31 december 2022
Trådstartare
Tjenare,
Har börjat dra lite ljud i en Audi A4 B8 och varit rätt glad över att batteriet varit i bakluckan, så slipper man dra kablar genom torpedväggen. Trodde jag.
När jag först kopplade upp ljudet körde jag helt utan säkring, kabeln var på 1.5m och jag hade (kanske lite väl) bråttom att få igång ljudet, så det var ett resonemang jag gjorde vid tillfället. Kort därefter skruvade jag fast en säkring precis brevid slutsteget i baslådan, så kabeln på ungefär 0.5m närmaste slutsteget iallafall var säkrat. Men nu har jag börjat fundera om lite:
Borde jag skruva bort nämnd säkring, och försöka placera den närmare batteriet? Återigen är kabeln inte lång alls, för vad det är värt. Dilemmat här är att det undre bagageutrymmet (runt batteriet) är väldigt tight på dessa bilar, vilket gör att den automatsäkring (på 100A) som just nu används troligtvis skulle behöva hänga löst nånstans (alt. fästas genom att skruva i karossen, vilket jag inte alls vet om jag skulle vilja börja göra). Jag kanske kunde lösa något genom att lyfta bort reservdäcket, men det känns inte som en desto bättre lösning.
Den "säkerhet" jag intalat mig själv om att jag har, är att dom två svaga länkarna är vid batteriets plus-terminal (lossnar det härifrån är det helt OK), samt vid slutsteget (som nu oavsett är säkrat). Kabeln går inte över någon vass kant, men går snarare rakt upp från batteriet, mellan en panel som ligger ovanför det nedre bagageutrymmet, och in i säkringsboxen.
Alla förslag är varmt välkomna!