torsen skrev:
SAAB är kända för att ha många och konstiga elfel.
T ex kunde det golvmonterade tändningslåset inte bara få på tändningen själv, och därmed inte bara den automatiska belysningen, utan även starta motorn.
Mest spektakulära exemplet var SAABen som startade, backade igenom garageväggen, och vidare ner i en pool.
Då konstaterades att returfjädern i tändninglåset var slå slapp att bilen kunde självstarta.
SAAB har alltid haft lägsta kvaliteten på alla komponenter - speciellt eldetaljer.
Se även på märket/loggan utvändigt.
Hur ofta är den inte blank.
När såg du samma sak på en BMW, som har samma tillverkare av logotypen - men högre klass på tillverkningen.
SAAB har alltid sökt absolut lägsta pris på delarna - och har alltid varit dåliga på att specificera kvalitetskravet.
Tänk på de rostfria heltäckande hjulsidorna där fjädrarna, som skulle hålla hjulsidorna på plats, var av så låg kvalitet att dikena gödslades av SAABs hjulsidor.
Så inte alls förvånade att den kan tända lyset - som en följd av att tändningen slogs på.
Vill man ha problem köper man en SAAB!