Tjenare! Har en opel rekord från -83 som ska få sig en rejäl ombyggnation med Saab 2,3T motor, opel r25-r28 växellåda, volvo 940 framvagn och volvo 940 1031 bakaxel med egenbyggd fyrlink upphängning. Planen är att SFRO regga så... Visa mer
Tjenare! Har en opel rekord från -83 som ska få sig en rejäl ombyggnation med Saab 2,3T motor, opel r25-r28 växellåda, volvo 940 framvagn och volvo 940 1031 bakaxel med egenbyggd fyrlink upphängning.
Planen är att SFRO regga så tänkte uppdatera här med allt jag ska ge sfro om bilen oxå så jag har allt på samma ställe och så ni kan se och följa lite😁
Nu är bilen även uppallad och all mätning ska påbörjas, första gången jag börjar på och ska bygga om för en annan framvagn så alla tips på hur jag ska måtta för o få allt så perfekt som möjligt mottages!
Har kikat runt med många och har en början på hur jag ska göra men allt är till hjälp just nu känner jag😅
Kul med fler Oplar på garaget. Saknar min 78 🙂 Angående framvagnen skulle kag göra som Sagat här på g.org och satsa på en e36 framvagn istället. 😁
Kul med fler Oplar på garaget. Saknar min 78 🙂 Angående framvagnen skulle kag göra som Sagat här på g.org och satsa på en e36 framvagn istället. 😁
Valde denna bilen just för att vara lite unik, tycker det är häftigt att stå ut lite extra😁 har funderat på e36 framvagn och e39 bakvagn men då jag hade 940 fram och bakvagn liggandes och första gången jag gör något såhär stort så kör jag på med de, går alltid bygga om vid senare tillfälle om man vill😉
Efter en lite för lång paus pga jobb och andra projekt så kunde jag inte titta bort från denhär längre så nu är framvagn ute och börjat rensat motorutrymmet för rengörning.
Volvo framvagn och opel framvagn bredvid varandra, hade levt i hoppet om att det skulle vara samma bredd på infästningarna så jag kunde öppna upp rambalkarna och lägga in nya förstärkningar i nya hålen för volvo balken men så lätt vart det inte.
Är lite klur på o bygga en jigg o skruva fast i infästningarna på opelbalken så hålen håller sig på exakt samma ställe och sen kapa ur fästplattan från opelbalken och bygga fast fästplattan på volvo balken🤔
Har en polare som är rätt så påhittig så han skulle komma förbi o kika på det en sväng så får vi se vad vi kommer fram till för lösning, kommer iallafall förhoppningsvis en uppdatering inom snar framtid med balken provmonterad! 😁
Pressade ur bussningen ur opel topplagringen och slipade rent och måttade in 940 topplagringen mot opel lagringen och svetsade ihop dom. Hittade en tråd på ett annat forum där en gjort en liknande ombyggnad så hittat mycket inspiration där!
Det ända problemet jag har är att jag vill även svetsa ihop dom på ovansidan men sitter ju en bussning där så den kommer brinna upp om jag svetsar där. Hittar även inte att köpa den bussningen lös utan endast hela tallriken så vågar inte testa pressa ur den för att svetsa heller, någon här som vet om den går att pressa ur hel eller om det går att köpa en ny bara bussning?
En fråga... Varför byta till en 940 balk? Du vinner egentligen inget på att ha just den balken. Varför inte göra egna bärmar som är justerbara och passar dels rekordens balk men också 940 benen så du får samma bultmönster runt om?
Det sparar du typ 2 veckors kvällsjobb på + att det blir en bättre lösning
Nu har opeln samlat damm länge pga andra bilar som prioriterats, men va idag och måttade en sväng och funderade och ändrat planer helt nu, istället för att sätta opelns fästplattor på 940 balken så förlänger jag bara fästplattorna på 940 balken längre in så fästplattorna går under rambalkarna, sen så öppnar jag upp rambalkar och lägger in nya förstärkningar inne i rambalkarna för dom nya bulthålen.
Låter bra i mitt huvud, får se om det funkar riktigt lika bra i verkligheten men har bestämt mig för att satsa på den ideen. Uppdaterar förhoppningsvis snart med några svetsbilder.
Lite snabbmåttat så verkar 940 balken hamna på rätt så bra plats i bilen, oljetråg bakom balken och ändå rätt så bra utrymme frammåt, men det visar sig först när motorn börjar mättas in. Verkar inte bli för aggressiv vinkel på rattstång heller.
En fråga... Varför byta till en 940 balk? Du vinner egentligen inget på att ha just den balken. Varför inte göra egna bärmar som är justerbara och passar dels rekordens balk men också 940 benen så du får samma bultmönster runt om?
Det sparar du typ 2 veckors kvällsjobb på + att det blir en bättre lösning
Det är en ide oxå men i mitt huvud känns det simplare att bygga dit allting från 940, simplare att få igenom sfro regg och simplare att byta ut slitagedelar eller om jag vill bygga om nånting med eftermarknads delar, vill även ha 940 styrväxel så.
Riktigt bra video om jag skulle bygga om karossen efter framvagn mera, målet nu är att bygga om framvagn att passa karossen istället😅 kanske lite jävligare menmen.
En fråga... Varför byta till en 940 balk? Du vinner egentligen inget på att ha just den balken. Varför inte göra egna bärmar som är justerbara och passar dels rekordens balk men också 940 benen så du får samma bultmönster runt om?
Det sparar du typ 2 veckors kvällsjobb på + att det blir en bättre lösning
Det är en ide oxå men i mitt huvud känns det simplare att bygga dit allting från 940, simplare att få igenom sfro regg och simplare att byta ut slitagedelar eller om jag vill bygga om nånting med eftermarknads delar, vill även ha 940 styrväxel så.
Bygger du egna bärarmar och monterar 940 benen så har du uppfyllt kraven som SFRO ställer. Börjar du svetsa i rambalkar etc behöver du ha koll på att du använder rätt material, rätt svetsmetod etc (för SFRO). Du behöver också kontrollmäta allt om och om och om igen så du inte hamnar snett.
Gör det inte mer avancerat än vad det behöver vara är mitt råd Nya bärarmar ger dig helt andra förutsättningar med, du kan bygga in mer caster och camber justerbarhet än vad en topplagring kan ge dig t ex.
Enda fördelen jag ser men en 940 balk är väl att den har kuggstång med färdiga fästen kontra Rekorden som väl har styrsnäcka? Kuggstången är ju att föredra och använder du en annan balk gäller det att ha koll på infästningspunkterna på balken och hitta en kuggstång med rätt längd. Kräver lite detektivarbete och att man gör ett justerbart fäste. Kraven på att använda rätt material och svetsmetod är dock inte lika höga så där kanske du inte får några frågor. Även här har du ju i så fall möjlighet att välja en kuggstång som har färre rattvarv t ex.
En fråga... Varför byta till en 940 balk? Du vinner egentligen inget på att ha just den balken. Varför inte göra egna bärmar som är justerbara och passar dels rekordens balk men också 940 benen så du får samma bultmönster runt om?
Det sparar du typ 2 veckors kvällsjobb på + att det blir en bättre lösning
Det är en ide oxå men i mitt huvud känns det simplare att bygga dit allting från 940, simplare att få igenom sfro regg och simplare att byta ut slitagedelar eller om jag vill bygga om nånting med eftermarknads delar, vill även ha 940 styrväxel så.
Bygger du egna bärarmar och monterar 940 benen så har du uppfyllt kraven som SFRO ställer. Börjar du svetsa i rambalkar etc behöver du ha koll på att du använder rätt material, rätt svetsmetod etc (för SFRO). Du behöver också kontrollmäta allt om och om och om igen så du inte hamnar snett.
Gör det inte mer avancerat än vad det behöver vara är mitt råd Nya bärarmar ger dig helt andra förutsättningar med, du kan bygga in mer caster och camber justerbarhet än vad en topplagring kan ge dig t ex.
Enda fördelen jag ser men en 940 balk är väl att den har kuggstång med färdiga fästen kontra Rekorden som väl har styrsnäcka? Kuggstången är ju att föredra och använder du en annan balk gäller det att ha koll på infästningspunkterna på balken och hitta en kuggstång med rätt längd. Kräver lite detektivarbete och att man gör ett justerbart fäste. Kraven på att använda rätt material och svetsmetod är dock inte lika höga så där kanske du inte får några frågor. Även här har du ju i så fall möjlighet att välja en kuggstång som har färre rattvarv t ex.
Hmm, jaa så är det nog, men nu har jag rivit och börjat mättat och dubbelkollar allt med infästningar och svetsning med sfro så ska gå, just nu fortsätter jag såhär men ska ha det i åtanke det du menar🤔
Det är en ide oxå men i mitt huvud känns det simplare att bygga dit allting från 940, simplare att få igenom sfro regg och simplare att byta ut slitagedelar eller om jag vill bygga om nånting med eftermarknads delar, vill även ha 940 styrväxel så.
Bygger du egna bärarmar och monterar 940 benen så har du uppfyllt kraven som SFRO ställer. Börjar du svetsa i rambalkar etc behöver du ha koll på att du använder rätt material, rätt svetsmetod etc (för SFRO). Du behöver också kontrollmäta allt om och om och om igen så du inte hamnar snett.
Gör det inte mer avancerat än vad det behöver vara är mitt råd Nya bärarmar ger dig helt andra förutsättningar med, du kan bygga in mer caster och camber justerbarhet än vad en topplagring kan ge dig t ex.
Enda fördelen jag ser men en 940 balk är väl att den har kuggstång med färdiga fästen kontra Rekorden som väl har styrsnäcka? Kuggstången är ju att föredra och använder du en annan balk gäller det att ha koll på infästningspunkterna på balken och hitta en kuggstång med rätt längd. Kräver lite detektivarbete och att man gör ett justerbart fäste. Kraven på att använda rätt material och svetsmetod är dock inte lika höga så där kanske du inte får några frågor. Även här har du ju i så fall möjlighet att välja en kuggstång som har färre rattvarv t ex.
Hmm, jaa så är det nog, men nu har jag rivit och börjat mättat och dubbelkollar allt med infästningar och svetsning med sfro så ska gå, just nu fortsätter jag såhär men ska ha det i åtanke det du menar🤔
*ven jag lägger mig i detta och röstar för Albin's förslag.. varför krångla i onödan Jag själv vet hur det är, sålde min mest älskade bil genom tiderna pga krångel i onödan och tappad gnista...
Första plattan ditpunktad och allting lasermätat och balken punktad på plats för att bygga infästningar.
Plattan ska möta ett vinkeljärn som svetsas i balken och mot plattan och forma till några bitar att täcka runt sidorna, borra nya hål i rambalkar och lägga in förstärkningar och borra hål ner mot plattan och svetsa mutter på insidan är det jag tänkt.
Få se vad sfro säger, vet att man helst inte ska svetsa plåt ovanpå plåt men detta känndes som bästa lösningen utan att konstruera om hela balken.
Nu har jag kastat in handduken på denna och pausat byggandet, tid och pengar finns inte för tillfället då jag har andra byggen som tar för mycket, om jag kommer igång igen tror jag det blir att bygga om spindlarna för andra nav och bromsar och bygga volvo axel på original opel upphängning, får se vad som händer i framtiden.