Har aldrig det problemet, det är väl inte svårt att köra lite fortare än bakomvarande lastbil eller långtradare, skåpbil, oljetransport, traktor what ever.
Förutsätter att man har riktigt bra däck vintertid. Helst det bästa som finns.
Dessutom brukar jag lägga in barlast i bakluckan.
Sen måste man tänka på vindrutan och veta hur man gör med luftströmmen vid tex isbildning eller oväder med snö.
Det är vinterväglag och hetsiga yrkesförare som är problemet annars.
Jag har aldrig råkat ut för hastighetskontroll just i såna lägen när en yrkesförare "tvingar mig fram snabbare" Men visst händer det att man då hamnar 10 km/h för snabbt, särskilt på 70-väg.
Sen kan jag tänka lite baklänges, när jag var ung (sådär 40 år sen) hade jag andra, rätt galna ideer.
Preskriberat som tur är.
Jag hade ofta ett 100 watts jod-ljus riktat bakåt.
Mycket effektivt i mörker.
På bilprovningen fick man ta bort lyktan och stoppa in diskborstar i de två raka rören.
Sen en bit ifrån drog jag ur två pluggar, gasade och diskborstarna flög ca 20 meter.
Lyktan tillbaka hemmavid.