2 februari 2023
Trådstartare
Här kan ni följa bygget av min Saab 9000 CSE 2,3t -97.
Bilen är min förstabil och har gått i släkten sedan ny. Hade gått dryga 11k mil när jag tog över den, dessutom samma dag som jag tog lappen!
Jag var lite avig mot bilen från början och speciellt färgen. Men allt började växa när jag fick reda på hur potenta framförallt motorerna är.
Hittade även inspo på diverse vrålfeta 9000 här på garaget bland annat och efter det började man hålla på.
1 vecka efter jag fick bilen var det självklart dags för steg 1. Tanken från början var endast steg 1, aerovinge samt några fälgar.
Det blev i princip den ordningen med lite smågodis runt omkring som vindavvisare, byta lite lampor till LED osv.
Fortsatte lite lugnt med egenbyggt 3 tum halvsats efter att originalröret rostade av.
Snubblade över en pilotinredning som är det allra bästa köpet jag gjort till denna bil, det trevligaste man kan göra till sin 9000 helt klart!
Därefter blev de 3 tums downpipe å steg 3 t7 mv konvertering.
Sen fortsatte jag med utseendet i form av aerokjolpaket, måla bromsok och en 35mm sänkning.
Blev snabbt irriterad på att det var rövhäng så lyckades otroligt nog hitta coilovers till salu som var ombyggda från en S14 240sx.
Ja det finns hur mycket som helst att skriva....
Det blev en hellack vintern -21, egenbyggda coilovers bak och Asa revolution 18 tummare, första gången jag var riktigt nöjd med bilen var sommaren -21.
Vintern -22 blev det motorbygge i form av td04-19t på e85 med väldigt enkla ingredienser i form av svarvade kolvar å t7 packning.
Lyckades även hugga tag i en max-förstärkt FM57 101 som är byggd å renoverad av Jörgen
Den mappades av Joel Artusson & Lulle (samt väldigt smått av mig själv)
Landade på 377whp 638wnm på en distansmapp samt dåliga förutsättningar överlag. Kommer bänkas på naven i sommar efter en IRL-justering samt fix generellt med motor å avgas.
Just nu vintern -23 kommer den bla få toppen renoverad, v-band till katten samt ett takbyte!
Ja det finns hur mycket som helst att skriva!
Jag bygger denna som min absoluta dröm-9000, precis som jag vill ha den på alla sätt och vis. Börjar bli fruktansvärt nöjd, många timmar är lagda..