Uppdatering i tråden tack vare @vw_audi, även ett stort tack till er andra med.
Jag åkte till den lokala däcksnubben, det var inga problem att få låna tapp/snitt, jag är helt okänd för honom så bara där blev jag tokglad
Jävlar vad spåner som kom ut ur de 4a hål jag nu räddat, men sprejade på med wd40 under hela operationen så att säga, gick väl en halv burk hehe...
Ha det bra alla.
Hej alla, jag hoppas jag postat i rätt del.
Lång historia kort, köpte en Peugot 206 1,6 -03, på den satt det sprillans nya åretrunt sulor på alufälg med en hjulbult jag aldrig sett innan, det är den bulten med en lös bricka fastsatt i toppen vid bultskallen som snurrar med och tydligen centrerar alufälg ( kan ha fel ang det sista )
Då jag redan hade sprillans nya sommarsulor på plåtfälg så bestämde jag mig att spara åretrunt sulorna, best ett kit hjulbult från bildelsbasen som var just för plåtfälg.
Då peggan är lätt att lyfta så tar man bara i mitten och lyfter så är 2 hjul i luften, startade att skifta givetvis på "fel" sida i detta fall vänster, de gamla bulten åkte ner i en låda och de nya på.
Nu är jag framme vid höger fram, har alltså redan bytt 3 fälg, där sitter det 3 bult av den sort jag nämnde tidigare den 4e var en "vanlig" bult, nåja tänkte jag och slängde ner även dessa bult i lådan stängde locket och slängde in i skuffen, sätter dit den nya fälgen och ska montera de nya hjulbulten.
Nu börjar problemen, gänga passar inte på något sätt? SUCK, hämtar lådan med gamla hjulbult plockar upp 4st, va fan? passar inte?
Plockar iaf upp den "udda" som satt på vid köp, passar inte? förräns den sattes i "rätt" hål, suck igen, gick igenom 15st bult i 3 hål med olika resultat, hittade till slut de bult som passade.
Började kolla efter min bultstorlek på bultcirkel.org kom fram till M12/1,25 är min storlek och att det är tydligen en vanlig gänga till väldigt många olika bilmärken, min tanke var att köpa en gängtapp och ett gängsnitt i rätt storlek för att försöka att rädda bult och hål.
Den tanken var tydligen rätt så lönlöst då alla billiga satser hade 1,5-1,75 som standard, suck igen, åkte till AD bildelar visst går de att köpa för ca 300kr styck, fasen heller tänkte jag, betalar inte över 600kr för 2st verktyg som jag mest troligt kommer att använda 1 gång....
Så huvudfrågan är, går det att rädda som jag tänkt eller måste jag byta navet på peggan?
Fråga 2 är hittade ett kit med 2st tappar på ebay billigt har ej beställt för att den ena var någon slags förskärs tapp och den andra var eftertapp? Detta gjorde mig mer förvirrad än vad jag redan är, nog för att jag gängat i mitt liv hehe, men har aldrig gjort gängor med dubbla tappar?
Ber om ursäkt för wall of text
mvh
malle
Jag åkte till den lokala däcksnubben, det var inga problem att få låna tapp/snitt, jag är helt okänd för honom så bara där blev jag tokglad
Jävlar vad spåner som kom ut ur de 4a hål jag nu räddat, men sprejade på med wd40 under hela operationen så att säga, gick väl en halv burk hehe...
Ha det bra alla.
Hej alla, jag hoppas jag postat i rätt del.
Lång historia kort, köpte en Peugot 206 1,6 -03, på den satt det sprillans nya åretrunt sulor på alufälg med en hjulbult jag aldrig sett innan, det är den bulten med en lös bricka fastsatt i toppen vid bultskallen som snurrar med och tydligen centrerar alufälg ( kan ha fel ang det sista )
Då jag redan hade sprillans nya sommarsulor på plåtfälg så bestämde jag mig att spara åretrunt sulorna, best ett kit hjulbult från bildelsbasen som var just för plåtfälg.
Då peggan är lätt att lyfta så tar man bara i mitten och lyfter så är 2 hjul i luften, startade att skifta givetvis på "fel" sida i detta fall vänster, de gamla bulten åkte ner i en låda och de nya på.
Nu är jag framme vid höger fram, har alltså redan bytt 3 fälg, där sitter det 3 bult av den sort jag nämnde tidigare den 4e var en "vanlig" bult, nåja tänkte jag och slängde ner även dessa bult i lådan stängde locket och slängde in i skuffen, sätter dit den nya fälgen och ska montera de nya hjulbulten.
Nu börjar problemen, gänga passar inte på något sätt? SUCK, hämtar lådan med gamla hjulbult plockar upp 4st, va fan? passar inte?
Plockar iaf upp den "udda" som satt på vid köp, passar inte? förräns den sattes i "rätt" hål, suck igen, gick igenom 15st bult i 3 hål med olika resultat, hittade till slut de bult som passade.
Började kolla efter min bultstorlek på bultcirkel.org kom fram till M12/1,25 är min storlek och att det är tydligen en vanlig gänga till väldigt många olika bilmärken, min tanke var att köpa en gängtapp och ett gängsnitt i rätt storlek för att försöka att rädda bult och hål.
Den tanken var tydligen rätt så lönlöst då alla billiga satser hade 1,5-1,75 som standard, suck igen, åkte till AD bildelar visst går de att köpa för ca 300kr styck, fasen heller tänkte jag, betalar inte över 600kr för 2st verktyg som jag mest troligt kommer att använda 1 gång....
Så huvudfrågan är, går det att rädda som jag tänkt eller måste jag byta navet på peggan?
Fråga 2 är hittade ett kit med 2st tappar på ebay billigt har ej beställt för att den ena var någon slags förskärs tapp och den andra var eftertapp? Detta gjorde mig mer förvirrad än vad jag redan är, nog för att jag gängat i mitt liv hehe, men har aldrig gjort gängor med dubbla tappar?
Ber om ursäkt för wall of text
mvh
malle
Senast redigerat av mallesoft (26 juli 2022)
0
0
0
0