Min förra 745 drog 0,88 med 4 pers i bilen o tomt släp på landsvägskörning. Men normalt vid blandad körning drog den en liter milen... Hade 16V 159hk -88. Nuvarande vet jag inte ännu, men förra ägaren postod 0,8l/mil..
ja en del drog ju en del. ja är rätt tung själv på högerfoten, älskar å gasa, men han drar inte så mycket endå, den förra drog ju 1,2 -2 liter milen, de va en dyr bil.. å de va en 744 gle -87
Att gasa mycket ökar inte bränsleförbrukningen i sig. Det är när man tvingas bromsa i onödan och när man gasar för lite* på för låga växlar eller varvar för mycket som drar bensin. Det är inga problem att lägga i en hög växel och trycka gasen i botten. Det gör bara att motorn jobbar mer bränsleeffektivt.
Så gasa på bara#, men ha inte lägre växel än vad accelerationsbehovet för tillfället kräver.
Det är inte alla bilar som stänger av bränsletillförseln när man motorbromsar heller så säkrast är att koppla ur när man saktar farten, särskillt på gamla bilar men även på vissa nyare. Har tex kört en Ford Focus som drog bensin när man motorbromsar, ju högre vavtal desto mer bensin gick åt utan att man gasar någonting.
Testa.
*Testa att köra som en riktig farmor och gasa så lite som möjligt, accelerera långsamt men varva motorn så mycket som möjligt på alla växlar så får ni se hur mycket soppa ni får tanka i...
#Med automat får man göra något mellanting för att spara bensin. Accelerera ordentligt (när möjligheten ges, går ju tex inte om det ligger någon framför och såsar) men aldrig över 3-4000varv tills man nått den hastighet man tänker hålla. Sedan släpper man gasen i tid när man ska sakta ner farten och bromsar bara sista biten om det behövs.
edit: Så glöm det där ägget under gaspedalen. Det stämmer inte. Det går dessutom dåligt att jämföra eftersom det i praktiken innebär att man kommer fram senare. Har man snabbare medelhastighet så ökar det ju förbrukningen normalt.
85ans 360GLS förra tanken 1.15 mestadels normal körning och tanken före det 1.55! men då var det mycket mycket sladdande ..minsta den dragit var 0.68 vid 55mil långtur i 90km/h
tror jag ska testa att dra den lite högre på växlarna vid normalkörning än jag gör nu får se om förbrukningen blir bättre