När biltillverkare utvecklar sin programvara är dom ute efter något som fungerar överallt för alla olika typer av människor, lägsta möjliga förbrukning och, framförallt, utsläppskrav.
Dessutom "måste" dom hålla sig inom vissa effektgränser(åtminstonde på "svensonbilar"). Svenson varken behöver eller vill ha en bil som börjar spinna hjulen på halvgas, även om motorn(med anpassad programvara) är mer än kapabel till det.
Dom lär ta hänsyn till att folk kanske inte sköter servicen som dom ska, att folk kör som idioter, osv osv...
... Och så kan dom dessutom vara giriga och erbjuda flera "olika motorval" åt köparen, trots att det egentligen är exakt samma motor med en annan mjukvara bara(så är inte alltid fallet, men det finns X antal fall där det är så...). Vissa erbjuder t om "certifikerad optimering från fabrik", som fallet med t ex volvo och polestar-optimering... Det om något bevisar ju att biltillverkarens mjukvaruval är begränsat på flit
Börjar man fingra på utsläppen så finns det ofta väldigt mycket effekt att plocka fram. Filar man på förbrukning så den ökar lite så finns det ännu mer att hitta... osv osv.
Inget utav dom påverkar hur pålitlig bilen kommer vara*. Den kommer fortfarande segla igenom besiktningen's "löjliga" avgastest(i förhållande till certifikationstestet motorn måste genomgå innan den får säljas)**.
Sen kan det givetvis vara så att den externa hårdvaran(t ex turbo, intercooler, insug) är undermåttlig för högre effekt. Men just själva motorn är sällan den begränsade faktorn inom "vettiga" optimeringar.
*med vissa undantag: t ex är motorn redan sliten lär den inte bli mindre sliten med högre effekt. Och självklart kan man snabbt skrota motorn om man fingrar för mycket och helt fel på mappen, t ex så den går alldeles för magert, eller laddar åt helvete för mycket.
**Faktum är att man mer ofta än inte kan slita loss istortsett all extern avgasrening(katt, partikelfilter osv) utan att bilen underkänns på besiktningen's avgasprov.
Nu för tiden kollar dom ju dock felkoder på lite modernare bilar, så börjar man rycka loss komponenter utan att programmera bort bilens diagnostik för dom delarna så skriker ju bilen halsen av sig, och det godkänner "givetvis" inte besiktningen