2290
Sök

Opel Insignia känner inte av "P-läge", går inte stänga av

6 Inlägg
12 oktober 2022
Trådstartare
#1
Min Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 4x4 Automat 170hk, fordonsår 2016, känner ibland inte av P-läge.
Detta får till följd att motorn stänger av sig men elektroniken är igång och bilen går inte att låsa.
Åtgärd är att starta bilen igen, stänga av och hoppas bilen gör en ny bedömning. Ibland går det, ibland krävs det 5 försök.
Detta problem återkommer i perioder, ibland sker det vid varje avstängning, ibland kan det gå ett par veckor utan några problem.

Verkstaden (auktoriserad) hittar inga felkoder och säger att det enda dom kan göra är att byta växellådan. Dom upplevde också problemet när dom testkörde bilen och stängde av den.

Någon som varit med om liknande och hur löste ni det?
Någon som har förslag på lösning?

Tack på förhand

4 467 Inlägg
12 oktober 2022
#2
"Byta växellåda" tvivlar på det,måste väl vara nån givare....

1 508 Inlägg
12 oktober 2022
#3
Prova en annan verkstad!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

3 194 Inlägg
12 oktober 2022
#4
Frågan är ju om P går i öht.
Om inte, KAN det vara själva lådan.

Är det en spak man flyttar eller är P en knapp?

Får du annan indikering på att det är P-läge, tex lampa vid spaken, indikering i instrumentet eller liknande?

Vad visar det annars om inte P.
Ingenting?

Kan du intr stänga av och låsa i N?

6 Inlägg
12 oktober 2022
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Frågan är ju om P går i öht.
Om inte, KAN det vara själva lådan.

Är det en spak man flyttar eller är P en knapp?

Får du annan indikering på att det är P-läge, tex lampa vid spaken, indikering i instrumentet eller liknande?

Vad visar det annars om inte P.
Ingenting?

Kan du intr stänga av och låsa i N?

Ja, P går i, annars hade bilen rört sig framåt själv.
Det är en spak man flyttar och bilen säger P-läge på displayen. Så den känner alltså av det både maskinellt och elektroniskt.
När jag sen trycker på avstängningen så stänger motorn av sig och varningsljud+symbol indikerar att växelspaken måste läggas i läge P. Bilen ligger alltså kvar i tändningsläge, lampor lyser, radio och elektronik igång etc. Går inte stänga av i detta läge så om jag skulle lämna bilen skulle den ladda ur batteriet.

7 433 Inlägg
12 oktober 2022
#6
Kolla under på växellåda om oxid på strömställarens elektriska anslutningar.
Drag av och på elledningarna några gånger för bättre elektrisk kontakt.
Har jag råkat ut för på annan automatväxlad bil.

6 Inlägg
12 december 2022
#7
Hej - precis haft samma problem och fått fixat. Blir någon form av för högt motstånd i kablage som gör att oxid byggs upp på microbrytareb som sitter under växelspaken och ska känna av p-läge. Auktoriserad verkstad borde ha känt till då verkar vara ett känt problem hos GM o det fanns enligt min verkstad en teknisk bulletin utfärdad kring lösning(Går även att googla fram). Vet inte exakt vad som behöver bytas men det inkluderar mer än att bara göra rent microbrytareb/böja till (Som vissa verkar ha gjort för att temporärt få att fungera). Kostnad 7-8kkr med felsökning att få fixat men har du motorförsäkring som kan ta så kolla med försäkringsbolaget👍

6 Inlägg
16 december 2022
Trådstartare
#8
AstraGubben skrev:
Hej - precis haft samma problem och fått fixat. Blir någon form av för högt motstånd i kablage som gör att oxid byggs upp på microbrytareb som sitter under växelspaken och ska känna av p-läge. Auktoriserad verkstad borde ha känt till då verkar vara ett känt problem hos GM o det fanns enligt min verkstad en teknisk bulletin utfärdad kring lösning(Går även att googla fram). Vet inte exakt vad som behöver bytas men det inkluderar mer än att bara göra rent microbrytareb/böja till (Som vissa verkar ha gjort för att temporärt få att fungera). Kostnad 7-8kkr med felsökning att få fixat men har du motorförsäkring som kan ta så kolla med försäkringsbolaget👍

Tack så mycket! Har precis konstaterat att det är själva växelspaken "glitchen" sitter i eftersom jag genom att vicka/rucka på den kan få bilen att känna av P-läge. Har motorförsäkring med lägre självrisk än vad kostnaden uppskattas till så får försöka gå den vägen.

Forummoderator
17 996 Inlägg
16 december 2022
#9
majoer skrev:
AstraGubben skrev:
Hej - precis haft samma problem och fått fixat. Blir någon form av för högt motstånd i kablage som gör att oxid byggs upp på microbrytareb som sitter under växelspaken och ska känna av p-läge. Auktoriserad verkstad borde ha känt till då verkar vara ett känt problem hos GM o det fanns enligt min verkstad en teknisk bulletin utfärdad kring lösning(Går även att googla fram). Vet inte exakt vad som behöver bytas men det inkluderar mer än att bara göra rent microbrytareb/böja till (Som vissa verkar ha gjort för att temporärt få att fungera). Kostnad 7-8kkr med felsökning att få fixat men har du motorförsäkring som kan ta så kolla med försäkringsbolaget👍

Tack så mycket! Har precis konstaterat att det är själva växelspaken "glitchen" sitter i eftersom jag genom att vicka/rucka på den kan få bilen att känna av P-läge. Har motorförsäkring med lägre självrisk än vad kostnaden uppskattas till så får försöka gå den vägen.

Och Opel-verkstaden tyckte du skulle byta växellåda big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
16 december 2022
#10
Hybrid_ skrev:
majoer skrev:
AstraGubben skrev:
Hej - precis haft samma problem och fått fixat. Blir någon form av för högt motstånd i kablage som gör att oxid byggs upp på microbrytareb som sitter under växelspaken och ska känna av p-läge. Auktoriserad verkstad borde ha känt till då verkar vara ett känt problem hos GM o det fanns enligt min verkstad en teknisk bulletin utfärdad kring lösning(Går även att googla fram). Vet inte exakt vad som behöver bytas men det inkluderar mer än att bara göra rent microbrytareb/böja till (Som vissa verkar ha gjort för att temporärt få att fungera). Kostnad 7-8kkr med felsökning att få fixat men har du motorförsäkring som kan ta så kolla med försäkringsbolaget👍

Tack så mycket! Har precis konstaterat att det är själva växelspaken "glitchen" sitter i eftersom jag genom att vicka/rucka på den kan få bilen att känna av P-läge. Har motorförsäkring med lägre självrisk än vad kostnaden uppskattas till så får försöka gå den vägen.

Och Opel-verkstaden tyckte du skulle byta växellåda big_smile

Dom vet ju att det är en försäkring som täcker så klart dom vill byta det dyraste först.     Det är ju så kallade reservdelsbytare på märkesverkstäder. Dom tjänar mer på att byta delar än att laga bilar så billigt som möjligt för kunder

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
17 996 Inlägg
16 december 2022
#11
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
majoer skrev:

Tack så mycket! Har precis konstaterat att det är själva växelspaken "glitchen" sitter i eftersom jag genom att vicka/rucka på den kan få bilen att känna av P-läge. Har motorförsäkring med lägre självrisk än vad kostnaden uppskattas till så får försöka gå den vägen.

Och Opel-verkstaden tyckte du skulle byta växellåda big_smile

Dom vet ju att det är en försäkring som täcker så klart dom vill byta det dyraste först.     Det är ju så kallade reservdelsbytare på märkesverkstäder. Dom tjänar mer på att byta delar än att laga bilar så billigt som möjligt för kunder

En styck microswitch: 89:-
En styck faktura till F-bolag: 68´973:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
20 december 2022
Trådstartare
#12
Hybrid_ skrev:
majoer skrev:
AstraGubben skrev:
Hej - precis haft samma problem och fått fixat. Blir någon form av för högt motstånd i kablage som gör att oxid byggs upp på microbrytareb som sitter under växelspaken och ska känna av p-läge. Auktoriserad verkstad borde ha känt till då verkar vara ett känt problem hos GM o det fanns enligt min verkstad en teknisk bulletin utfärdad kring lösning(Går även att googla fram). Vet inte exakt vad som behöver bytas men det inkluderar mer än att bara göra rent microbrytareb/böja till (Som vissa verkar ha gjort för att temporärt få att fungera). Kostnad 7-8kkr med felsökning att få fixat men har du motorförsäkring som kan ta så kolla med försäkringsbolaget👍

Tack så mycket! Har precis konstaterat att det är själva växelspaken "glitchen" sitter i eftersom jag genom att vicka/rucka på den kan få bilen att känna av P-läge. Har motorförsäkring med lägre självrisk än vad kostnaden uppskattas till så får försöka gå den vägen.

Och Opel-verkstaden tyckte du skulle byta växellåda big_smile

Ja! Men till deras försvar var det här för några år sedan, bilen är -16 modell och var inne med den typ -20.
Problemet är något jag kan leva med men om det nu finns en teknisk beskrivning på lösning så skall jag ta en vända till.

6 Inlägg
20 december 2022
Trådstartare
#13
AstraGubben skrev:
Hej - precis haft samma problem och fått fixat. Blir någon form av för högt motstånd i kablage som gör att oxid byggs upp på microbrytareb som sitter under växelspaken och ska känna av p-läge. Auktoriserad verkstad borde ha känt till då verkar vara ett känt problem hos GM o det fanns enligt min verkstad en teknisk bulletin utfärdad kring lösning(Går även att googla fram). Vet inte exakt vad som behöver bytas men det inkluderar mer än att bara göra rent microbrytareb/böja till (Som vissa verkar ha gjort för att temporärt få att fungera). Kostnad 7-8kkr med felsökning att få fixat men har du motorförsäkring som kan ta så kolla med försäkringsbolaget👍

Har du möjlighet att PMa mig vilken verkstad du hade inne bilen på?

1 Inlägg
31 oktober
#14
majoer skrev:
Min Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 4x4 Automat 170hk, fordonsår 2016, känner ibland inte av P-läge.
Detta får till följd att motorn stänger av sig men elektroniken är igång och bilen går inte att låsa.
Åtgärd är att starta bilen igen, stänga av och hoppas bilen gör en ny bedömning. Ibland går det, ibland krävs det 5 försök.
Detta problem återkommer i perioder, ibland sker det vid varje avstängning, ibland kan det gå ett par veckor utan några problem.

Verkstaden (auktoriserad) hittar inga felkoder och säger att det enda dom kan göra är att byta växellådan. Dom upplevde också problemet när dom testkörde bilen och stängde av den.

Någon som varit med om liknande och hur löste ni det?
Någon som har förslag på lösning?

Tack på förhand

Hej har samma problem med min insigna och håller på att bli galen,opel auktoriserad verksta hittar inga felkoder ?
Skulle du kunna ge lite info om hur ni löste problemet .Min verksta känns inte kunna det .

Mvh

6 115 Inlägg
31 oktober
#15
Felet var väl som Hybrid skrev härovan...en Microbrytare för 89:-


Of World
3 368 Inlägg
31 oktober
#16
Prova att trycka relativt hårt mot P så borde det funka. På min så bytte jag hela växelväljaren. Löste bekymret

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13


Sök