3348
Sök

Överhettning

19 Inlägg
26 februari 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Håller på mekar med en BMW E39 som fått överhettningsproblem. Bytt remmar, kylarlock, vattenpump och termostat samt luftat kylsystemet och fyllt ny kylarvätska.

Startar och låter bilen gå på tomgång ca:10 minuter tills tempmätaren stannar i mitten. Kör en kort sväng 5 minuter, parkerar och låter den gå på tomgång ytterligare 5 minuter. Tempmätaren fortfarande i mitten och allt verkar normalt. Ja, förutom att den nedre kylarslangen fortfarande är kall, eller åtminstone inte varm? Samt droppar någon vätska under passagerarsidan i motorrummet och  eventuellt lite under kylaren. Är dock inte helt hundra (snöade kraftigt vid tillfället) om det är glykol eller vanlig snö/regnvatten?

Innan allt detta misstänkte jag om inte topplockspackningen gått. Kollade olja efter spår av gul sörja, men inget. Inga vita avgaser förutom kondens som verkar försvunnit efter körningen. Kallstartade motorn utan kylarlock och ingen luft bubblade ut, troligtvis inte topplockspackningen således? Får också kupevärme med motor igång så vattenpumpen verkar fungera som de ska. 

Frågan är då vad det kan bero på att den nedre kylarslangen är kall samtidigt den övre het. Detta kan väl inte vara normalt?

PS. Till saken hör att jag inte vågar testa bilen någon längre sträcka, dels för att jag inte vill bli stående men och för att det sitter sommardäck på bilen.

Tacksam för svar om vad som kan vara felet samt hur jag bör felsöka vidare.
Senast redigerat av faceliftSG (26 februari 2023)

Forummoderator
18 119 Inlägg
26 februari 2023
#2
Termostat som inte öppnar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
26 februari 2023
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Termostat som inte öppnar?

Funderade på det, om inte motorn måste gå mycket varmare innan den öppnar? Konstigt att tempen är stabil isåfall?

Termostaten är ny så har svårt att se vad som kunnat gå fel vid montering?
Senast redigerat av faceliftSG (26 februari 2023)

Forummoderator
26 388 Inlägg
26 februari 2023
#4
faceliftSG skrev:
Hybrid_ skrev:
Termostat som inte öppnar?

Funderade på det, om inte motorn måste gå mycket varmare innan den öppnar? Konstigt att tempen är stabil isåfall?

Termostaten är ny så har svårt att se vad som kunnat gå fel vid montering?

Att den är ny behöver nödvändigtvis inte fastställa att det inte är den som felar.
Finns måndagsexemplar också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
26 februari 2023
#5
faceliftSG skrev:
Hej!

Håller på mekar med en BMW E39 som fått överhettningsproblem. Bytt remmar, kylarlock, vattenpump och termostat samt luftat kylsystemet och fyllt ny kylarvätska.

Startar och låter bilen gå på tomgång ca:10 minuter tills tempmätaren stannar i mitten. Kör en kort sväng 5 minuter, parkerar och låter den gå på tomgång ytterligare 5 minuter. Tempmätaren fortfarande i mitten och allt verkar normalt. Ja, förutom att den nedre kylarslangen fortfarande är kall, eller åtminstone inte varm? Samt droppar någon vätska under passagerarsidan i motorrummet och  eventuellt lite under kylaren. Är dock inte helt hundra (snöade kraftigt vid tillfället) om det är glykol eller vanlig snö/regnvatten?

Innan allt detta misstänkte jag om inte topplockspackningen gått. Kollade olja efter spår av gul sörja, men inget. Inga vita avgaser förutom kondens som verkar försvunnit efter körningen. Kallstartade motorn utan kylarlock och ingen luft bubblade ut, troligtvis inte topplockspackningen således? Får också kupevärme med motor igång så vattenpumpen verkar fungera som de ska. 

Frågan är då vad det kan bero på att den nedre kylarslangen är kall samtidigt den övre het. Detta kan väl inte vara normalt?

PS. Till saken hör att jag inte vågar testa bilen någon längre sträcka, dels för att jag inte vill bli stående men och för att det sitter sommardäck på bilen.

Tacksam för svar om vad som kan vara felet samt hur jag bör felsöka vidare.

Flytta på bilen och lukta på fläckarna på marken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

19 Inlägg
27 februari 2023
Trådstartare
#6
Mack skrev:
faceliftSG skrev:
Hybrid_ skrev:
Termostat som inte öppnar?

Funderade på det, om inte motorn måste gå mycket varmare innan den öppnar? Konstigt att tempen är stabil isåfall?

Termostaten är ny så har svårt att se vad som kunnat gå fel vid montering?

Att den är ny behöver nödvändigtvis inte fastställa att det inte är den som felar.
Finns måndagsexemplar också.

Mjo. Vill helst utesluta annat innan jag börjar riva bort allt igen.

Vettemannen skrev:
faceliftSG skrev:
Hej!

Håller på mekar med en BMW E39 som fått överhettningsproblem. Bytt remmar, kylarlock, vattenpump och termostat samt luftat kylsystemet och fyllt ny kylarvätska.

Startar och låter bilen gå på tomgång ca:10 minuter tills tempmätaren stannar i mitten. Kör en kort sväng 5 minuter, parkerar och låter den gå på tomgång ytterligare 5 minuter. Tempmätaren fortfarande i mitten och allt verkar normalt. Ja, förutom att den nedre kylarslangen fortfarande är kall, eller åtminstone inte varm? Samt droppar någon vätska under passagerarsidan i motorrummet och  eventuellt lite under kylaren. Är dock inte helt hundra (snöade kraftigt vid tillfället) om det är glykol eller vanlig snö/regnvatten?

Innan allt detta misstänkte jag om inte topplockspackningen gått. Kollade olja efter spår av gul sörja, men inget. Inga vita avgaser förutom kondens som verkar försvunnit efter körningen. Kallstartade motorn utan kylarlock och ingen luft bubblade ut, troligtvis inte topplockspackningen således? Får också kupevärme med motor igång så vattenpumpen verkar fungera som de ska. 

Frågan är då vad det kan bero på att den nedre kylarslangen är kall samtidigt den övre het. Detta kan väl inte vara normalt?

PS. Till saken hör att jag inte vågar testa bilen någon längre sträcka, dels för att jag inte vill bli stående men och för att det sitter sommardäck på bilen.

Tacksam för svar om vad som kan vara felet samt hur jag bör felsöka vidare.

Flytta på bilen och lukta på fläckarna på marken.

/Benny

Ska göra det. Men kan ett litet läckage orsaka dessa problem?
Senast redigerat av faceliftSG (27 februari 2023)

2 311 Inlägg
27 februari 2023
#7
Hur har du luftat? De där är lite knepiga att lufta, tog mig några försök att hitta tricket på min gamla. Man får öppna båda luftskruvarna, sen fylla på med glykol (och fortsätta över "max") tills den första svämmar över, då stänger man den, sen fortsätter man fylla på tills det svämmar över ur den andra med, då stänger man den också. Sen är det klart.

Är det så du har gjort så har jag inget att tillägga, tänkte bara inflika det för säkerhets skull. smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
27 februari 2023
#8
faceliftSG skrev:
Mack skrev:
faceliftSG skrev:

Funderade på det, om inte motorn måste gå mycket varmare innan den öppnar? Konstigt att tempen är stabil isåfall?

Termostaten är ny så har svårt att se vad som kunnat gå fel vid montering?

Att den är ny behöver nödvändigtvis inte fastställa att det inte är den som felar.
Finns måndagsexemplar också.

Mjo. Vill helst utesluta annat innan jag börjar riva bort allt igen.

Vettemannen skrev:
faceliftSG skrev:
Hej!

Håller på mekar med en BMW E39 som fått överhettningsproblem. Bytt remmar, kylarlock, vattenpump och termostat samt luftat kylsystemet och fyllt ny kylarvätska.

Startar och låter bilen gå på tomgång ca:10 minuter tills tempmätaren stannar i mitten. Kör en kort sväng 5 minuter, parkerar och låter den gå på tomgång ytterligare 5 minuter. Tempmätaren fortfarande i mitten och allt verkar normalt. Ja, förutom att den nedre kylarslangen fortfarande är kall, eller åtminstone inte varm? Samt droppar någon vätska under passagerarsidan i motorrummet och  eventuellt lite under kylaren. Är dock inte helt hundra (snöade kraftigt vid tillfället) om det är glykol eller vanlig snö/regnvatten?

Innan allt detta misstänkte jag om inte topplockspackningen gått. Kollade olja efter spår av gul sörja, men inget. Inga vita avgaser förutom kondens som verkar försvunnit efter körningen. Kallstartade motorn utan kylarlock och ingen luft bubblade ut, troligtvis inte topplockspackningen således? Får också kupevärme med motor igång så vattenpumpen verkar fungera som de ska. 

Frågan är då vad det kan bero på att den nedre kylarslangen är kall samtidigt den övre het. Detta kan väl inte vara normalt?

PS. Till saken hör att jag inte vågar testa bilen någon längre sträcka, dels för att jag inte vill bli stående men och för att det sitter sommardäck på bilen.

Tacksam för svar om vad som kan vara felet samt hur jag bör felsöka vidare.

Flytta på bilen och lukta på fläckarna på marken.

/Benny

Ska göra det. Men kan ett litet läckage orsaka dessa problem?

Du skrev inte att det var "ett litet läckage"! Du skrev bara att det droppade.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 119 Inlägg
27 februari 2023
#9
Droppar det ut kylarvätska kan det även suga in luft när bilen kallnar. Som sagts innan är dessa notoriskt svårluftade så innan läckaget är tätat kan man nog inte felsöka på ett vettigt sätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 309 Inlägg
27 februari 2023
#10
Bästa sättet att konstatera eller utesluta om det kommer in kompression i kylvätskan är ett kemiskt test man utför medelst att dra luft fråm expkärlet genom en speciell vätska som byter färg om det finns Co.
Kitten för detta är inte så dyra och kan nyttjas flera ggr.

Att övre slangen (tur) är het och nedre kylarslang (retur) är kall är ju i sig inte ett tecken på annat än att kylaren och termostaten gör sitt jobb som dom ska.

Så länge den har normal temp, alltså.
Är det så just när den överhettar tyder det på cirkulationsproblem.
Senast redigerat av Mossan1 (27 februari 2023)

Ruter Knekt
721 Inlägg
27 februari 2023
#12
BMW är svårluftade genomgående enligt min erfarenhet (fick tips om att lyfta fronten och låta motorn gå så avluftades den genom påfyllningslocket, vips så var problemet helt borta för min del, m52 motor vill jag minnas, osäker dock), skulle läcksökt och fullaga så det är tätt innan jag började bry mig om något annat.
Alternativ två är att det inte överhettar utan att du inte lät den gå tillräckligt länge för termostaten att öppna.
Mossan1 skrev:
Bästa sättet att konstatera eller utesluta om det kommer in kompression i kylvätskan är ett kemiskt test man utför medelst att dra luft fråm expkärlet genom en speciell vätska som byter färg om det finns Co.
Kitten för detta är inte så dyra och kan nyttjas flera ggr.

Att övre slangen (tur) är het och nedre kylarslang (retur) är kall är ju i sig inte ett tecken på annat än att kylaren och termostaten gör sitt jobb som dom ska.

Så länge den har normal temp, alltså.
Är det så just när den överhettar tyder det på cirkulationsproblem.

Yes, finns även elektriska som är återanvändbara men kemiskt svar är bättre än elektronik skrot.
Senast redigerat av Duvetdet (27 februari 2023)

Något sen på bollen


Sök