simlar skrev:
torsen skrev:
simlar skrev:
Reglerna för ombyggt fordon har nyss förenklats, finns ett inlägg om det på SFROs facebooksida.
Vad jag förstått ska det nu räcka med att byta diff (t.ex torsen-diff i org bakaxel), bromsar och växellåda för att det ska kunna klassas som ombyggt fordon.
Effektgränsen är dock fortfarande max 15kw/100kg med möjlighet att söka dispens om 20kw/100kg.
Hoppla hoppla - det här har jag missat som monterat såväl torsen som Lock Right samt bytt/ändrat växellådor/fördelningslådor m a p utväxling.
Krävs alltså regbes - eller har jag missförstått?
För länge sedan har jag bytt motor i 2CV från 12 hk till 16 hk och då vid bes fått anteckning i pappren "motor utbytt".
Reglerna på den tiden sa max 10% effektökning.
10% effektökning blir 1,2 hk.
4 hk effektökning blir 33%!
Jag har: Monterat diffspärr, annan fördelningslåda/ändrat utväxling, högre fjädrar och stötdämpare, demonterat krängningshämmare, ändrat däcksdimension till 85-profil, bytt från radial- till diagonaldäck samt på en bil ändrat fjädringen enligt "reverse schackle konversen kit" från CALMINI samt monterat winsch.
Då BORDE jag alltså ha låtit utföra en regbes, eller hur?
Vet många som gjort samma moddningar som jag.
Jag försökte en gång få intyg från dåvarande generalagenten Olle Olsson(mycket trevliga handläggare) för att få överskrida max framaxeltryck vid montering av winsch, winschbumper och större batteri på en Suzuki Samurai, men nekades.
"ALLA" struntar i detta av dom som jag känner till.
Jimny 4 klarar inte heller winschbumper och winsch - men det förekommer ändå.
Nu ska man kanske inte väcka den björn som sover, men hur många bilar klarar lagligt ovanstående moddning?
Enda jag känner till är MB G-Wagen.