3134
Sök

Bilköp av en volvo 740 glt 16 V

68 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
Tjenare jag funderara på att köpa men volvo 740 glt 16 v..
och jag unrar om det är en bra förstabil?
Har hört att toppen ska vara känsliga på dom?  och krabbar dom mer än dom vanliga motorerna???
är dom lika lättmekade som dom vanliga b23 motorerna???

Säger bara en sak det ska va VOLVO!

498 Inlägg
5 februari 2007
Jodå  740 glt är en bra bil, kolla bara så kamremmen är bytt annars blir det dyrt ifall den skulle gå av.
Sedan är de något törstigare än en vanlig GL

Driifter;)
1 630 Inlägg
5 februari 2007
toppen är det väl inget fel på igentligen vad jag hört.. men om du kör kamremen så har du skaffat ventilsallad det händer ju inte på en vanlig b23 annars så är de väl inga bekymmer me dom.. kört kompisens en del o tycker den går fint o bra ..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
5 februari 2007
Ett problem som är minst lika illa som kamremmen är balansaxelremmen som sitter innanför kamremmen, går den av brukar den se till att de rasar duktigt, ventilsallad sad Hände på min glt, 11 krokiga ventiler... Den remmen brukar kunna glömmas bort vid kamremsservice då få tänker på den, min var så torr att den gick att riva av som papper ungefär.
Nåt annat som var på min bil(vet ej hur vanligt de är) var att den drog en hel del olja när man gasade och den tickade även lite på ventilerna, och de blev bara värre och värre, på slutet lät den som en gammal diesel, också mindre kul sad
Soppa ville den också, helst i stora mängder, 0,8 på landsväg är väl ok, men en byhåla längs vägen och de blev 1,3 istället, vinter och snö så var de 1,5 liter milen och lite yvigare körstil big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

519 Inlägg
5 februari 2007
Om du köper bilen så klipp av balansaxelremmen,det är smidigt och säkrare då den går lite lättare av och trasslar in sig i kamremmen.............

Tro mig det går att köra fortare än 110:)
215 Inlägg
5 februari 2007
harman1 skrev:
Om du köper bilen så klipp av balansaxelremmen,det är smidigt och säkrare då den går lite lättare av och trasslar in sig i kamremmen.............

Har aldrig hört talas om balansaxelrem..
Vad är det för något??
Den sitter då inte i en vanlig 230 förknasar motor..

Jag kör traktor:)

519 Inlägg
6 februari 2007
sa11e skrev:
harman1 skrev:

Har aldrig hört talas om balansaxelrem..
Vad är det för något??
Den sitter då inte i en vanlig 230 förknasar motor..

den sitter i volvos 740,940 16 ventilare

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 februari 2007
volvo_forever skrev:
Tjenare jag funderara på att köpa men volvo 740 glt 16 v..
och jag unrar om det är en bra förstabil?
Har hört att toppen ska vara känsliga på dom?  och krabbar dom mer än dom vanliga motorerna???
är dom lika lättmekade som dom vanliga b23 motorerna???

Du kan få reda på en hel del om du bara söker i forumet. Finns en del info i andra trådar redan, bland annat en som jag skapade när jag skulle köpa 740.

Bra förstabil tycker jag nog inte att det är. Lättmekad och billig att laga när det går sönder, men dyr att köra och för lätt att leka sönder.
Visst, roligt, men inte särskilt bra.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

873 Inlägg
6 februari 2007
Det är väl en bättre motor egentligen såklart.

Men rör det sig om en gammal bil som någon annan tagit hand om i okänt skick hade jag hellre tagit en med vanliga B230 8V motorn.
Mindre som kan gå fel, framförallt om den inte heller har lambda och kat.

Håller för misshandel, och det sticker inte ut tusen slangar ifrån den.

Don't get mad, get even.

68 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
tack för en del svar men en del är ju ganska korkade

Säger bara en sak det ska va VOLVO!

Driifter;)
1 630 Inlägg
6 februari 2007
om de ticka på ventilerna borde den väl varit dåligt servad då de borde varit tryckarna som tickade då de är hydrauliska på b234 om ja nu inte missminner mig..  eller så kan de ju lika gärna varit dåligt justerat ventilspel

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 februari 2007
Sägs ju att en sån topp behöver en renovering vid ungefär 30.000 mil, eftersom Volvo inte var direkt duktiga på att göra 16v-motorn lika bra som 8v-varianten.

Men allt detta står ju i andra trådar...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Driifter;)
1 630 Inlägg
6 februari 2007
de kan väl vara möjligt.. e ju de första bilen volvo har fler ventiler än 8 på om man ser till 4 cylindriga motorer iaf.. och allt kan man ju inte lyckas med från början så vill man vara säker på att man får nåt som håller utan krångel lr ja de klart vanlig 8V kan krångla de med.. men du kan ju köra av kamremmen utan att de händer något om du inte planat toppen iaf..

Sök