3957
Sök

Väcka liv i starbatteri som djupurladdats?

36 Inlägg
1 september 2022
Trådstartare
#1
Jag har ett Exide Excell EB620 som jag misshandlat med två djupurladdningar. Efter den första djupurladdningen så tror jag inte den laddades av bilen innan jag glömde kupébelysningen på.

Nu klarar mitt CTek laddare av att ladda batterier då den inte är helt slut, men så fort jag slår på tändningen så rasar batterispänningen till närmare 9.0V. Som tur är så är bilen extremt lättstartad så även med så låg spänning går bilen igång. Jag litar dock inte på att den kommer att göra det när det blir kallare.

Finns det något sätt att regenerera åtminstone en del av skadan? I det långa loppet har jag accepterat att bilen måste ha ett nytt startbatteri, men för tillfället sätter ekonomin stopp för det.

* Voff voff *
10 670 Inlägg
1 september 2022
#2
Det kan med rätt laddare gå att "rekonditionera" batteriet och kanske klämma ur lite liv ur det, men det är i princip konstgjord andning när det kommit så långt att spänningen faller till 9V när du slår på tändningen. Om batteriet är laddat då alltså...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

36 Inlägg
1 september 2022
Trådstartare
#3
Mmm. Jo, det är konstgjord andning, men för tillfäller sjunker batterispänningen inte under 9V med tändningen påslagen. Jag har en enklare Ctek laddare nu som har avsulfatering och är inne på att köra batteriet några cykler med "snäll" urladdning till 11V och sedan laddning.

* Voff voff *
10 670 Inlägg
1 september 2022
#4
peteran skrev:
Mmm. Jo, det är konstgjord andning, men för tillfäller sjunker batterispänningen inte under 9V med tändningen påslagen. Jag har en enklare Ctek laddare nu som har avsulfatering och är inne på att köra batteriet några cykler med "snäll" urladdning till 11V och sedan laddning.

Prova, du har ju inget att förlora egentligen. Går det så går det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

36 Inlägg
1 september 2022
Trådstartare
#5
Jo, det är det jag tänkt göra. Undrar bara hur jag ska göra. Jag tänker ju nu att logga tiden från fulladdat till under 11V. Om det blir bättre så har batteriladdaren lyckats med att regenerera lite.

* Voff voff *
10 670 Inlägg
2 september 2022
#6
peteran skrev:
Jo, det är det jag tänkt göra. Undrar bara hur jag ska göra. Jag tänker ju nu att logga tiden från fulladdat till under 11V. Om det blir bättre så har batteriladdaren lyckats med att regenerera lite.

Även tiden det tar för din Ctek ~9 -> 12,9V är intressant. Ju fortare det går, desto sämre är batteriet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
2 september 2022
#7
låter onekligen som att det batteriet bara är att kasta..   min erfarenhet av batterier är att kasta skiten direkt när det börjar strula för när kylan kommer så står man där annars.

Kör fort så hinner inget hända...

36 Inlägg
2 september 2022
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
peteran skrev:
Jo, det är det jag tänkt göra. Undrar bara hur jag ska göra. Jag tänker ju nu att logga tiden från fulladdat till under 11V. Om det blir bättre så har batteriladdaren lyckats med att regenerera lite.

Även tiden det tar för din Ctek ~9 -> 12,9V är intressant. Ju fortare det går, desto sämre är batteriet.

Ska komma ihåg att även skriva ner tiden tills batteriet är fulladdat. Jag skulle egentligen vilja ha en laddare som kan spara information om spänning och laddström (och kanske sex temperaturgivare fö 12V batterier). Det blir dock mer av vetenskapligt intresse, men är av intresse framöver med eventuell start-stop konvertering av bilen med super-caps.

* Voff voff *
10 670 Inlägg
4 september 2022
#10
jaka54 skrev:
super-caps???

Misstänker att han menar detta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

36 Inlägg
14 september 2022
Trådstartare
#11
Growe skrev:
låter onekligen som att det batteriet bara är att kasta..   min erfarenhet av batterier är att kasta skiten direkt när det börjar strula för när kylan kommer så står man där annars.

Jo, batteriet är inget att lita på när kylan kommer och inget jag planerat att lita på. Hittills har jag klarat mig utan startkablar (förutom första gången jag urladdade batteriet helt).

Jag har lite intressant siffror att presentera, men just nu är det strömmen (mätt med tångamperemeter på +) som är intressant.
Tändning på: 13.6 A
Tändning på (yttre belysning av): 3.8 A

Ska även slita ut säkringen för instrumentbelysningen. Ska bli intressant att se hur mycket ström som går åt där.

36 Inlägg
15 september 2022
Trådstartare
#12
Jag satte ihop ett hjälpbatteri som en ytterst tillfällig lösning. Den hjälper till startbatteriet så spänningen inte rasar under 10 V när tändningen slås på. Vet inte vad det är för kondition på den då jag hittade den i soprummet, men verkar fungera. Det är dock en liten VRLA på 7 Ah och inte alls lämplig som startbatteri, men hjälper till nog mycket så jag slipper slita ut säkringar när jag startar bilen.
https://i.imgur.com/1chFQZ0.png

36 Inlägg
29 september 2022
Trådstartare
#13
Efter en hel del kunskapsinhämtning så har jag förstått att startbatterier i har en svampliknande elektrod för att öka CCA. Genom djupurladdning så har det skadats och det finns inte något enkelt sätt att återskapa strukturen på elektroden.

Som tillfällig lösning kastade jag in ett hjälpbatteri som ser ut att ge mer än nog CCA så att bilen startar utan problem.

https://www.garaget.org/video/157105



Ska se över termotidkontakten som jag misstänker felar när bilen är svårare att få igång när den uppnått arbetstemperatur.


Sök