2554
Sök

Audi A4 1.8T 1997 helt död

7 Inlägg
3 november 2022
Trådstartare
#1
Hej! Så min audi a4 från 97 dog från ingenstans. Den fungerade hur bra som helst i onsdags, använde den inte på 4 dagar och sen var den bara helt död. Försökte starta minst 5 gånger, men inget hände. Inga lampor eller något alls.
Jag och min pappa kollade batteriet, som låg på 0 volt, så vi trodde att det var ett problem med generatorn. Kollade precis generatorn idag och min pappa säger att det verkar bra.
Vi fick 3,8 ohm från + batterikabeln till jord.
Nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra. Kan ju vara fel på kablarna enligt pappan min, och då generatorn verkar vara helt ok så tänkte vi stoppa tillbaks den och se vad vi får för mätningar då. Det är inte värt att ta bilen till en mekaniker eftersom de skulle ta ut dubbelt vad jag köpte bilen för.
All hjälp skulle vara mycket uppskattad, om bilen är bortom ett gör-det-själv-projekt som kan göras utan bilhiss etc. så har jag inte råd att behålla bilen.
Tack!

(det är farsan som är mekanikern i familjen, men jag som lägger ut inlägget så om det verkar flummigt så är det för att jag inte är bäst på bilar)

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 november 2022
#2
Ladda batteriet eller starta bilen med startkablar. Då ser om om den laddar dessutom. Han kan ju inte kolla om bilen laddar genom att mäta motståndet i generatorn bara lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
3 november 2022
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Ladda batteriet eller starta bilen med startkablar. Då ser om om den laddar dessutom. Han kan ju inte kolla om bilen laddar genom att mäta motståndet i generatorn bara lol

Verkar som att jag glömde skriva att batteriet laddar inte alls och startkablar funkade icket icket alls

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 november 2022
#4
ToiletPizzaa skrev:
Hybrid_ skrev:
Ladda batteriet eller starta bilen med startkablar. Då ser om om den laddar dessutom. Han kan ju inte kolla om bilen laddar genom att mäta motståndet i generatorn bara lol

Verkar som att jag glömde skriva att batteriet laddar inte alls och startkablar funkade icket icket alls

Kan vara svårt att få kablarna och sitta ordentligt. För något ska hända när dessa är på... Hur laddar ni batteriet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
3 november 2022
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
ToiletPizzaa skrev:
Hybrid_ skrev:
Ladda batteriet eller starta bilen med startkablar. Då ser om om den laddar dessutom. Han kan ju inte kolla om bilen laddar genom att mäta motståndet i generatorn bara lol

Verkar som att jag glömde skriva att batteriet laddar inte alls och startkablar funkade icket icket alls

Kan vara svårt att få kablarna och sitta ordentligt. För något ska hända när dessa är på... Hur laddar ni batteriet?

Tror inte det är något fel med hur vi laddar batteriet. Har laddat det flertalet gånger förut utan problem då bilen har tjuvdragit ström änfast den är avstängd. Batteriet är somsagt helt dött, sen är det väl skumt att vi får 3.8 ohm mellan plus och jord?

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 november 2022
#6
ToiletPizzaa skrev:
Hybrid_ skrev:
ToiletPizzaa skrev:

Verkar som att jag glömde skriva att batteriet laddar inte alls och startkablar funkade icket icket alls

Kan vara svårt att få kablarna och sitta ordentligt. För något ska hända när dessa är på... Hur laddar ni batteriet?

Tror inte det är något fel med hur vi laddar batteriet. Har laddat det flertalet gånger förut utan problem då bilen har tjuvdragit ström änfast den är avstängd. Batteriet är somsagt helt dött, sen är det väl skumt att vi får 3.8 ohm mellan plus och jord?

Nej, man kan få en del märkliga siffror när det mäts så.
Det viktiga är att få bilen och vakna. Låna ett batteri och montera. Startar den inte då så är det ju mer problem än rejäl tjuvström

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 119 Inlägg
3 november 2022
#7
Hej!
Grundregeln när en bilmotor inte startar är att kolla så batteriet lämnar minst 12V och helst runt 12,6V.
Är man osäker på batteriets kondition så laddar man det!
Ett nyladdat batteri ska lämna ca 13V!
Nu är det så att ett batteri kan lämna 13V (mätt med multimeter) men ändå inte hålla laddningen speciellt bra , men batteriet ska ändå kunna starta motorn om batteriet är "fulladdat", vilket betyder att det har laddats i ca 12-16 timmar med gammaldags12V/ 4-6A laddare.


1 313 Inlägg
4 november 2022
#8
Batteriet kan vara totalt slut iallafall. Finns det inga ampere kvar så spelar det ingen roll hur mycket volt man har eller hur länge man laddat.
Kan ju vara kortslutning i batteriet, och det kan ställa till massa konstiga fel.. Och inte särskit nyttigt för elsystemet.

Byt batteri och dra ur säkring för säkring och kolla vad som drar tjuvström. Koppla bort generatorns kabel och mät på batteriet och se om det blir någon skillnad
Senast redigerat av Volvofarfar (4 november 2022)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
4 november 2022
#9
ToiletPizzaa skrev:
Hybrid_ skrev:
Ladda batteriet eller starta bilen med startkablar. Då ser om om den laddar dessutom. Han kan ju inte kolla om bilen laddar genom att mäta motståndet i generatorn bara lol

Verkar som att jag glömde skriva att batteriet laddar inte alls och startkablar funkade icket icket alls

Hur har ni kommit fram till att det inte går att ladda batteriet? Ni vet att en elektronisk, modern laddare, inte kan ladda ett helt tomt batteri?

Startkablar fungerar som regel alltid, gör dom inte det så är det antingen fel på kablarna eller på anslutningen av dom.

Har du så pass kortis i batteriet att startkablar inte hjälper så brukar det bli varmt, riktigt varmt, någonstans.

Steg 1 för er är alltså att starta bilen, med startkablar, och därefter mäta om generatorn laddar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 199 Inlägg
4 november 2022
#10
ToiletPizzaa skrev:
Vi fick 3,8 ohm från + batterikabeln till jord.

Så kan man inte mäta och förvänta sig något värdefullt.
Det finns databoxar som alltid är anslutna. Fast då i dvala när bilen står men likväl anslutna.
Äldre bilar har ofta en klocka som kräver 12v,  mm, mm.
Man har ALLTID en liten strömförbrukning = "kortslutning" om man bara mäter OHM så.

En modern batterladdare måste känna minst 9v innan den laddar. Ett helt urladdat batteri kräver en ointelligent laddare, eller, tex startkabel för att laddaren ska känna ström och när laddningen startat kan man ta bort startkablarna. Dvs lura laddaren att starta.

Förklara mera vad som händer med startkablar anslutna.
Med helt urladdat batteri tar batteriet ev hela strömtillförseln och det orkar inte driva övriga elsystemet så den kan starta. Lite lampor mm borde dock lysa.

6 119 Inlägg
4 november 2022
#11
Man laddar men en gammal hederlig 4-6A laddare! Det är ju billigare att först ladda ...
Senast redigerat av jaka54 (4 november 2022)


241 Inlägg
6 november 2022
#12
Köp ett nytt batteri smile du kanske har ett väldigt gammalt batteri i där nu smile



Sök