3487
Sök

Hur ställer man in förgasare / tändning på en B21?

28 Inlägg
14 mars 2023
Trådstartare
#1
B21A alltså 240 motor från 79.
nyss bytt motor men har problem med tändning, vet ingenting om hur man ställer in förgasare / tändning så all hjälp uppskattas
borde väll bara vara någon form av skruv någonstans?

2 845 Inlägg
15 mars 2023
#3
Tändning ställer man genom att vrida fördelare med/motsols och använder stroboskoplampa. Man kan även ställa på känsla om man vet vad man gör. Man hör hur motorn går. Men stroboskoplampa gäller om man vill ha det exakt.

Vad har du för förgasare? Stromberg 175 CD eller den andra vad den nu heter minns jag inte. Var länge sen man höll på med dessa.

7 438 Inlägg
15 mars 2023
#4
Går motorn "dåligt"/"konstigt" - kolla membranet(pessaret kallat) om det är fråga om Strombergförgasare.
Ett råd förr till SAAB- och Volvo-ägare var att alltid ha ett pessar i handskfacket.

3 194 Inlägg
15 mars 2023
#5
motlas skrev:
B21A alltså 240 motor från 79.

1979 har sannolikt Zentih Stromberg 175CD.  Den man lyfter nålen via loppet för dämpkolven för mängdjusteringen. Äldre ZS hade huvudmunstycket under flottörhuset.
(Om det inte är orginalförgasaren)
Jag hade det specialverktyget för huvidmunstycket till senare ZS en gång, men jag minns tusan inte hur den såg ut i spetsen. Om det var en spårmejsel, insex, eller nått annat.
Viktigt att membranet är helt och att det är ATF olja till dämpkolven.

Justeras med nytt/rent luftfilter.

Tändningen justeras medelst stroposkoplampa kopplad mot cyl1 tändkabel och man läser på vevaxelns remskiva. Man har bortkopplad (och pluggad) vakuumslang till vakuumklockan.
Man ser då också till att brytarspetsen har rätt avstånd innan man justerar tändningen.

Grundinställning av tändningen (tex om fördelaren demonterats) är ett annat förfarande
Senast redigerat av Mossan1 (15 mars 2023)

28 Inlägg
15 mars 2023
Trådstartare
#6
Tack!

28 Inlägg
17 mars 2023
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
motlas skrev:
B21A alltså 240 motor från 79.

1979 har sannolikt Zentih Stromberg 175CD.  Den man lyfter nålen via loppet för dämpkolven för mängdjusteringen. Äldre ZS hade huvudmunstycket under flottörhuset.
(Om det inte är orginalförgasaren)
Jag hade det specialverktyget för huvidmunstycket till senare ZS en gång, men jag minns tusan inte hur den såg ut i spetsen. Om det var en spårmejsel, insex, eller nått annat.
Viktigt att membranet är helt och att det är ATF olja till dämpkolven.

Justeras med nytt/rent luftfilter.

Tändningen justeras medelst stroposkoplampa kopplad mot cyl1 tändkabel och man läser på vevaxelns remskiva. Man har bortkopplad (och pluggad) vakuumslang till vakuumklockan.
Man ser då också till att brytarspetsen har rätt avstånd innan man justerar tändningen.

Grundinställning av tändningen (tex om fördelaren demonterats) är ett annat förfarande

Du vet inte vars alla vakumslangar ska gå? Minns inte riktigt hur dem satt när jag tog ur motorn, en till förgasaren, en till soppapumpen vet jag. Men finns två hål kvar i insuget som jag inte vet vars dem ska gå.

Edit; en till fördelaren, inte soppapumpen.
Senast redigerat av motlas (17 mars 2023)

3 194 Inlägg
17 mars 2023
#8
Gudars!
Nu är det otroligt länge sedan jag skruvade 240. Speciellt så tidig.

Är det inte en EGR-ventil på en 1979'a?. En vakuumklocka på ett stålrör mellan insug och avgasröret.
Det är i så fall en liknande vakuumslang till den. 

Jag minns inte när PulsAir-systemet kom, men det var nog dit också.  Som en klocka på grova slangen från PulsAir.

Ibland går det en liten vakuumslang till omställningsventilen före luftfiltret för luftförvärmningen också.
Minns ej om det satt sådan på 240 1979 eller om den ännu hade luftfiltret ditekt på förgasaren....

Sen är det vevhusventilationen till luftfiltret (gick väl från ventlkåpan?)  och bromsservon.  Fler vakuumslangar minns jag inte. Ev satt det en oljefälla under insuget. Kanske var en dit, men nu flyter nog årsmodellerna ihop för mig rejält.....  Ta med nypa salt
Senast redigerat av Mossan1 (17 mars 2023)


Sök