3285
Sök

Bmw e36 går dåligt hjälp!

28 Inlägg
22 oktober 2022
Trådstartare
#1
Tjena! Har då problem med min bmw e36. Det är en bmw e36 från 97 och det sitter en m52b20 enkelvanos under huven. Felet på den var att den gick på bara 5 cylindrar så köpte den med tanken att det bara kan va en tändspole eller ett tändstift. Jag körde hem den 7 mil på 5 cylindrar. När jag började felsöka hemma nästa dag så visade det sig vara att ecun va bränd. Jag satte i en ecu med likadana nummer men den startade inte pga startspärr så det kom en kille med dator och programmerade in den nya ecun.
När han först koppla in datorn i obd uttaget kom det fram fel kod på kamaxelgivare och lmm. Efter han programmerade in ecun försvann fel koden på lmm men kamaxelgivaren va kvar. Jag startade bilen iallafall och provkörde. Den gick perfekt utan några problem och hade den effekt den skulle ha.
Nästa dag serva jag den med ny olja/filter (5w40) efter det skulle jag åka tanka, den gick bra påväg till macken men sen märkte jag att den tappa lite effekt, sen gick den bara sämre och sämre och bluddra.
Jag beställde då ny lmm och kamaxelgivare. Efter jag satte på dom nya delarna så försvann inte problemet.
Den hade ingen tomgång men det visade sig vara sprucken slang till tomgångsmotorn så jag fixade det och den fick tillbaka sin tomgång men gick skit fortfarande.
Idag har bytt alla stift också med tanke att dom gamla bara var dåliga. Problemet försvann inte. Jag täckte för lmm med handen när motorn var igång och den dog då betyder det att den inte drar tjuvluft. Kollade bränsletrycket på tomgång och det var nästan 4 bar och jag har läst att det ska vara ungefär 3,5 bar.
När jag kopplar bort den nya lmm så blir det ingen skillnad på hur den går.
Den går på 6 cylindrar och går bra upp till ungefär 3500 varv när den är kall. Den går sämre när den är varm och går hyfsat bra när man kör halvgas mellan 3-4 tusen varv. Trycker man fullt har den knappt nån effekt och bluddrar, har också märkt att när man kör på högväxel på låga varv så gör den små baksmällar också.

Skulle vara väldigt väldigt tacksam ifall någon kan hjälpa mig!

5 700 Inlägg
22 oktober 2022
#2
Felkoden är nog mest troligt på felaktiga ventiltider och inte på givaren.

Kolla skicket på kamkedjan och att ventiltiderna står rätt innan du kastar mer pengar på att chansbyta delar.


28 Inlägg
22 oktober 2022
Trådstartare
#3
Är det möjligt att kamkedjan är dålig efter 28 tusen bil? Den gick som sagt bra utan problem efter nya ecun men sen börja den gå dåligt som jag beskrev

5 700 Inlägg
22 oktober 2022
#4
Är inte kunnig på specifikt BMW, men ja vid 28k mil så kan en kamkedja vara utnött.
Större risk desto sämre bilen varit servad.

Annars har ju BMW ofta rykte om sig att ha problem med sitt Vanos, just vilka modeller som har problem vet jag ej men felaktig funktion på kamaxelregleringen ger också felkod på kamaxel.


28 Inlägg
22 oktober 2022
Trådstartare
#5
Okej tack för hjälpen, ska kolla felkoder imorgon igen, bilen har gått som vinterbil 4 vintrar innan så den har inte haft lätt liv kan jag tänka mig, men tycker det är konstigt att kamkedjan kan strula eftersom den går bättre kall och den gick som fan första dan med nya ecun, sen började problemet så känns inte som att nägot med vanos börja strula sådär bara


Sök