Hejsan! Köpte nyligen en 244 GL '88 som jag tänkte att det hade varit kul att dra igång en tråd om!
Bilen är registrerad och besiktad med en b230fk från en 940 '96.
Helt original i motorn förutom öppet filter och en något hårdare wg-fjäder.
Någon har även satt dit sinterlamell med hårdare tryckplatta.
Tog tåget från Göteborg ner till Höör och hämtade den. 30 mil hem utan konstigheter!
Har klarat sig bra från rost! Finns lite längst ner på skärmarna samt på insidan av dörrarna på förarsidan, men inget farligt vad jag kan se.
Det jag har gjort hittills:
Köpt en uppsättning BBS rc090 i halvtaskigt skick men med bra gummin 👍 17x8" et20 runtom med 165/40/17. Lite väl smalt, men bra stretch blir det.
Sen blev det en tripp till Jula för att köpa sänkningssats:
Beställde spacers från jspec. 30mm bak och 25mm fram. Vid montering så tog spacern emot bromsoken fram, så jag fick svarva ner dom ca 8mm i diameter.
Sen var det bara att rota fram vinkelslipen! (Oljepölen under bilen kommer från min gamla vinterbil som nu är såld 😄)
Monterade även ett jalusi.
Efter 2 kapskivor och en tvätt såg det ut så här. Batteriet i vinkelslipen gav upp och jag orkade inte hålla på mer. Den ska ner mer i fram snarast.
Det som ska fixas i närtid är:
Sänka mer fram.
Justera huven/byta gångjärn då huven inte sitter helt 100.
Putsa upp diverse solblekt plast.
Få igång vindrutetorkarna som har lagt av.
Byte av bussningar i momentstagen.
Långsiktig plan:
Coilovers eller luftfjädring.
Renovera och ev bredda fälgarna.
Renovera fram och bakvagn.
Svart helskinn från en bmw e39 eller liknande.
Fixa rosten.
Ev lite trim!
/Fredrik