3369
Sök

Köpa Volvo, miltal, skick m.m

6 Inlägg
14 april 2022
Trådstartare
#1
Hej, jag har en ny Volvo 740 på G men den har gått 35 000 mil, är det oroväckande mycket? Bilen är i bra skick utan rost och kör som en pärla. Sedan så är bilen automat med, går en automatlåda sönder fortare än en manuell? Jag känner folk med 740s som kört 60 000 mil + men dom så är en 35 000 mildare bra? En ytterligare fråga i ämnet är om det är värt att påkosta en Volvo med ett så högt miltal, jag funderar på USA front, nya fälgar (begagnade fina) m.m?

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 april 2022
#2
SAABStyling skrev:
Hej, jag har en ny Volvo 740 på G men den har gått 35 000 mil, är det oroväckande mycket? Bilen är i bra skick utan rost och kör som en pärla. Sedan så är bilen automat med, går en automatlåda sönder fortare än en manuell? Jag känner folk med 740s som kört 60 000 mil + men dom så är en 35 000 mildare bra? En ytterligare fråga i ämnet är om det är värt att påkosta en Volvo med ett så högt miltal, jag funderar på USA front, nya fälgar (begagnade fina) m.m?

35000 mil behöver inte betyda någonting.
Men precis som med vilket bilmärke eller modell som helst så handlar det om hur den har sköts om tidigare.
Hur är den körd? Servad?
Det är svårt att veta, om än att i alla fall jag personligen skulle tro att en automatväxlad 740 nog har körts
lite "fredligare" än en manuellt växlad, vilket i längden torde vara positivt.
En automatlåda kan för övrigt gå långt innan den börjar trilskas. Men som sagt, skötsel hör ju till.

Om det sen är värt med nya fälgar, USA-front med mera med mera kan bara du avgöra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 115 Inlägg
14 april 2022
#3
Hej!
Allt beror på vad du vill ha! Gillar du gamla Volvobilar så visst! Man sitter bra i dem då stolarna är kända för att vara det bästa på marknaden och är de dessutom 30 år eller äldre så är de skattebefriade. Räkna med att  Automaten drar en hel del soppa , betydligt mer än  min 32 år gamla Audi 100 Avant som dessutom är mycket bekvämare (nu får jag väl en massa kritik igen...) wink
Jag frågar ändå...varför en gammal volvo 740 när det finns så mycket bättre bilar? -Bara roligt att höra hur du tänker.
Senast redigerat av jaka54 (14 april 2022)


4 261 Inlägg
14 april 2022
#4
minns inte vad det satt för låda i 740 men 940 turbo har en bra automatlåda som tål mycket, aw71? åkte en sån och laddade 1 bar inga problem. satsa på 940 turbo istället^^ men 740 är gamla så ifall lådan pajar släng in en manuell m90 sen;) och nej 35mil är bara frukost för 740, polare på jobbet har 7/940s som rullat över 60mil och går som nya fortfarande.

6 Inlägg
14 april 2022
Trådstartare
#5
Tack för svar allihopa! Jag gillar gamla volvo med det kantiga utseendet, grova ljudet och att dom är tunga m.m, en 740 är inte målet med bil långsiktigt utan en "ny" S80 men då mitt job ligger 5 minuter bort så är inte bensinpriset ett problem och så kan jag trotts dom skyhöga bensinpriserna ta det lugnt smile

En annan anledning är att 740 börjar bli dyrare o dyrare, det finns bara så många 740 på marknaden och vilka köper dom? 18 åringar som kör sönder dom eller 16 åringar som kapar dom. Det kommer finnas 740s om 10 år, men hur vanligt kommer en svart (orginallack) 740, med 40 000 mil (då alltså), vinröd inredning, USA lyktor och utan rost vara? Går växellådan så mister ju inte bilen värde heller utan då har jag ju bara reparationskostnad framför mig så är bilen bra igen. Känns som att bilen kommer öka i värde fortare än miltalet på lång sikt och så känns bilen trygg, gentemot en s60 som kommer tappa värde, men jag kanske har fel, skriv gärna vad ni tycker! smile

2 400 Inlägg
14 april 2022
#6
Har själv haft en 740 gl som gått ca 42-43 när jag sålde den.

Bästa bilen jag någonsin haft.....inte ett fel på ett par års ägande.

Milen är ingenting att vara rädd för när det gäller 740 men du bör vara medveten om att allt kan hända....den är ändå slutkörd sedan 20 år sedan enligt min räkning ;P


6 Inlägg
15 april 2022
Trådstartare
#7
Nybergrobin skrev:
Har själv haft en 740 gl som gått ca 42-43 när jag sålde den.

Bästa bilen jag någonsin haft.....inte ett fel på ett par års ägande.

Milen är ingenting att vara rädd för när det gäller 740 men du bör vara medveten om att allt kan hända....den är ändå slutkörd sedan 20 år sedan enligt min räkning ;P

Tack för svar smile , ja, men jag kör på denna bilen då. Som mitt användarnamn tyder så har jag jobbat på SAAB främst så ska bli en kul resa och kommer lägga upp bilder här i forumet! Visst är växellådor ganska biliga i bra skick på 7/900 serierna? Om jag senare skulle vilja byta till manuell tänker jag, sedan är ju själva bytet en annan 5a XD

Vilken årsmodell var din 740? Denna är en 86a

2 397 Inlägg
15 april 2022
#8
Min nuvarande 945a har rullat snart 43k mil. Det märks inte, mer än på dom vanliga slitage-ställena såsom förarsätet, och den hade upprostad batterihylla vid köp. Och kick-down wiren behövde justeras så man inte flög genom vindrutan varje gång bilen växlade... Småfix, med andra ord. smile
Min pallbocksräcer, en 944a, har gått nästan 12k mindre än 945an men är ett rent och skärt vrak i jämnförelse big_smile

Så instämmer med att milen inte betyder vidare mycket... Det som har betydelse är hur den blivit skött under åren.

Allmäna rostfällor på 7/900-serien är batterihyllorna, främst den vänstra, och trösklarna. Det är mer eller mindre standard att dom rostar upp med åren om man inte är notorisk med rostskydd från dag 1.
Fast nu är ju den du kikar på en -86a.... -86 var dom inte ens galvade, så att hålla rosten borta på en sån är ett livslångt projekt i sig...

Växellådor till rödblockare kostar inte speciellt mycket, nej. AW71-automaten brukar ligga på 2.5-3k. ZF-lådan vet inte vad dom kostar, dom är inte lika vanliga på marknaden vad jag sett.
En M90 till rödblockare ligger mellan 2 och 3k. En M47 kastar folk efter dig, typ. big_smile
Tänk dock på att det är många saker du behöver utöver växellådan om du vill byta till manuell. Svänghjul, koppling, pedalställ, kardan, huvudcylinder och slavcylinder, plus mer som jag garanterat glömt :p Ja just, växellådsbalk också...

Men oavsett det... Det är en gammal bil, antik enligt vissa t om... Räkna med att dämparna är mindre effektiva än cykelpumpar, varenda bussning både fram och bak är tokslut, och givetvis att varenda bultjäv... kommer sitta som gjutet och gå av så fort du tittar snett på dom big_smile
Senast redigerat av Lucif3r (15 april 2022)


2 306 Inlägg
15 april 2022
#9
Miltal är närmast irrelevant på dessa, det som spelar roll är hur de sköts. Mina två 245or har gått 39000 (den blå) respektive 42000 (den röda) mil, och det märks inte över huvud taget när man kör dem. Båda har skötts genom åren, framför allt den blå, som inte heller är galvad, som fått sig en rostskyddsbehandling varje år och har ett tjockt lager klet under sig. Man kan ana någon liten lagning under tröskelskyddsmassan här och där, men det har gjorts så fort något dykt upp och har därför hållits under kontroll hela tiden.
Det du kan få räkna med, om det inte redan är bytt, är att detaljer som stötdämpare och gummibussningar, motorkuddar, leder etc kan vara rätt så slut, så se över skicket på sådant. Gör stor skillnad i körupplevelse med nytt sådant. smile
Men det är bara en liten detalj, det är ändå slitagedelar. Det absolut viktigaste, speciellt på de äldre modellerna, är hur de är skötta ur rostskyddssynpunkt. Är den fin även undertill, ja då är det bara att köra på! (Speciellt med en sådan utrustningslista... big_smile )
Senast redigerat av Mew (15 april 2022)


1 109 Inlägg
15 april 2022
#10
Miltal på en såhär gammal bil är näst intill irrelevant, om det inte rör sig om extrema lågmilare (typ under 10 000 mil) eller bilar som gått ordentligt långt (typ 60-70 eller mer).
35000 mil på en bil som är 30 år gammal är ju inte så farligt per år liksom.

Det viktigaste är skicket! En bil som gått 40000 lugna pensionärsmil med en eller få ägare bakom ratten? Eller en som gått 20000 mil men som bytt kepsprydd finnig tonårsägare minst en gång varje vinter?
Inget svårt val enligt mig roll

Ta en stadig kik på karossen bara, 740 hade bra rostskydd för sin tid men efter 30 år kan det hända grejer ändå.
Motor och växellåda skulle jag inte oroa mig för ett dugg i sammanhanget, och skulle problem uppstå är det oftast lätt och billigt att lösa.


6 Inlägg
15 april 2022
Trådstartare
#11
Tack för svar igen alla! Uppdatering, bilen är min nu och kör bra, men syntes inte på bilder att den har rost. Dom främre skärkanterna är rostiga men kommer byta dom helt sen bara, bakre skärmarna har lite rost som tittar fram så skall sandpappra fint o måla över det, sedan så är det lite rost på taket där antennen satt, skall sandpappra o måla över där med.

För övrigt är den fin men är ett fel bara, den startar bara med startkablar, när bilen väl är igång så kör den bra men när man vrider om tändningen så "hackar" (puttrar) motorn bara, gissar att det är en kass tändning eller batteriet som urladdas? Ska bli kul o fippla under huven smile Betterihyllan var rostig men förra ägaren hade svetsat dit en ny plåt och det ser perfekt ut så oroar mig inte över den i ett tag!

Hur förebygger ni rost? silikonspray eller olja har jag hört fungerar runt skärmarna m.m


Sök