4195
Sök

Lite frågor om en 405-topp (plugga pulsair) samt om en kamaxel (KG003 vs. K-kam)...?

* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
#1
Har fått tag på en 405-topp till min Volvo Penta AQ145A (B23A i grunden).

Men den "nya" toppen har ju hål för pulsair-systemet, vilket inte funkar ihop med avgaslimpan. Finns det någonstans färdiga pluggar för detta att köpa?

Till spridarhålen finns ju dessa: https://www.kgtrimning.org/200-ser/moto … fb779.html så det är ju lugnt, men hittar inget för pulsairhålen?

Vet att det skrivs om att 50-öringar passar, men av trådarna att döma är det förra generationens 50-öringar så det hjälper ju föga, plus att jag vill ha en seriös lösning helst. wink

Sedan var det en KG003-kam i toppen. Frågan är om den är bättre eller sämre än den K-kam som sitter original I AQ145A...?
Senast redigerat av Brådhis (23 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
#3
Equium skrev:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/din-assembly-parts/fasteners/plug-cylinder-head-hole-pulsair/1038970/

https://www.skandix.de/en/spare-parts/e … d3e754b4c1

Stiligt! Stort tack! smile Tänkte väl att det skulle finnas, men varenda tråd skrev ju bara om 50-öringar. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
5 686 Inlägg
23 mars 2022
#5
Brådhis skrev:
Equium skrev:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/din-assembly-parts/fasteners/plug-cylinder-head-hole-pulsair/1038970/

https://www.skandix.de/en/spare-parts/e … d3e754b4c1

Stiligt! Stort tack! smile Tänkte väl att det skulle finnas, men varenda tråd skrev ju bara om 50-öringar. big_smile

Dom nya 1kr mynten passar klockrent wink
Även 10kr mynt passar men det blir ju för dyrt för en gammal rödblock ;P


1 798 Inlägg
23 mars 2022
#6
Jag har vid nåt tillfälle för många år sedan borrat och gängat hålet till pulsair och skruvat i vad jag minns M8 eller M10 ihop med kopparbricka för att få det tätt. Använde även 50-öringar till spridarhålen, men det skulle vara av ett visst årtal för att vara medgörliga att banka dit. Mycket har blivit väldigt mycket enklare när man ser utbudet idag... wink


* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
#7
Är alla här plötsligt numismatiker...? big_smile big_smile big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
23 mars 2022
#8
Brådhis skrev:
Är alla här plötsligt numismatiker...? big_smile big_smile big_smile

Vi har alla lagt en hel del pengar på våra bilar, på ett eller annat sätt!lol


2 406 Inlägg
23 mars 2022
#9
Äh, det är ju mynt man hittat under baksätet och liknande när man köpte bilen wink


* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
#10
Om vi kan släppa mynten nu en stund, vad tror ni om kamaxlarna? KG003 vs K-kam? tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
23 mars 2022
#11
Skulle vilja säga att använd den kamaxel du har liggande, tror inte du märker nån väldig skillnad i en båt.


* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
#12
Hilmer skrev:
Skulle vilja säga att använd den kamaxel du har liggande, tror inte du märker nån väldig skillnad i en båt.

Tänker mer om KG003 är mer eller mindre likvärdig (eller bättre, en båt går ju på höga varv), för den sitter ju redan i "nya" toppen. Då slipper jag skifta om dom. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 mars 2022
Trådstartare
#13
Om jag förstår det allsmäktiga internet rätt är det följande specifikationer på dom:

KG003
Lyft: 11,0
Duration: 304

K-kam:
Lyft: 11,95
Duration: 268

Lyft skiljer alltså 0,95 medan duration skiljer 268->305.

Nu är jag ingen expert alls på detta, men som jag tolkar det borde jag få mer effekt på höga varv med KG003, vilket väl är exakt det jag vill ha på en båt?

Men vad är då höga varv? Jag marschar runt 4000-4400 rpm, är det "högt" nog i sammanhanget?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
24 mars 2022
#14
tror att K-kammen är rätt optimal.   suttit och kollat efter klipp på min 245turbo men  hittar inget filmklipp där jag drar bilen från låga varv men för mig att den började klippa på ordenkligt efter 3500rpm  hade ju modern turbo så tror inte turbon behöve tid att spola upp (16T)
det jag hittade på film så drog jag bilen mellan 4k-6.5k och vill minnas att det var däromkring den gick bäst.   vet att det blir lite fel att jämföra mellan en turbo och en icke turbo motor   k-kammen var ju inte riktigt optimal till turbo men för mig fungerade det bra.       men ligger man runt 4k med båten så tror jag k-kammen är bättre smile

men försök ta reda på vad 1983:Ans B23E  effekt var den ligger skulle inte förvåna mig om den ligger runt 4k     vet att dom hade K-kam   även vissa b230e men det finns med k och v

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 597 Inlägg
24 mars 2022
Trådstartare
#15
Growe skrev:
tror att K-kammen är rätt optimal.   suttit och kollat efter klipp på min 245turbo men  hittar inget filmklipp där jag drar bilen från låga varv men för mig att den började klippa på ordenkligt efter 3500rpm  hade ju modern turbo så tror inte turbon behöve tid att spola upp (16T)
det jag hittade på film så drog jag bilen mellan 4k-6.5k och vill minnas att det var däromkring den gick bäst.   vet att det blir lite fel att jämföra mellan en turbo och en icke turbo motor   k-kammen var ju inte riktigt optimal till turbo men för mig fungerade det bra.       men ligger man runt 4k med båten så tror jag k-kammen är bättre smile

men försök ta reda på vad 1983:Ans B23E  effekt var den ligger skulle inte förvåna mig om den ligger runt 4k     vet att dom hade K-kam   även vissa b230e men det finns med k och v

Nu är det ju en B23A i grunden, kör med två stycken Solex PAI44:or. Så effekten ska vara 138 hk med K-kamen och allt i skick.

Men frågan är om det blir bättre eller sämre med KG003? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
24 mars 2022
#16
Brådhis skrev:
Growe skrev:
tror att K-kammen är rätt optimal.   suttit och kollat efter klipp på min 245turbo men  hittar inget filmklipp där jag drar bilen från låga varv men för mig att den började klippa på ordenkligt efter 3500rpm  hade ju modern turbo så tror inte turbon behöve tid att spola upp (16T)
det jag hittade på film så drog jag bilen mellan 4k-6.5k och vill minnas att det var däromkring den gick bäst.   vet att det blir lite fel att jämföra mellan en turbo och en icke turbo motor   k-kammen var ju inte riktigt optimal till turbo men för mig fungerade det bra.       men ligger man runt 4k med båten så tror jag k-kammen är bättre smile

men försök ta reda på vad 1983:Ans B23E  effekt var den ligger skulle inte förvåna mig om den ligger runt 4k     vet att dom hade K-kam   även vissa b230e men det finns med k och v

Nu är det ju en B23A i grunden, kör med två stycken Solex PAI44:or. Så effekten ska vara 138 hk med K-kamen och allt i skick.

Men frågan är om det blir bättre eller sämre med KG003? smile

om du vill ha effekten högre upp men 4000rpm är ju låga varv..   inte speciellt höga..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 597 Inlägg
24 mars 2022
Trådstartare
#17
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:
tror att K-kammen är rätt optimal.   suttit och kollat efter klipp på min 245turbo men  hittar inget filmklipp där jag drar bilen från låga varv men för mig att den började klippa på ordenkligt efter 3500rpm  hade ju modern turbo så tror inte turbon behöve tid att spola upp (16T)
det jag hittade på film så drog jag bilen mellan 4k-6.5k och vill minnas att det var däromkring den gick bäst.   vet att det blir lite fel att jämföra mellan en turbo och en icke turbo motor   k-kammen var ju inte riktigt optimal till turbo men för mig fungerade det bra.       men ligger man runt 4k med båten så tror jag k-kammen är bättre smile

men försök ta reda på vad 1983:Ans B23E  effekt var den ligger skulle inte förvåna mig om den ligger runt 4k     vet att dom hade K-kam   även vissa b230e men det finns med k och v

Nu är det ju en B23A i grunden, kör med två stycken Solex PAI44:or. Så effekten ska vara 138 hk med K-kamen och allt i skick.

Men frågan är om det blir bättre eller sämre med KG003? smile

om du vill ha effekten högre upp men 4000rpm är ju låga varv..   inte speciellt höga..

Ja, marschfart är runt 4000-4400 och sedan kan man ju ge på mer för att få ut toppfart om man vill, men mestadels kommer jag ligga i det varvområdet. Tänker bara så jag inte tappar effekt där, då är det ju bättre att köra med K-kam:en.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
24 mars 2022
#18
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

Nu är det ju en B23A i grunden, kör med två stycken Solex PAI44:or. Så effekten ska vara 138 hk med K-kamen och allt i skick.

Men frågan är om det blir bättre eller sämre med KG003? smile

om du vill ha effekten högre upp men 4000rpm är ju låga varv..   inte speciellt höga..

Ja, marschfart är runt 4000-4400 och sedan kan man ju ge på mer för att få ut toppfart om man vill, men mestadels kommer jag ligga i det varvområdet. Tänker bara så jag inte tappar effekt där, då är det ju bättre att köra med K-kam:en.

jag tror att risken finns att du gör det.     kollat runt lite på kamaxlar på andra ställen och ingen verkar köra så hög duration   så det är lite märkligt att dom kg003 kammen är sån. 

tror att det höga lyftet ger bra punch i 3000-5000 på k-kammen men att den faller lite sen.  om jag minns rätt hur den beskrevs på den tiden jag åkte gamla volvosar. 

k-kammen i en b23e är ju 136hk med k-jetronic så den ligger ju istort sätt identisk med aqns effekt. 

dom är ju rätt anpassade för ett visst varvtal när det handlar om en båt.    så man får ju anta att dom väljer det optimalaste   för det fanns ju vassare kammar även orginal hos volvo   dom hade ju h-kammen som hade 140hk men dom var ju lite rakliga på låga varv om jag inte missminner mig helt.  och var derför dom inte användes på någon annan motor än första 240Glt och 242gt  sen försvann den ju fort och ersattes med K-kammen   


utan att ha bromspapper på både k-kammen och kg003 på identisk motor är det ju svårt att veta exakt hur bra/dålig det blir med en kg003  men jag tror du framför allt kommer förlora på låga varv som gör den jobbigare att puttra fram med.   ihop med att man kanske måste ändra bestyckningen på förgasrna.         båtar är ju fruktansvärt knepiga att få till det med motorer för dom beter sig ju inte som när dom sitter i en bil.

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 597 Inlägg
24 mars 2022
Trådstartare
#19
Okej, det lutar åt att köra med K-kam:en då känner jag... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 306 Inlägg
24 mars 2022
#20
KG003 tappar inte förrän ca 5000 varv, kör du förgasare/sugis är det en väldigt bra kam att använda. Skulle vilja säga ett mellanting mellan K och VX3, lite av det bästa av båda världar. Enligt min erfarenhet har KG003 lite sämre bottendrag än K, men inte i närheten av lika dåligt som VX3.

Skulle du köra KG003 kan du även skicka på lite extra bränsle och köra lite vassare tändning om lusten faller på, inte helt fel med den kammen. smile
K-kammen är en av de bättre originalkammarna som du säkert vet, lite mer "allround" användningsområde. Funkar även bra till turbomotor. Sedan är min erfarenhet dock endast av bil, inte båt.

(Sedan om det skulle visa sig att du inte använder K-kammen och vill bli av med den så får du mer än gärna skicka mig ett PM. 😁)
Senast redigerat av Mew (24 mars 2022)



Sök