3280
Sök

Köpråd: Småtuff andra bil, max ca 30 tkr.

193 Inlägg
7 augusti 2022
Trådstartare
Jagar någon småtuff andra bil till henne, men hittar helt ärligt inget vettigt under 50-60 tkr. Fram till 2017 handlade jag "brukisar" som lösviktsgodis, fullt fungerande, väl skötta, lågmilade, rostfria, 20-30 år gamla bilar, ofta bara någon enkel fix, för 4-30 tkr. Civic vti, jetta, corrado, golf 1, 2 och lite andra fräna kultbilar från ford, merca, bmw och diverse andra modeller med "det där" stuket. Men nu verkar det helt omöjligt, t om gamla Volvomodeller har skyhöga priser. En bmw 5-serie, 35k mil, 22 år gammal med körförbud, ett gäng tvåor, samt hostar på 3 cylindrar, full med rost, sjaskigt skött, saknar service historik, för 30 tkr.. skulle inte tro det va.

Så finns det fortfarande några rimliga bilar att köpa där ute? Personligen tycker jag att det är hiskeliga överpriser rakt igenom, om man inte köper franskt då, men vem vill det? Undantagna är såklart kultmodeller.

7 486 Inlägg
7 augusti 2022
Du har rätt i att det nu för tiden begärs hiskeliga priser på begagnade bilar.
Mitt råd är att kolla in Honda Jazz och Suzuki Alto/Swift.
Då får du också BRA bilar = driftsäkra.

1 036 Inlägg
7 augusti 2022
torsen skrev:

En Suzuki alto är väl allt annat än småtuff som trådskaparen söker? 😅. En plåtburk på fyra hjul, obefintlig krocksäkerhet och ljudnivå som en DAF 66.. Bra bilar handlar väl inte bara om driftsäkerhet?

6 128 Inlägg
7 augusti 2022
Allt som är kul har blivit svindyrt  sad

7 486 Inlägg
8 augusti 2022
Mangisen skrev:
torsen skrev:

En Suzuki alto är väl allt annat än småtuff som trådskaparen söker? 😅. En plåtburk på fyra hjul, obefintlig krocksäkerhet och ljudnivå som en DAF 66.. Bra bilar handlar väl inte bara om driftsäkerhet?

Vad handlar bra bilar om då?
Har man inte en bil som fortskaffningsmedel?
Ska funka varje dag!
Vad är bra bil för dig?

* Voff voff *
10 702 Inlägg
9 augusti 2022
torsen skrev:
Mangisen skrev:
torsen skrev:

Vad handlar bra bilar om då?
Har man inte en bil som fortskaffningsmedel?
Ska funka varje dag!
Vad är bra bil för dig?

Många här är bilentusiaster som har bilen som sitt stora intresse, dvs betydligt mer än bara ett fortskaffningsmedel.

Säger som jag brukar, man ska handla bil med hjärtat. För om du har en bil du verkligen tycker om, då spelar reparationer mindre roll. Men har du en råkig bil som inte "ger" dig något kommer du irritera dig på en trasig glödlampa.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 159 Inlägg
9 augusti 2022
Har du kollat efter Citroën, Peugeot och Renault ?
med lite tur kan man vaska fram fyndet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
18 131 Inlägg
9 augusti 2022
spillolja skrev:
Har du kollat efter Citroën, Peugeot och Renault ?
med lite tur kan man vaska fram fyndet

206cc ?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök