Hej bojdacylinder.
Av dina frågor drar jag slutsatsen att du inte är någon erfaren bilägare.
Mitt råd till dig, som har en gammal bil, som kanske inte används så mycket, som kanske mest körs korta sträckor:
Byt ALLTID OLJA FÖRE BESIKTNINGEN!
Orsaken till mitt råd är att bilmotorer som vanligtvis brukas på ett sådant sätt att de aldrig får bli genomvarma samlar på sig kondens och annat i motoroljan.
Bidrager tyvärr till att bilen underkänns vid besiktning p g a avgasemissionerna, föranledda av den "sura" oljan i motorn(vevhuset/oljetråget).
Ett tecken på att motorn fått arbeta utan att att bli riktigt genomvarm är att det bildas "majonäs" i motorn.
Avslöjas lätt genom att se på oljepåfyllningslockets insida och på motorns insida genom oljepåfyllningslockets hål.
Receptet är (hel-)syntetolja och en längre tur med bilen, på kanske ½ timma/5 mil, för att "koka bort" de sura gaserna ur motorn.
Ett annat, mest ekonomiskt råd, är att byta oljan själv medelst en s k "elektrisk oljebytare" som går på 12 volt = cig.tänduttaget.
Att byta oljefilter är naturligtvis viktigt det med - men det viktigaste är att byta oljan.
Byta oljefilter kan du hoppa över var annat eller vart tredje oljebyte.
Här kommer jag att få mothugg - men så har jag många år gjort med mina hobbybilar som inte ens körs över hundra mil per år.
Med elektrisk oljebytare klarar du att "stå på gatan" och byta olja utan att slabba ner.
Det slabbiga är att ta hand om oljebytaren och slangarna efteråt - det "efterrinner" i slngarna - inte mycket men ändå lite besvärligt.
Men lägger du oljebytaren i flerdubbla plastkassar, med hushållspapper i botten, så blir det hanterbart.
Och du - gör som jag - köp oljan hos LIDL!
Lycka till!