problem med spikningar på min 740turbo när jag körde på isen.. men det där är ju lite värre.. hittade faktist felet på min efter mycket om och men.. det var bara en slang som hoppat bort.. tog ju bara 2år innan jag hitta felet ;-) så 2dagar före jag sålde bilen hittade jag felet ;-) fast det där är bara att hinka ur spisen och byta maskin alternativet är att bygga ordning underdelen. så vi andra får veta om det är vevlager eller en kolvbult som är delux glapp
Var väl kul att utnyttja vintertiden o sladda på isen haha, har såklart 940:n som busbil så det är inte så farligt
ja det blir lätt jävligt roligt.. hade sjuka problem med spikningar på min 740turbo när jag körde på isen.. men det där är ju lite värre.. hittade faktist felet på min efter mycket om och men.. det var bara en slang som hoppat bort.. tog ju bara 2år innan jag hitta felet ;-) så 2dagar före jag sålde bilen hittade jag felet ;-) fast det där är bara att hinka ur spisen och byta maskin alternativet är att bygga ordning underdelen. så vi andra får veta om det är vevlager eller en kolvbult som är delux glapp
Var väl kul att utnyttja vintertiden o sladda på isen haha, har såklart 940:n som busbil så det är inte så farligt
ja det blir lätt jävligt roligt.. hade sjuka problem med spikningar på min 740turbo när jag körde på isen.. men det där är ju lite värre.. hittade faktist felet på min efter mycket om och men.. det var bara en slang som hoppat bort.. tog ju bara 2år innan jag hitta felet ;-) så 2dagar före jag sålde bilen hittade jag felet ;-) fast det där är bara att hinka ur spisen och byta maskin alternativet är att bygga ordning underdelen. så vi andra får veta om det är vevlager eller en kolvbult som är delux glapp
Får nog bli ny motor med m90 från facebook
m90 är ju inte skitbra.. en halv miss och du dödar 3a:ns växel då är en gammal m46 mycket bättre det kan skrapa och ha sig bäst man vill men dom fungerar endå en skrap på 3ans växel på en m90 så är den död... jag testade det en vinter hade en 745glt 16v åkte ut i ett kors på 2:Ans växel på fullt rattuslag slog i 3an och bam så var den borta.. höll på att skrota duktigt kan jag säga ;-)
annars är ju m90 trevliga lådor men 3:An är för jävla klen. jag gjorde inte ens en riktig miss utan jag bara tröck i växeln utan att släppa gasen med en snabb stamp på kopplingen sen var det slutkört. blev en jobbig vinter kan jag säga.. 2an till 4an var inte skitspännande med en så slö bil
ja det blir lätt jävligt roligt.. hade sjuka problem med spikningar på min 740turbo när jag körde på isen.. men det där är ju lite värre.. hittade faktist felet på min efter mycket om och men.. det var bara en slang som hoppat bort.. tog ju bara 2år innan jag hitta felet ;-) så 2dagar före jag sålde bilen hittade jag felet ;-) fast det där är bara att hinka ur spisen och byta maskin alternativet är att bygga ordning underdelen. så vi andra får veta om det är vevlager eller en kolvbult som är delux glapp
Får nog bli ny motor med m90 från facebook
m90 är ju inte skitbra.. en halv miss och du dödar 3a:ns växel då är en gammal m46 mycket bättre det kan skrapa och ha sig bäst man vill men dom fungerar endå en skrap på 3ans växel på en m90 så är den död... jag testade det en vinter hade en 745glt 16v åkte ut i ett kors på 2:Ans växel på fullt rattuslag slog i 3an och bam så var den borta.. höll på att skrota duktigt kan jag säga ;-)
annars är ju m90 trevliga lådor men 3:An är för jävla klen. jag gjorde inte ens en riktig miss utan jag bara tröck i växeln utan att släppa gasen med en snabb stamp på kopplingen sen var det slutkört. blev en jobbig vinter kan jag säga.. 2an till 4an var inte skitspännande med en så slö bil