Subtext skrev:
Det finns idag små luft-vatten värmepumpar med coop på ca 5,0 och de kan dra tex 600 watt och ger alltså ut upp till 3 Kilowatt värme,
men de jag hittat har tyvärr 230 volts kompressor fast man skulle vilja ha 12-volts.
Precis som i kompressorkylskåp för 12 volt.
3 kilowatt vattenburen värme ska kunna räcka till en hyfsat isolerad husbil när det är svinkallt.
Då är det bara att räkna lite, 600 watt från ett 12 volts batteri betyder 50 ampere.
För en natts värme behöver man mao 8 x 50 AH (amperetimmar) alltså 400 AH vilket betyder ett par riktigt stora vanliga blybatterier
eller Litium, som blir mindre och lättare och klarar djupurladdning bättre än tex AGM.
Därmed skulle man slippa både gasol och eländigt pruttande dieselvärmare som spyr ut både avgaser och en massa värme genom avgasröret.
Jag skulle nog helst satsa på AGM eller rentav Optimabatterier för att inte behöva ligga vaken och oroa mig för exploderande lithium.
Ett problem är väl att luft-vattenpumpen behöver mer vattenvolym att jobba mot än bara radiatorkretsen, så man behöver göra plats för en
ackumulatortank på ca 100 liter, men den ska kunna ge förbrukningsvarmvatten också.
Och så behöver man någon form av elektronisk reglering av det hela och kompressorn ska ha inverter så man slipper on-off reglering.
På sommaren har man på köpet en fantastisk A/C.