4133
Sök

1991 744 glt elfel

25 Inlägg
21 maj 2022
Trådstartare
#1
Tjena! Köpte en 91 744 glt för en vecka sedan och elen har ett eget liv verkar det som eftersom när jag sätter på helljus så sätts vänster blinkers på och vindrutetorkarna, jag misstänker ett jordfel någonstans men är inte helt säker, finns det en vanlig plats detta händer på?

Forummoderator
18 009 Inlägg
21 maj 2022
#2
Felen sitter ju i spakarna. Hade kollat över el och jord runt ratten alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
21 maj 2022
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Felen sitter ju i spakarna. Hade kollat över el och jord runt ratten alltså.

Glömde också nämna att helljus och dimmljus tänds när jag trycker på bromsen!

Och lamporna i hastighetsmätaren tänds lite här och där.

Märkte att när jag drar lite i kablarna runt säkringarna så händer de mycket olika saker.

Men ska kolla vid ratten!
Senast redigerat av Dmot2002 (21 maj 2022)

Avstängd
301 Inlägg
21 maj 2022
#4
Helt klart jordfel. Kan vara knepigt att hitta men byt inte batteri eller generator om någon skulle förslå det.

Inspektera motorrummet och kolla alla kablar som är skruvade eller anslutna till chassit (jord). Kontrollera så inga bultar/skruvar är otillräckligt åtdragna.

Ta fram din multimeter, ställ in mätområde likspänning minst 12V (20) och sätt svarta mätstickan på minuspolen på batteriet. Sätt den röda på metall på motorblocket.
Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Behåll den svarta på batteriet och sätt den röda på en plåtren plats på chassit (elektriskt kontakt). Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Om du ser mer än 0.1V när du mäter enl. ovan så har du en bra ledtråd till att hitta felet.
Senast redigerat av Robban_F (21 maj 2022)

25 Inlägg
22 maj 2022
Trådstartare
#5
Robban_F skrev:
Helt klart jordfel. Kan vara knepigt att hitta men byt inte batteri eller generator om någon skulle förslå det.

Inspektera motorrummet och kolla alla kablar som är skruvade eller anslutna till chassit (jord). Kontrollera så inga bultar/skruvar är otillräckligt åtdragna.

Ta fram din multimeter, ställ in mätområde likspänning minst 12V (20) och sätt svarta mätstickan på minuspolen på batteriet. Sätt den röda på metall på motorblocket.
Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Behåll den svarta på batteriet och sätt den röda på en plåtren plats på chassit (elektriskt kontakt). Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Om du ser mer än 0.1V när du mäter enl. ovan så har du en bra ledtråd till att hitta felet.

Tack! Skall pröva detta och se vart det leder!

Säkert någon tölp som har dragit någon kabel dåligt, jag är ägare nummer 30 och har nog hitta tillräckligt många olika ljudkablar osv för att varenda ägare ska ha dragit ljud

Forummoderator
18 009 Inlägg
22 maj 2022
#6
Dmot2002 skrev:
Robban_F skrev:
Helt klart jordfel. Kan vara knepigt att hitta men byt inte batteri eller generator om någon skulle förslå det.

Inspektera motorrummet och kolla alla kablar som är skruvade eller anslutna till chassit (jord). Kontrollera så inga bultar/skruvar är otillräckligt åtdragna.

Ta fram din multimeter, ställ in mätområde likspänning minst 12V (20) och sätt svarta mätstickan på minuspolen på batteriet. Sätt den röda på metall på motorblocket.
Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Behåll den svarta på batteriet och sätt den röda på en plåtren plats på chassit (elektriskt kontakt). Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Om du ser mer än 0.1V när du mäter enl. ovan så har du en bra ledtråd till att hitta felet.

Tack! Skall pröva detta och se vart det leder!

Säkert någon tölp som har dragit någon kabel dåligt, jag är ägare nummer 30 och har nog hitta tillräckligt många olika ljudkablar osv för att varenda ägare ska ha dragit ljud

lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
22 maj 2022
#7
Hybrid_ skrev:
Felen sitter ju i spakarna. Hade kollat över el och jord runt ratten alltså.

inte när det gäller dessa volvosar..

det är helt klart jordpunkten på innerskärmarna     minns jag inte helt galet är det den vänstra som har jord till torkarmotorn.

det är dessutom ett standard fel på dessa bilar både på 700 och 900 serien.

haft liknande fel själv på en 740 jag hade.   det var bara att göra rent jorden där.  det sitter ett jordbleck sen sitter det kabelskor dit tryckta på jordbläcket.


https://www.google.com/search?q=jordpun … R0nbo5SUdM

kolla dom första sökträffarna så ser man en hel del bilder på dessa jordbleck.
Senast redigerat av Growe (22 maj 2022)

Kör fort så hinner inget hända...

25 Inlägg
22 maj 2022
Trådstartare
#8
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Felen sitter ju i spakarna. Hade kollat över el och jord runt ratten alltså.

inte när det gäller dessa volvosar..

det är helt klart jordpunkten på innerskärmarna     minns jag inte helt galet är det den vänstra som har jord till torkarmotorn.

det är dessutom ett standard fel på dessa bilar både på 700 och 900 serien.

haft liknande fel själv på en 740 jag hade.   det var bara att göra rent jorden där.  det sitter ett jordbleck sen sitter det kabelskor dit tryckta på jordbläcket.


https://www.google.com/search?q=jordpun … R0nbo5SUdM

kolla dom första sökträffarna så ser man en hel del bilder på dessa jordbleck.

Gjorde detta och det löste det med att vindrutetorkarna gick igång! Tack! Men dimljusen kickar fortfarande igång när jag bromsar

25 Inlägg
22 maj 2022
Trådstartare
#9
Robban_F skrev:
Helt klart jordfel. Kan vara knepigt att hitta men byt inte batteri eller generator om någon skulle förslå det.

Inspektera motorrummet och kolla alla kablar som är skruvade eller anslutna till chassit (jord). Kontrollera så inga bultar/skruvar är otillräckligt åtdragna.

Ta fram din multimeter, ställ in mätområde likspänning minst 12V (20) och sätt svarta mätstickan på minuspolen på batteriet. Sätt den röda på metall på motorblocket.
Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Behåll den svarta på batteriet och sätt den röda på en plåtren plats på chassit (elektriskt kontakt). Multimetern ska visa 0 eller max 0.1V.

Om du ser mer än 0.1V när du mäter enl. ovan så har du en bra ledtråd till att hitta felet.

Prövade detta nu och den visade 0 hela tiden

3 208 Inlägg
22 maj 2022
#10
Bra mätmetod är som sagt att finna potensialskillnad mellan batteriminus och jordpunkter, men för att få en större potensialskillnad måste man ofta belasta kretsen också.
Obelastat kan det se bra ut ändå.

Så mät till jordpunkter när felet är "aktivt". Inte med allt avstängt.

Med ökad belastning kommer också en naturligt ökande potensialskillnad, så det måste man också ha i beaktande.
Om det är många ampere ifråga.
Senast redigerat av Mossan1 (22 maj 2022)


Sök