Jag har sen 2020 jobbat på med att bygga ett förråd som blir klart nu i höst, det är ett 5x5m stort oisolerat förråd, så stort fick jag bygga i min kommun utan bygglov. Original tanken var att bara ha grusgolv och använda det som förvar, men nu då det börjar bli färdigt och jag i sommar fått ligga på marken och svetsa rost och lacka osv redan så började jag tänka hur trevligt det vore med ett dedikerat ställe att jobba på bilen.
Jag har även nån sorts vag idé om att i framtiden dra igång ett bilprojekt med nån gammal 80 tals pickup, konvertera till biogas och göra det till en daily driver. Då kommer jag definitivt behöva nånting inomhus och där jag kan ställa undan en hel bil i förmodligen flera år.
Så jag funderar på att gjuta ett betonggolv i förrådet nästa vår. Jag tror det får förbli oisolerat dock. Plattan isolerar jag oavsett för det kostar inte mycket å lägga lite EPS under.
Såhär såg det ut för en månad sen, börjar vara nästan färdigt nu, 90% läktat och målas igen:
En lite äldre bild på insidan, grusgolvet är inte ens vidare jämt, menfördelen är det blir mindre å gräva bort för att gjuta plattan:
Det börjar redan se litet trångt ut fast det är lite stökigt i bilden, försöker hitta bästa stället att lägga allt. Jag har flytat ut mycket ur mitt garage som är en snickeri/metallverkstad och där finns inget rum för bilar tyvärr.
Frågan är om det blir för trångt trots allt... Väggarna ska fyllas med mera hyllor för förvar och så att så mycket som möjligt kan plockas upp från golvet. Takhöjden är iallafall bra och hög, det är kanske 3 meter till takåsarna, jag byggde med egna takåsar från träd jag fällt och bilat istället för takstolar, då fick jag mera rum på insidan och slapp också köpa takstolar, dom är också ganska rejäla så man kan förmodligen nyttja dom för lite lyftande, fast jag har en 2 tons biltema kran där inne redan. Portens öppning är 250cm och höjden 210cm.
Jag har egentligen gjort allt själv så billigt jag kunnat, förutom grunden som grävdes bort och förberedes av en grävare.
Jag kommer behöva dra dit trefas så jag kan köra svetsen och annat gott, kanske gräva ner en luftlinje från kompressorn i garaget.
Den största oklarheten jag har är hur man bästa ska lösa lyften, jag är så trött att ligga och svetsa och annars krypa under, jag får i nacken av det. Jag skulle vilja ha nån sorts lyft men dom flesta pelarlyftar kommer ju ta en massa rum även när dom inte används, så jag undrar om en saxlyft som fälls in i golvet vore nåt? Eller kanske en gammaldags smörjgrop, kunde ju gjutas på samma gång man gjuter golvet isåfall.
Tror ni detta har möjligheten att bli en duglig plats för att jobba på en bil?