3897
Sök

Missljud motor Saab 9-5 aero -07

5 Inlägg
26 maj 2022
Trådstartare
#1
Hej,

Jag är uppriktigt ledsen och hoppas och är tacksam för hjälp.

Min underbara saab 9-5 har gått kanon i motor och automatlåda i 20k mil sen hände det. Styrservorören börjar läcka och jag inser hur svårt och trångt det är och inser jag behöver anlita en verkstad som är bra på Saab. Jag lämnar in den och hämtar den 3 dagar senare. Tyvärr så låter bilen väldigt mycket när man kör, vibrerar i ratten och vibrerar väldigt mycket när man får stanna vid en korsning med drive och broms i. Jag åker tillbaka med bilen till verkstaden och berättar lugnt och stilla och de följer med ut och lyssnar och de håller med om missljuden. De försöker se vad det ligger emot i motorrummet men hittar inget utan säger att bussningar är slut och det lätt blir så när man måste lossa massa saker i framvagnen för att kunna byta styrservorören. Jag förstår att när man lossar gamla slitna saker i framvagnen att det är svårt att få dit det i samma läge igen därav mer vibrationer och motliggande.

Fråga: vad behöver man lossa i framvagnen för att byta styrservorör?Jag tycker tomgång vandrar mer än innan och det vibrerar mycket i ratten.

Nu känns det tråkigt och tungt när min ögonsten är i stort sett okörbar och jag inte vet vad jag ska göra.

Tack för all hjälp!

Mvh
Mattias

Diagnostekniker
2 854 Inlägg
26 maj 2022
#2
Man får släppa en hel del grejer på 9-5 för att byta rören, om jag minns rätt.
Kan tycka att det är lite konstigt att de släpper iväg en bil där fel uppstått direkt efter ingrepp.

Frågan är ifall de har glömt någon kontakt eller vakuumslang iom att du upplever att tomgången pendlar.
Motorlampan bör väl isåfall lysa.

Up the RA

5 Inlägg
26 maj 2022
Trådstartare
#3
Hej Jesper och tack för ditt svar.

Tomgång är det lilla problemet, missljudet av vibrationerna är ohållbart att köra vidare med.

De kanske bytte styrservoslang och sen inte provkörde så mycket. Problemet blir värre och värre ju varmare bilen blir precis som att det blir tightare mellan delarna av värmen, metaller växer väl lite och det behövs inte mycket närhet för att vibrationer och ljud uppstår.

Var kan jag börja leta, läst att det kan komma något nära styrväxel och styrstång. Vad sitter främre motorfästet, kan jag byta det enkelt själv med domkraft?

Vänligen
Mattias

3 381 Inlägg
26 maj 2022
#4
Vibrerar ratten av motorns gång, eller av hastigheten?
Kan ju ha ramlat bort en balansvikt på en fälg.
Eller en plast-centrumring om det är eftermarknads alufälgar.

Inget av det, påverkar dock tomgången.

Har du kört den varm någon gång efter detta, eller bara enstaka minuter?
Den kan gå lite annorlunda efter att den varit strömlös men hittar snart adaptionerna igen efter några fulla körcykler. Kör man då bara enstaka minuter/gång, kan dom få märkliga adaptioner.
Men har den gått till normalvarm ska den ha hittat sig igen och detta uteslutas.
Senast redigerat av Mossan1 (26 maj 2022)

5 Inlägg
26 maj 2022
Trådstartare
#5
Hej Mossan1 och tack för svar.

Jag har kört mycket och provat kall och varm motor och de hade inne den på verkstaden för kontroll någon dag efter.

De sa att bussningar var slitna och motorn rörde sig väldigt mycket när man la i drive läget, detta problem fanns inte in byte av styrservorör men då de var tvungna att lossa på massa delar för att komma åt att byta rören så har de väl hamnat i ett något annat läge ihop med slitna detaljer så rör väl motorn sig mer och delar kommer emot varan och skapa vibrationer. Jag funderar på var det är vanligast att det går emot, styrsyång/växel  kan grenröret komma emot?

Klarar jag byta främre motorfäste, det höll visst motorn stabilare när jag la i driveläget?

Mvh
Mattias

3 381 Inlägg
26 maj 2022
#6
Motorfästen (bärande) brukar sitta till så att man behöver vara under bilen, samt, lyfta motorn något för byte.
Möjligt hemma = ja, med rätt grejer.
Pallbockar och garagedomkraft, åtminstone.

Motorfästen av typen "momentstag" är betydligt enklare att byta.
Brukar vara sådana när motorn rör sig väldigt med drivmomentet.
Var/hur dom sitter på Saab 9-5 kan jag inte utantill.

Brukar vara avgasrör som går emot något om ljud uppstår.

För övrigt antar jag dom släppt ner subframen för styrväxelbytet.
"Inte riktigt i samma läge " är faktiskt möjligt med sådana, men då är också framvagnsinställning nödvändig.

Motorfästen osv har mycket liten rörelsemarginal för att hamna "ur läge"
Skruvhålsglappet bara = enstaka mm.

Dom kan faktiskt ha missat nån skruv/mutter någonstans också.
Och/eller något avgasrörsfäste.
Alla gör fel ibland och det syns inte uppifrån.

5 Inlägg
26 maj 2022
Trådstartare
#7
Tack för svar.

Frågan är vad mitt nästa steg är, lämna till samma verkstad igen för byte av bussningar och motorfästen som de föreslog eller leta själv efter missar, känn som att leta efter nål i en höstas.

Tråkigt det här.

Mvh
Mattias

1 736 Inlägg
26 maj 2022
#8
Hmm, att ligga på golvet o byta Subframebussningar o motorfästen är inte skoj. Åk till verkstad är mitt tips. Kanske inte samma du varit på. Men håll liv i bilen- en underbar bil..lite törstig, men vem e´inte det.? Lycka till

mvh/husse

5 Inlägg
26 maj 2022
Trådstartare
#9
Hej och tack.

Bilen går underbart och drar eller drog bara 0.7 i 100-110, så helt ok för mig.

Känns dumt att byta verkstad nät de kan saab och insatta i mitt problem. Svårt och är så rädd om min ögonsten!

Mvh
Mattias


Sök