3494
Sök

Bromsbyte och Parkeringsbroms

17 Inlägg
23 april 2022
Trådstartare
Hej

Jag håller på byter bromsbelägg, bromsskivor och parkeringsbroms på min Hyundai i30 från 2008. De inre bromsbeläggen på båda sidorna bak är mer slitna än de yttre. Är det vanligt?

Funderar även på detaljen som hakar i handbromsvajern och sen går in till bromsbackarna. Jag tror den sitter fast på vänster sida, dvs den glider inte tillbaka utan att man knackar på den. Kan man köpa en ny sådan? Vad heter den och vart får man tag på den snabbast? Ska besikta bilen på tisdag.

1 695 Inlägg
23 april 2022
Hmm, ditt bromsok e´kört på vänster sida. Inget att bråka med..bara att byta. Tänk på att inte röra armen på nya bromsoket, innan du pumpat ut kolvarna-lycka till

mvh/husse

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
23 april 2022
bearclaw skrev:
Hej

Jag håller på byter bromsbelägg, bromsskivor och parkeringsbroms på min Hyundai i30 från 2008. De inre bromsbeläggen på båda sidorna bak är mer slitna än de yttre. Är det vanligt?

Funderar även på detaljen som hakar i handbromsvajern och sen går in till bromsbackarna. Jag tror den sitter fast på vänster sida, dvs den glider inte tillbaka utan att man knackar på den. Kan man köpa en ny sådan? Vad heter den och vart får man tag på den snabbast? Ska besikta bilen på tisdag.

Fråga 1:
Att de inre beläggena är mer slitna än de yttre är ett symptom på ”fisbromsning”.
Bromsar man väldigt lätt så drar inte oket med sig det yttre belägget.
Om inte annat så får du kontrollera så att glidbultarna inte går trögt.
.

Fråga 2:
Expanderlås, expanderhylsa.
Prova att ta dän den, slipa, putsa, och smörj.
Oftast går det att få dem att gå lätt igen utan att byta.
Senast redigerat av Jesper328 (23 april 2022)

Up the RA

17 Inlägg
24 april 2022
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Fråga 1:
Att de inre beläggena är mer slitna än de yttre är ett symptom på ”fisbromsning”.
Bromsar man väldigt lätt så drar inte oket med sig det yttre belägget.
Om inte annat så får du kontrollera så att glidbultarna inte går trögt.

De övre glidbultarna på båda sidorna är ganska tröga, på höger sida var den stum. Så jag har smort den och hoppas det hjälper. De nedre bultarna känns bra.

Jesper328 skrev:
Fråga 2:
Expanderlås, expanderhylsa.
Prova att ta dän den, slipa, putsa, och smörj.
Oftast går det att få dem att gå lätt igen utan att byta.

Tack för svaret. Ska se om jag lyckas få loss den. Det blev så sent igår så jag sprayade den med 5-56 och lät den sitta över natten.

Sök