6 februari 2023
Trådstartare
Hejsan,
För lite mer än ett år sedan köpte jag en begagnad Hyundai i30cw. Efter cirka 2,5 månad bråkade den elektriska styrservon (Electronic Power Steering på engelska). En dag skulle jag backa ut från carporten, noterade att bilen var extremt trögstyrd samt att EPS-lampan lyste på instrumentpanelen.
Det visade sig att det var kontaktrullen som var dålig. Eftersom att bilen var någorlunda nyköpt gick reparation på garanti hos bilfirman. Bra timing, tänkte jag och sedan dess har bilen fungerat bra. Jag har inte kört jättemycket men nästan dagligen, tagit en lite längre vända varje vecka (upp mot 1 timme) samt någon dagstur då och då.
För en vecka sedan återkom dock exakt samma problem. Skulle backa ut, ratten var extremt trögstyrd, EPS-lampan lyste på instrumentpanelen.
Bilen befinner sig nu hos bilfirman/verkstaden igen och det verkar som att det är samma fel. Om det visar sig att det är fel relaterat till kontaktrullen går det på garantin från förra reparation. Så långt, allt väl.
Dock funderar jag på hur jag ska resonera kring detta. Som jag ser det finns det två huvudsakliga alternativ:
1. Jag har haft väldig otur (eller tur i oturen). Den nya kontaktrullen var av dålig kvalité, felaktig installerad eller dylikt. Väldigt låg risk att samma sak eller något snarlikt ska ske igen.
2. Det är ett mer generellt och/eller relaterat fel som spökar. Även om en ny kontaktrulle sätts in är risken hög att jag får snarlikt eller exakt samma fel igen.
Lite osäker på hur jag ska förhålla mig till detta och i nästa steg huruvida jag ska behålla eller sälja bilen.
Hur tycker forumet att jag bör agera/resonera? Tacksam för all input!
Inser att det är en ganska bred fråga men slänger ut den lite på volley.
Fakta om bilen:
Hyundai i30cw 2009 1,6 diesel.
Gått cirka 10- 11 000 mil.
Servad regelbundet med ett glapp för ett par år sedan (då den dock gick desto mindre). Senast servad i höstas på lokal verkstad.
Som sagt: Utöver detta funkar bilen som förväntat. Det är ju ingen premiumbil men fullt duglig för mina behov. Inga elfel, problem med att starta eller dylikt. Visst, lite segare att starta när det var sisådär tio minus och den stått ett dygn eller så men ingen stor skillnad.
Allt gott!
//Kalle
Senast redigerat av Kallek89 (6 februari 2023)