Hej.
Jag har en dacia Logan 0.9 TCe årsmodell 2016 som jag har ett svårlöst problem med.
Den vibrerar jättemycket när man krypkör. Bilen är halvautomat.
Vibrationerna uppstår när man krypkör, dvs låter bilen rulla och man kontrollerar hastigheten med hjälp av den kombinerade broms- och kopplingspedalen. Detta gör man varje gång jag kör bilen in och ut från garaget tex.
Vibrationerna är inte "normala" det har flera bilmekaniker, inklusive märkesverkstaden konstaterad. I själva verket så låter de som när man försöker starta bilen med treans eller fyrans växel, dvs är väldigt starka,
Bilen har lämnats på verkstad 2 ggr. Första gången bytte man lamellen och vibrationerna försvann. Enligt bilmekanikern så var lamellen inte skadad på något sätt. Han trodde att den var felmonterad redan vid fabriken. Den byttes när bilen var 2 år. Vibrationerna kom tillbaka och blev värre och värre med tiden. Första märkesverkstaden sa att det är normalt, tills det kom till en punkt när det inte gick att köra bilen.
Då lämnade jag till en annan märkesverkstad, som tyckte precis som jag att det där är helt klart en defekt på bilen.
Åtgärd nummer två lamell + svänghjul. Fungerade bra i 7-8 månader och kom tillbaka med samma styrka som innan.
Jag kan inte påstå att någon av verkstäderna felsökte bilen i någon större grad. Diagnosen kom efter 3-4 minuters provkörning.
Det kan tilläggas at bilen har körts ganska lite under de 5 år jag haft den. 4000 mil och jag har följt alla de råd som verkstaden gett mig, som tex aldrig byta från drive till back växeln (och vice versa) medan man kör. Bilen är också servad på märkesverkstad alltid.
Har en vän som köpt samma modell (efter rekommendation från mig
) och har exakt samma problem som jag. Hans verkstad har bytt svänghjul + lamell en gång och efter det så upphörde hans garanti att gälla. Så felet verkar vara spridd på fler exemplar än min. Har 7 års garanti på min, så 1.5 till kan jag klaga hos återförsäljaren