Allt började med ett par vänner som hade en idé om en drivlina. Vi visste inte vilken typ av motor eller transmission det skulle bli i slutändan, Just att det måste vara kryddigt, lite udda och dessutom någon sorts... Visa mer
Allt började med ett par vänner som hade en idé om en drivlina. Vi visste inte vilken typ av motor eller transmission det skulle bli i slutändan, Just att det måste vara kryddigt, lite udda och dessutom någon sorts "billig" lösning. Vid denna ögonblicket var det inte ens på radarn att vi skulle använda en Volkswagen Polo 6R som en plattform och gör en WRC-replika RWD, som kom från några slumpmässiga instagramsökning, och boom- konceptet började ta form.
Efter lite fram och tillbaka kom drivlinan sakta ihop och allt plötsligt hade vi det perfekta mix & match-upplägget! Motorn blev en Volvo 1,6 liters N/A-motor (som givetvis kommer att få lite godsaker till sig) och den växellåda från en S55 F80 M3-plattform, även känd som DCT. Nu när vi hade en drivlina och en plattform att sätta den i, nästa fråga som vi frågade oss var, vad ska vi göra med det? ska det vara ett riktigt spårvapen? många tankar låg på bordet, men det slutade med att vi gör det här på den hårda vägen. Vilket innebär att vi kommer att göra det fullt trafiksäkert. Tillsammans med Nuke Performance & Domiworks Engineering är vi på väg att bygga några av dem de mer spektakulära projekten som byggs av amatörer för vägen som du kan ha sett förut! Detta kommer att vara chassi med helrörsram med dubbel-a triangeluppsättning fram och bak och stötstångsupphängning bak. Till råga på allt detta kommer vi att använda hela Nuke Performance prestanda produkter rakt igenom bygget och även DomiWorks produkter som ger oss möjligheten att slå samman Volvomotorn med DCT på ett riktigt OEM-sätt.
Nu är tiden inne för att sätta sågbladet i Polon, och konstruera jiggen som ska hålla allt på plats. Vi går även igenom en hel del bakgrund till projektet och berättar om upplägget med motor, växellåda och rörramschassit.
Resan till England blev inte riktigt som tänkt! Men vi lyckades trots alla corona restriktioner komma hem med ett par Formula-E magnsium fälgar. Vi sätter även igång med karosseri arbetet efter lång väntan på materialet.
Som vi nämnde lite i avsnitt två gällande ändringarna i bakvagnen, är nu tanken att bygga en helt egen bakvagn för att få de nya centrumbult fälgarna att fungera.
Vi kommer att ställa ut nu på Elmia tillsammans med SFRO. Har ni vägarna förbi mässan så stanna gärna till hos oss i D-hallen. Det kommer finnas möjlighet att ta del av våra NukedPolo t-shirtar och även dekaler 🙌🏻 Just nu kör vi plattan i mattan för att förbereda så mycket som möjligt inför mässan. Nytt avsnitt kommer såklart släppas efter mässan där vi visar upp allt arbeta inför och en del ifrån mässgolvet!
Ska bli grymt kul att vara på Elmia igen efter två år 😄
I väntan på olika leveranser så tänkte vi sätta oss ner för en liten pratstund och interagera med er tittare. Vi efterfrågade frågor av er på vår Instagram och även på Nukes Instagram, ni ställde frågorna vi besvarar dom här!
Efter lite uppehåll under jul, nyår & corona strul- Är vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt, där vi lägger grunden för golvet och underredet! Vi passar även på att besöka G-Rex Sweden som hjälper till att bocka huvudbågen för rörams konstruktionen.
I detta avsnittet försätter vi med konstruktionen av strörtburen, där rören har kommit från bockning av G-rex Sweden. Arbetet försätter även med plåtarbetet för inpassningen av bodykitet.
Vi bjuder på ett längre avsnitt tillsammans med Daniel på DomiWorks, som 3D skannar vår magnesium fälg för framtida projekt. Konstuktionen med buren har kommit en bra bit framåt och vi börjar snegla mot förberedelser inför Elmia tillsammans med SFRO.
Inför Bilsport Performance & Custom Motor Show tänkte vi slänga ihop en liten sammanfattning om vad som har hänt under 6 månader av byggande fram tills nu på två minuter 😄
Följ med oss när vi hjälper Nuke Performance att flytta till deras nya lokaler- Då de sedan länge har vuxit ur deras tidigare lokal. Vi passar även på att starta nedräkningen inför Elmia mässan! 😄✌
Med endast 3 dagar kvar till Elmia tar vi upp farten för att hinna klart till Bilsport Custom Motor Show 2022. Vi hämtar upp ett gäng med delar och däck hos våra samarbetspartners. Besöker även GreatWork som har hjälp oss bygga monter som vi ska med oss till Elmia. 🙌🏻
Nu står vi äntligen på Elmia golvet tillsammans med SFRO i D-hallen! Vi tackar alla er som besökte oss och tog del av våra merch, klistermärken och deltog i vår tävling! Vinnaren i vår mässtävling tillsammans med Nuke Performance kommer att dras nästa avsnitt 🙌🏻
Vi tog en sväng till Birmingham för att besöka mässan Autosport International. Väl på plats tar vi tillfälle i akt att prata med olika leverantörer för att hitta produkter och samarbetspartners till projektet. Självklart stannar vi till hos intressanta tillverkare och leverantörer och ser vad England har att erbjuda! 👏🏻
Haltech ställde ut tillsammans med Race Winning Brands, så vi passade på att prata presidenten av Haltech Nathan Clark. Limmet som startade med Haltech när han trimmade sin E30, spolar tillbaka bandet tillsammans med Nathan och pratar om hur de började med motorstyrning, och vad de erbjuder för produkter idag. 😄
Vi avslutar vår täckning av Autosport International mässan, genom att besöka Williams Formel 1 monter för att prata om deras bil och kolla på de sjuka kolfiberdetaljerna. Vi passar även på att prata Alex Hildebrandt som har byggt en vankel Corvett för Goodwood Festival Of Speed! Sist men inte minst stannar vi till hos Cosworth som ställer ut en Le Mans bil tillsammans med en av deras motorer på stativ. 😄
Äntligen är vi tillbaka efter en tids uppehåll, som vi förklarar i filmen! Nu har vi jobbat i bakgrunden med att sätta geometrin för framvagnen, alla punkter är uträknade och ska ge en bra körkänsla! Robin förklarar vad som har hänt sedan sist och visar upp lite nya delar som vi har köpt med oss hem från England bland annat! 🙌
Stora framsteg nu i projektet! Daniel från DomiWorks besöker oss för att skanna in de sista för att kunna ta fram bland annat fästen & hjälpa till med spindeln. Limmet och Pluppen sätter upp bakvagnen och dess axlar för att kolla ifall längderna är rätt för att fungera bra! 😁
NukedPolo får en ny partner till projektet! Haltech går in och levererar en helheltslösning när de kommer till de elektroniska delarna i bygget. Allt från motorstyrning, kraftmoduler till kablage.
I detta avsnittet unboxar vi paketet som Haltech har skickat till oss, för att ta en titt på de delarna som använda oss av i projektet! 😁 Besök haltech.com för att läsa mer om deras produktsortiment av motorstyrning & PDM enheter. https://www.haltech.com/
De har hänt väldigt mycket sedan sist! Framvagnen och spindlarna har fått sig en ny version och är färdiga för att skicka iväg på fräsning! Diffen bak har fått sina fästen helt klara redo för att kopplas samman med kardanaxel och sedan bygga vidare ut mot bakvagnen.
Robin beställde hem en instrumentbräda från Audi Motorsport som tillhör en Audi RS3 LMS bil.