Brådhis skrev:
Icebear skrev:
Nu har jag kollat upp med Volvo och Mekonomen vad dom gör på 6000 mila servicen och vad priset ligger på, och jag måste ju säga att det skiljer lite på priserna och vad som görs.
Det som görs på Volvo...
Volvo Originalservice.
Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning.
Motorolja 0W-20.
Oljefilterinsats.
Packning.
Spolarvätska.
Pris: 2988:-
Det som görs på Mekonomen...
Luftfilter Mahle
Tändstift Denso
Oljepluggsats Corteco
Castrol Edge V 0W-20
Oljefilter Purflux
Kupéfilter Mahle
Olja, BorgWarner-koppling
Pris: 5775:-
Som ni ser så skiljer det en hel del på vad som görs och på priset.
Olja till BorgWarner-koppling vet jag inte riktigt vad det är, men jag har läst att det kan vara bra att bytas efter ca. 6000 mil..?! Även tändstift kanske kan vara bra att byta efter dom milen..?! Vilket inte Volvo verkar göra. Inte heller luftfilter och kupéfilter verkar dom byta på Volvo vid 6000 mil.
Så vad tror ni, köra 24 mil tur och retur och lämna in den på Volvo och göra mindre på servicen till ett billigare pris eller lämna in den på Mekonomen som finns på orten där jag bor, och göra mer på servicen men till ett högre pris där det även ingår 1års assistansförsäkring?
Om Volvo, som tillverkat bilen och satt serviceintervallen från början för den, inte anser att det är dags för tändstift så hade nog jag funderat både en och två gånger på varför en icke-märkesverkstad förespråkar det...?
Kolla vad kostnaden blir på Volvo med byte av oljan i BorgWarner-kopplingen och tändstiften... Icke-märkesverkstad ska vara påtagligt billigare än original, annars faller lite av idén.
Finns det inga fler verkstäder på din ort? Tex AD Bilverkstad eller Autoexperten?
Mailade till Volvo och frågade om deras bytesintervall på tändstift, luftfilter, kupéfilter och byte av oljan i BorgWarner-kopplingen. Helt plötsligt är det ett bytesintervall på tändstift och luftfilter varje 6000 mil, vilket inte stod i första offerten jag fick.
Kupéfilter rekommenderas att bytas varje år, men om man kör väldigt lite så kan man byta varannat år.
Oljan i BorgWarner-kopplingen är det ingen service intervall på, men dom svarade att det inte är någon nackdel att byta oljan där. Med tanke på vad som skrivs om det på bland annat Volvoforum (jagrullar), så är det konstigt att inte Volvo har någon serviceintervall på det oljebytet, då man starkt rekommenderar att byta efter 6000 mil som Mekonomen anger.
Såå, ny fick jag snabbt som tusan en ny offert från Volvo med det som stod på första offerten + byte av tändstift, luftfilter, kupéfilter och oljebyte i BorgWarner-kopplingen.
Och priset hamnade på 8733:-... Så nu skiljer det nästan 3000:- i pris mellan Volvo och Mekonomen.
Näe, finns bara Mekonomen här nu. Förrut fanns även Volvo här, men det lades ner för några år sen.