FälglackeringJag var iväg och hälsade på lackeraren idag för att kolla på fälgarna och påpeka att det är hög tid att få dessa klara nu då det är dags att plocka ut bilen.
Så nu blev det fart på den biten. Efter 7 veckor så har vi konstaterat att mitt färgval var för komplicerat för honom att få till. Min plan var att lägga en krom lack med en top coat av mässing men mässingen fick han ej till korrekt så den iden fick skrotas tyvärr.
Mina sidostag till Kansai fjäderbensstaget skulle också vara i denna färg och vi provlackade båda för en dryg månad sedan och han klarade inte lägga pulvret korrekt så resultatet blev matt och flammigt. Denna top coaten reagerar konstigt och rör sig från kanterna. Det blev även väldigt mycket apelsinskal i lacken.
Så nu är plan B i full gång och allt ska bli klart i veckan.
Fälgarna blir krom och stagen blir en Whiskey metallic istället. Färgen jag beställt är Prismic Powders Super chrome plus. Detta ska vara det blankaste krom-pulvret som finns.
Vi gjorde en fälg idag när jag var på plats och ja, den blir väldigt blank och fin. Krom pulvret har en otroligt häftig effekt som ej gick att ta bild på med mobilen. Den är väldigt djup och skimrar i Nardo grå till silver metallic. Tog man sedan några steg bakåt så är det lite shadow chrome i den.
Här har vi precis blästrat fälgen med aluminium oxid. Detta för att få så små porer som möjligt.
Sen blev det en runda i ugnen för att få ut alla gaser ur aluminiumet. Efter det lades krom pulvret (tog tyvärr ingen bild på det ) och sedan in i ugnen i 190°
Resultatet har ni här
Fälgarna på golvet är endast syrabadade jämfört mot den i ställningen som har fått sin pulverlack. Fälgarna hade för mycket micro repor och grövre spår efter smidesprocessen under sin ursprungliga lack för att vi bara skulle kunna lägga klarlack direkt på dem.
Så fort dessa är klara ska jag rakavägen till Vianor i Löddeköpinge där mina nya däck ligger och väntar på att bli monterade.
Kommer även göras en keramisk lackbehandling på fälgarna då.