Min nuvarande 945a har rullat snart 43k mil. Det märks inte, mer än på dom vanliga slitage-ställena såsom förarsätet, och den hade upprostad batterihylla vid köp. Och kick-down wiren behövde justeras så man inte flög genom vindrutan varje gång bilen växlade... Småfix, med andra ord.
Min pallbocksräcer, en 944a, har gått nästan 12k mindre än 945an men är ett rent och skärt vrak i jämnförelse
Så instämmer med att milen inte betyder vidare mycket... Det som har betydelse är hur den blivit skött under åren.
Allmäna rostfällor på 7/900-serien är batterihyllorna, främst den vänstra, och trösklarna. Det är mer eller mindre standard att dom rostar upp med åren om man inte är notorisk med rostskydd från dag 1.
Fast nu är ju den du kikar på en -86a.... -86 var dom inte ens galvade, så att hålla rosten borta på en sån är ett livslångt projekt i sig...
Växellådor till rödblockare kostar inte speciellt mycket, nej. AW71-automaten brukar ligga på 2.5-3k. ZF-lådan vet inte vad dom kostar, dom är inte lika vanliga på marknaden vad jag sett.
En M90 till rödblockare ligger mellan 2 och 3k. En M47 kastar folk efter dig, typ.
Tänk dock på att det är många saker du behöver utöver växellådan om du vill byta till manuell. Svänghjul, koppling, pedalställ, kardan, huvudcylinder och slavcylinder, plus mer som jag garanterat glömt :p Ja just, växellådsbalk också...
Men oavsett det... Det är en gammal bil, antik enligt vissa t om... Räkna med att dämparna är mindre effektiva än cykelpumpar, varenda bussning både fram och bak är tokslut, och givetvis att varenda bultjäv... kommer sitta som gjutet och gå av så fort du tittar snett på dom