3606
Sök

Stundande bilbyte

1 196 Inlägg
17 mars 2023
Trådstartare
#1
Halloj,
Med risk för att det blir ännu en "vad skall jag köpa tråd" så slänger jag ut frågan.

Familjen rullar idag en Audi A6 Avant från 2014. Vi känner att vi skulle vilja, och kanske behöver byta ut den. Dels för att man får en viss slant för den, men även för att med vårt körmönster så kommer den ha med råge passerat 20k mil inom ett eller två år. Vi kör ofta, både vintertid och sommartid etapper om 30-40 mil i stöpet, och sommartid flera lokala resor dagligen som överstiger 4 mil.  Vill gärna byta innan vi passerat 20k mil och vill ha en så ny bil som möjligt med så lite mil som möjligt. SUV, minibuss eller mindre bil är inte aktuellt.

Dock är det ju en riktig djungel, och tycker priserna är lite hypade och för höga för mångt och mycket.

Som efterträdare till A6:an så är jag sugen på en nyare A6:a, alltså nya generationen, alternativt en V90, 5-serie eller Superb. Gå ned i storlek är således inte ett alternativ. Budgeten är väl ganska satt till 350.000kr, och är således ute efter en lågmilad bil från 2019-2021, helst under 5000mil på mätaren. Krav är automat, diesel eller pluginhybrid, inte svart eller mörk färg, bekväm och säker. Pluspoäng om det är bra stereo (gärna ett kliv upp från standard) samt om strålkastarna är bra (tänk LED och Matrix/dynamisk led).
Aktivt valt bort Passat då jag tycker den är för tråkig och har dålig erfarenhet av just Passat. MB E-klass känns racklig interiört och tycker en All Terrain som kunde vara intressant är på tok för dyr.

Frågan är bara vad man skall välja.

*Nya A6:an (C8) är ju dyr i inköp och för min budget får man i ärlighetens namn inte speciellt mycket A6:a. Lägger man dessa pengar vill man ju ha lite lulllull ändå. Knappt man får sportstolarna. Diesel enda alternativet.

*V90, finns massor av dem, många gått långt. B4 (mildhybriden) är för att föredra rent framtidsmässigt, men många bilar är tråkigt basutrustade. Originalstereon måste vara bilvärldens sämsta, så uppdaterat ljud är KRAV om V90. Fördelen är väl On Call, och att det är en säker bil. Däremot har ju knappt några skinn utan tyg, kanske räcker. Cross Country kanske kan rymmas i budgeten (skulle vara ett plus). Diesel enda alternativet

*5-serie, nästan alla är svarta, tyvärr. Fördelar BMW är väl att det alltid är digitalt mätarkluster och stor media-skärm, många verkar bra utrustade på så sätt med det man vill ha. Elstol verkar många ha, såsom sportstolar med läder/alcantara. Här blir däremot kravet x-drive då jag inte vill ha en ren bakhjulsdriven bil. Ren diesel enda alternativet.

Superben, kanske är den som ger mest pang för pengarna. Men det är ju en förklädd passat med bättre kvalitet både upplevd och verklig. Mycket av det man vill ha är ju standard här, och frågan är väl om det är värt att lägga ytterligare en 30.000kr för att köpa en IV (alltså plugin-hybriden). Kan ladda hemma, och tror att jag skulle kunna på jobbet ibland också. Frågan hur ekonomisk den blir om man kör långsträckor ofta.

Välkomnar input


4 137 Inlägg
17 mars 2023
#2
Renault Talisman ?
Ford Mondeo ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 196 Inlägg
17 mars 2023
Trådstartare
#3
Talisman kan nog vara ett alternativ. Dock säljs den väl inte längre i Sverige. Vill ha en bil som fortfarande säljs för att lättare kunna sälja bilen i framtiden.
Mondeo tycker jag är rätt trång, den lastar mindre än vår andrabil, en Saab ng 9-3 kombi.

Nya V60 verkar ju lasta nästan lika mycket som v90 och vår nuvarande A6:a, men den känns "trång"


* Voff voff *
10 583 Inlägg
17 mars 2023
#4
Aha, jag hade också tänkt slå ett slag för Talisman. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 137 Inlägg
17 mars 2023
#5
Talisman slutade tillverkas vid Covid 19 utbrotten våren 2020 om jag inte har fel, nog finns avsättning för begagnade bilar om inte innanför landets gräns så utanför, större bilar än Golf-klassen kan vara svala när dom kommer upp i åren, forna öststaterna som baltikum närmaste åren men även ukraina när kriget är slut kommer  finnas ett ommättat behov av begagnde åk närmaste decennierna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 196 Inlägg
17 mars 2023
Trådstartare
#6
Det tror jag med, och tror nog jag får en slant för A6:an om jag säljer den privat eller byter in den.

Ni som kör A6, V90, 5-serie eller Superb, har ni några inputs?


4 137 Inlägg
17 mars 2023
#7
Hmm
en Audi A6 som inte ens gått 20.000mil och ni vill byta bil, den är ju knappt inkörd

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 438 Inlägg
18 mars 2023
#8
Honda Accord Tourer anser Teknikens Världs chefredaktör är bästa bilen.
Läs motiveringen i utgåva 4/2023.

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 mars 2023
#9
spillolja skrev:
Hmm
en Audi A6 som inte ens gått 20.000mil och ni vill byta bil, den är ju knappt inkörd

wink

Men den får nog säljas privat. Bilhandlare vill nog inte ens titta på bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 137 Inlägg
18 mars 2023
#10
Kan det verkligen vara så illa ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 mars 2023
#11
spillolja skrev:
Kan det verkligen vara så illa ?

smile

TS kan ju prova. Men troligen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

103 Inlägg
18 mars 2023
#12
Hybrid_ skrev:
spillolja skrev:
Kan det verkligen vara så illa ?

smile

TS kan ju prova. Men troligen.

Är det inte just Audi A6 som har stora problem med rost och motorn i den åldersgruppen? Har för mig att framför allt kamkedjan kunde brista i tid och otid.
Senast redigerat av MisterAxl (18 mars 2023)

1 196 Inlägg
22 mars 2023
Trådstartare
#13
MisterAxl skrev:
Hybrid_ skrev:
spillolja skrev:
Kan det verkligen vara så illa ?

smile

TS kan ju prova. Men troligen.

Är det inte just Audi A6 som har stora problem med rost och motorn i den åldersgruppen? Har för mig att framför allt kamkedjan kunde brista i tid och otid.

Skulle säga att det troligen är generation C6 som du tänker på. Jag har en C7:a och är troligen den bäst ihopskruvade A6:an to date. Nu är detta kanske lite subjektivt då jag äger en, men denna generation av A6 har väldigt sällan problem, varken maskinellt, elektronik eller med rost. Våran har enbart behövt service, en omgång skivor och klossar runt om (byttes vid 14500) samt hjullager fram (samtidigt som skivor och klossar).

Anledningen till att vi vill byta är att bilen fortfarande just nu betingar en slant, och utöver att vi kan få ut en 120-140kkr för bilen idag skulle detta ge en bra grundplåt till nästa. En annan anledning är att vi vi ha en modernare bil. Det har ju hänt saker sedan vår nuvarande bil tillverkades. Saker som backkamera, dödavinkelvarnare, autobroms och adaptiv farthållare saknar vår bil. Men största anledningen är att vi helt enkelt vill byta och köpa oss en nyare bil.

Har varit och klämt lite på några bilar nu helgen/veckan, och man blev kanske lite klokare. 5-serien är struken, dels sett till priset men även till komforten. Den är sportig, men stötig, hårda stolar, och så är det hela tiden saker som plingar, paneler som knakar. Kändes inte premium, tyvärr.

En bubblare har kommit in på listan. E-klassen som diesel, då som 200d eller 220d men kan kanske sträcka budgeten till en 300de (pluginhybrid) mest för att kanske få igen merkostnaden i lägre skatt, förbrukning och andrahandsvärde. Provsatt en sådan idag, och den kändes riktigt bra. Ska bara försöka få till en provkörning av en sådan...


4 137 Inlägg
22 mars 2023
#14
Det som inte finns kan inte heller gå sönder

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
17 996 Inlägg
23 mars 2023
#15
När det gäller Mercedes så är jag på! MEN! Ingen Bluetec! Aja! Inte röra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
17 996 Inlägg
23 mars 2023
#16
Anledningen till att vi vill byta är att bilen fortfarande just nu betingar en slant, och utöver att vi kan få ut en 120-140kkr för bilen idag

Var grundar du detta på? Det beror ju lite på vilken motor/låda du har.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 196 Inlägg
23 mars 2023
Trådstartare
#17
Hybrid_ skrev:
När det gäller Mercedes så är jag på! MEN! Ingen Bluetec! Aja! Inte röra!

Jag tänkte mig en 2020:års 220D eller 200D eller som sagt 300DE alltså diesel-plug-in-hybriden.

En annan bubblare är Optima PHEV, som tyvärr inte tillvekras längre mig veterligen, men kanske är ett alternativ, är ju lite billigare är många plug-in-hybrider i denna storlek.


4 137 Inlägg
23 mars 2023
#18
snabbkoll på blocket parametrar:
diesel
max 200 gnägg
13-25 tusen mil

Billigast:
Bilar · Uppsala
Audi A6 2013 Diesel  24 500 - 24 999 mil  Automat

näst dyraste:
Bilar · Värmland
Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra S Tronic Proline Sline Panorama
189 000 kr  Miltal  13 000 - 13 499



om inte TS har bråttom lägg ett lite högre utgångspris tex: 175-180tkk

framhäv sånt som är positivt tex:

få ägare
evt. extra rostskyddbehandling
regelbundet servard med oljebyte flera ggr. om året
överdriv dock inte skicket på fordonet
man kan inte vara nog så försiktig vid försäljning, skriv alltid avtal, lycksökare kommer garanterat höra av sig


https://drive.google.com/file/d/1vbXTwy … share_link

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
17 996 Inlägg
23 mars 2023
#19
master_lars skrev:
Hybrid_ skrev:
När det gäller Mercedes så är jag på! MEN! Ingen Bluetec! Aja! Inte röra!

Jag tänkte mig en 2020:års 220D eller 200D eller som sagt 300DE alltså diesel-plug-in-hybriden.

En annan bubblare är Optima PHEV, som tyvärr inte tillvekras längre mig veterligen, men kanske är ett alternativ, är ju lite billigare är många plug-in-hybrider i denna storlek.

Just Optima PHEV har jag jobbat med en del. Monterade extrautrustning i dessa under några år. Nya bilar. Det är riktigt att de inte finns längre. Men fabriksgarantierna är 7 år så gäller fortfarande. De är enkla att skruva i och många fick en Eberspächer 5kW monterade som nya, har gjort ett gäng själv. En sådan ska du leta efter. Helst med fjärrkontroll och inte Webstart (Går i 2G-nätet som håller på att läggas ner). Även om byte från det ena till det andra kanske tar 2 timmar. Det är även enkelt att montera extraljus i grillen då bilarna inte har canbus till framljusen och signal tas enkelt därifrån med ett relä bara.

Till det negativa kan sägas en något rå motorgång på ICE. Man märker när bensinmotorn vrålar igång... Inte som på en Prius där man får titta på instrumentpanelen om motorn går eller inte... Det finns ingen värmepump så på vintern så startar motorn för att ge värme i kupé. AC går på bilens högvoltssystem. Men kör du långt så går den på el så klart när kupé blivit varm. Dessa har en 6-petad autmatlåda som även elmotorn är kopplad till. Den växlar alltså även på ren eldrift. Märklig känsla.

På det hela taget tycker jag dessa bilar är undervärderade då dessa inte verkar gå sönder. Långa garantier med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 196 Inlägg
23 mars 2023
Trådstartare
#20
Hybrid_ skrev:
master_lars skrev:
Hybrid_ skrev:
När det gäller Mercedes så är jag på! MEN! Ingen Bluetec! Aja! Inte röra!

Jag tänkte mig en 2020:års 220D eller 200D eller som sagt 300DE alltså diesel-plug-in-hybriden.

En annan bubblare är Optima PHEV, som tyvärr inte tillvekras längre mig veterligen, men kanske är ett alternativ, är ju lite billigare är många plug-in-hybrider i denna storlek.

Just Optima PHEV har jag jobbat med en del. Monterade extrautrustning i dessa under några år. Nya bilar. Det är riktigt att de inte finns längre. Men fabriksgarantierna är 7 år så gäller fortfarande. De är enkla att skruva i och många fick en Eberspächer 5kW monterade som nya, har gjort ett gäng själv. En sådan ska du leta efter. Helst med fjärrkontroll och inte Webstart (Går i 2G-nätet som håller på att läggas ner). Även om byte från det ena till det andra kanske tar 2 timmar. Det är även enkelt att montera extraljus i grillen då bilarna inte har canbus till framljusen och signal tas enkelt därifrån med ett relä bara.

Till det negativa kan sägas en något rå motorgång på ICE. Man märker när bensinmotorn vrålar igång... Inte som på en Prius där man får titta på instrumentpanelen om motorn går eller inte... Det finns ingen värmepump så på vintern så startar motorn för att ge värme i kupé. AC går på bilens högvoltssystem. Men kör du långt så går den på el så klart när kupé blivit varm. Dessa har en 6-petad autmatlåda som även elmotorn är kopplad till. Den växlar alltså även på ren eldrift. Märklig känsla.

På det hela taget tycker jag dessa bilar är undervärderade då dessa inte verkar gå sönder. Långa garantier med.

Tackar. Låter som ett bra tips att leta efter en med tillsatsvärme.
Det som skrämmer är väl egentligen eventuellt andrahandsvärde när garantitiden har passerats. Vad kommer en optima betinga om 8 år? Troligen inte lika mycket som en Mercedes, Superb, V90 eller A6:a.

Just det där med extraljus är viktigt. Kör mycket på mörka landsvägar, ofta, och tycker att LED-rampen (Vision X) vi har monterad i vår A6:a nu är ett väldigt bra komplement till xenonlamporna. Ger bra bredd, längd och styrka. Hur det går att fälla in en sådan i de olika bilarna låter jag va osagt. V90 vet jag det går tämligen lätt, samma med nya A6:an. Vill verkligen inte ha upplägget som jag har på min 9-3:an vi har. Grymt bra ljus, men ser ju hemskt ut.



Sök