3603
Sök

Behövs vevhuset rengöras? V70 -05

502 Inlägg
29 augusti 2022
Trådstartare
#1
Jag har en V70 2.5T 2005 som jag har ställt in mig på att byta vevhusventilationen på, detta på grund av att det är ett litet övertryck vid oljepåfyllningen. När jag har gjort testet med en engångshandske och det är ca 2-3 sekunder mellan första och andra bilden. Det är inget jätte tryck men skall det inte vara sugande effekt när man öppnar locket och inte blåsande effekt?

Jag kollade ner till oljefällan, och detta ser väl ganska nybytt ut https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-5b1342bb502f4cd127b95e16f695824d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-967b4651e93a3512a1d038deb4e0e373.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-c13138f3953c5b18d732235defef51cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-345fe870d9c22955d9bb1d0029405f23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-f48fa767d94b7e2c8eba7be3e5808159.jpg
va? Dels med tanke på att det inte är allt för skitigt och att slangklämmorna inte ser "original" ut?

Det står ingenstans i serviceboken att vevhusventilationen är bytt.

Det jag önskar att få svar på är om man kan skita i att byta vevhusventilationen och köra vidare utan att oroa sig för att trycka någon packning någonstans?


3 208 Inlägg
29 augusti 2022
#2
Övertryck på tomgång = tät.

På tomgång ska det snarare suga ner handsken platt mot silen i påfyllningen.
Det är inget våldsamt undertryck, men klart märkbart på tomgång.

Jag hade åtgärdat med nya prylar snarast, och även mekaniskt rensat kanalerna i blocket med något. Ståltråd eller ytterskalet till en växel/bromsvire för cykel, tex . Ibland räcker det inte att bara byta slangar och oljefälla. Kan vara så det gjordes "nyligen" kanske.

Skölj lite genom tråget sen och få ut det mesta gojan som ramlat ner.
Senast redigerat av Mossan1 (29 augusti 2022)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
29 augusti 2022
#3
Sonnback skrev:
Jag har en V70 2.5T 2005 som jag har ställt in mig på att byta vevhusventilationen på, detta på grund av att det är ett litet övertryck vid oljepåfyllningen. När jag har gjort testet med en engångshandske och det är ca 2-3 sekunder mellan första och andra bilden. Det är inget jätte tryck men skall det inte vara sugande effekt när man öppnar locket och inte blåsande effekt?

Jag kollade ner till oljefällan, och detta ser väl ganska nybytt ut https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-5b1342bb502f4cd127b95e16f695824d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-967b4651e93a3512a1d038deb4e0e373.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-c13138f3953c5b18d732235defef51cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-345fe870d9c22955d9bb1d0029405f23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-f48fa767d94b7e2c8eba7be3e5808159.jpg
va? Dels med tanke på att det inte är allt för skitigt och att slangklämmorna inte ser "original" ut?

Det står ingenstans i serviceboken att vevhusventilationen är bytt.

Det jag önskar att få svar på är om man kan skita i att byta vevhusventilationen och köra vidare utan att oroa sig för att trycka någon packning någonstans?

Vad menar du med vevhuset? Vevhus säger man att det finns på tvåtaktsmotorer. Menar där vevaxeln sitter så är du ju nästan nere i oljetråget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 208 Inlägg
29 augusti 2022
#4
Man säger "vevhus" på fyrtaktsmotorer också.
Dom har ett oljetråg också. Inte istället för.
Senast redigerat av Mossan1 (29 augusti 2022)


Sök