8 oktober 2022
Trådstartare
Nu har bilen stått en till två timmar så jag tänkte att jag skulle ut och åka igen och se, mycket riktigt när jag startade den så la jag i backen och då hände ingen, men jag rörde inte gasen och hade kvar i backen och vipps efter 4-5 sekunder så hoppade den i medans jag hade foten på bromsen, jag pluggade direkt i felkodsläsaren och där fanns inga felkoder alls, jag åkte iväg och körde försiktigt och våldsamt, även manuellt, full gas från noll upp till hundra och den växlar verkligen precis som den ska, inga fel alls.
Åkte hem, parkerade, stängde av bilen och startade den igen och det var samma sak, inget hände på på varken R eller D.. efter 5-6 sekunder la jag i P och startade om den och samma sak blev det då fast växeln hoppade i efter 4-5 sekunder precis som första gången, jag satte åter i felkodsläsaren och inga felkoder nånstans. Jag kan inte se livedata från TCM vad jag har hittat i alla fall. Vad jag kan tänka mig så bör inte växellådan bete sig på detta sättet för att den behöver lära sig min körstil igen, men vem vet, jag kan ju ha fel förstås..
Skulle vara väldigt intrassant att veta vad som orsakar detta problem, det är inte speciellt bra heller att inte med säkerhet veta att man få i växel så man kan köra..
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **