3750
Sök

Vibrationer i ratt/ bromsar varma

102 Inlägg
20 mars 2022
Trådstartare
#1
Hej alla !
Har märkt den senaste veckan att det kan vibrera rejält i ratten vid lite högre hastigheter 80-100km/h). Vibrera mer ju snabbare man kör. Vid 60-70km/h känns det ingenting. Det uppmärksammas i samband med att man kört i ca 5-10min. När jag stannar bilen är bromsarna på höger fram rejält varma. Håller handen vid fälgen och känner att det är varmt.Inget annat på övriga sidor/däck. Kan tilläggas att jag bytte skivor samt belägg för ca 1år sedan + hjullager på samma sida som det blir varmt på. Känner spontant att skivorna/skivan är kass men konstigt efter bara 1år ? Eller kan det vara något annat ? Vill tillägga att jag kör ca 1000mil sedan detta byttes och lugn körning
Gäller en -V70 från -99

Mvh
Senast redigerat av GUPE94 (20 mars 2022)

4 449 Inlägg
20 mars 2022
#2
Slår det i ratten när du bromsar? Bromsok eller bromsslang,börja att fixa det så det rullar som det ska ,skivan behöver nog bytas åxxå+ belägg..Såg nu att du skriver "slår i ratten"
Senast redigerat av zzr94092 (20 mars 2022)

* Voff voff *
10 449 Inlägg
20 mars 2022
#3
GUPE94 skrev:
Hej alla !
Har märkt den senaste veckan att det kan vibrera rejält i ratten vid lite högre hastigheter 80-100km/h). Vibrera mer ju snabbare man kör. Vid 60-70km/h känns det ingenting. Det uppmärksammas i samband med att man kört i ca 5-10min. När jag stannar bilen är bromsarna på höger fram rejält varma. Håller handen vid fälgen och känner att det är varmt.Inget annat på övriga sidor/däck. Kan tilläggas att jag bytte skivor samt belägg för ca 1år sedan + hjullager på samma sida som det blir varmt på. Känner spontant att skivorna/skivan är kass men konstigt efter bara 1år ? Eller kan det vara något annat ? Vill tillägga att jag kör ca 1000mil sedan detta byttes och lugn körning
Gäller en -V70 från -99

Mvh
Ditt bromsok kärvar. Tyvärr brukar skiva och belägg ganska snart ta rätt mycket stryk om man kör med det. Även hjullager kan på sikt må dåligt av det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 029 Inlägg
20 mars 2022
#4
Hej!
Som sagts ovan...Bromsoket kärvar ! Det betyder att dina två glidpinnar måste tas bort och smörjas! -En enkel sak att fixa själv. Kan även tänkas att beläggen behöver bytas också eftersom de legat på och skapat friktion.


1 354 Inlägg
20 mars 2022
#5
Ja, garanterat bromsok. Hade en 850 för många år sen med KRAFTIGA vibrationer i ratten och hög värmeutveckling vid fälgen samt att det luktade skunk när jag klev ur bilen och det var bromsoket som hade TOKLÅST sig.

Byt det så är nog problemet ur världen smile
Senast redigerat av Mack855 (20 mars 2022)

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
20 mars 2022
#6
Mack855 skrev:
Ja, garanterat bromsok. Hade en 850 för många år sen med KRAFTIGA vibrationer i ratten och hög värmeutveckling vid fälgen samt att det luktade skunk när jag klev ur bilen och det var bromsoket som hade TOKLÅST sig.

Byt det så är nog problemet ur världen smile
kan bli lite små varmt när oken låser sig ;-)    på min bil började det t.o.m brinna..  smile  men det posetiva värmen löste problemet smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46981/701200_glli9i.jpg

Kör fort så hinner inget hända...

2 841 Inlägg
20 mars 2022
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Som sagts ovan...Bromsoket kärvar ! Det betyder att dina två glidpinnar måste tas bort och smörjas! -En enkel sak att fixa själv. Kan även tänkas att beläggen behöver bytas också eftersom de legat på och skapat friktion.
Nja, skulle snarare tro att kolven i bromsoket kärvar.

Skulle kunna va glidpinnarna också som en kombo av det. Men kolven i oket kärvar definitivt.

102 Inlägg
20 mars 2022
Trådstartare
#8
Okey, låter som att jag får montera veck det och försöka rädda oket eller byta det. Skall på pekas att det inte vibrerar när jag bromsar


Sök