3277
Sök

V40CC - Vilka fjädrar ska jag köpa?

37 Inlägg
1 maj 2022
Trådstartare
#1
Hejsan!

Volvo v40 Cross Country D2 - 14.

Fick nedslag hos Volvo igår om att en fjäder har brustit fram...

Så tänkte passa på att köpa 30mm Eibach Pro Kit Sänkningssats.

Finns två stycken olika, men förstår mig inte HELT på vilken jag bör välja... har inte handlat såna här grejor
på säkert 10 år.. big_smile

Eibach art: E10-84-006-14-22 (Axellast fram <1140kg)

Eller

Eibach art: E10-84-006-07-22(Axellast fram <1020kg)


Bilens registreringsbevis säger följande:  "Max last frontaxeln: 1040 Kg.


När man ändå river ner grejorna, bör man byta något mer?


https://i.imgur.com/AM2Ooc0.jpg

1 146 Inlägg
1 maj 2022
#2
nr 1

745 Inlägg
1 maj 2022
#3
Polestar skrev:
Hejsan!

Volvo v40 Cross Country D2 - 14.

Fick nedslag hos Volvo igår om att en fjäder har brustit fram...

Så tänkte passa på att köpa 30mm Eibach Pro Kit Sänkningssats.

Finns två stycken olika, men förstår mig inte HELT på vilken jag bör välja... har inte handlat såna här grejor
på säkert 10 år.. big_smile

Eibach art: E10-84-006-14-22 (Axellast fram <1140kg)

Eller

Eibach art: E10-84-006-07-22(Axellast fram <1020kg)


Bilens registreringsbevis säger följande:  "Max last frontaxeln: 1040 Kg.


När man ändå river ner grejorna, bör man byta något mer?


https://i.imgur.com/AM2Ooc0.jpg

Skaffa fjäderbenslagringar och byt dom när du ändå plockar isär fjäderbenet, inga stora summor och lika bra när du ändå har benet nere. Och byt hela lagringen med gummi och allt, vissa snåljåpar här påstår att man bara ska byta själva kullagret men det är alltid bättre och byta alltihop då gummi också åldras.

Live long, and prosper.

37 Inlägg
2 maj 2022
Trådstartare
#4
MrHyde skrev:
Polestar skrev:
Hejsan!

Volvo v40 Cross Country D2 - 14.

Fick nedslag hos Volvo igår om att en fjäder har brustit fram...

Så tänkte passa på att köpa 30mm Eibach Pro Kit Sänkningssats.

Finns två stycken olika, men förstår mig inte HELT på vilken jag bör välja... har inte handlat såna här grejor
på säkert 10 år.. big_smile

Eibach art: E10-84-006-14-22 (Axellast fram <1140kg)

Eller

Eibach art: E10-84-006-07-22(Axellast fram <1020kg)


Bilens registreringsbevis säger följande:  "Max last frontaxeln: 1040 Kg.


När man ändå river ner grejorna, bör man byta något mer?


https://i.imgur.com/AM2Ooc0.jpg

Skaffa fjäderbenslagringar och byt dom när du ändå plockar isär fjäderbenet, inga stora summor och lika bra när du ändå har benet nere. Och byt hela lagringen med gummi och allt, vissa snåljåpar här påstår att man bara ska byta själva kullagret men det är alltid bättre och byta alltihop då gummi också åldras.

Tack för svar!

Fick även till mig från en verkstad att stabb stag fram, behöver bytas i samband med fjäderbyte...kan det verkligen stämma?

4 476 Inlägg
2 maj 2022
#5
Kostar inget i sammanhanget, och dom är nästan en förbrukningsvara.  Och kan även vara svåra att få bort hela..

745 Inlägg
3 maj 2022
#6
Polestar skrev:
Tack för svar!

Fick även till mig från en verkstad att stabb stag fram, behöver bytas i samband med fjäderbyte...kan det verkligen stämma?

Den måste lossas i ena änden för att få bort fjäderbenet, och precis som zzr94092 skriver så är det nästintill förbrukningsvara, samt ofta fastrostade i mothållet som ofta är torx eller insex och blir krångliga att få bort utan rondellen. Så ja, jag skulle bytt dom om verkstaden rekommenderar det, dom tar ju ändå bort den när dom håller på så.

Live long, and prosper.


Sök