17 mars 2023
Trådstartare
Halloj,
Med risk för att det blir ännu en "vad skall jag köpa tråd" så slänger jag ut frågan.
Familjen rullar idag en Audi A6 Avant från 2014. Vi känner att vi skulle vilja, och kanske behöver byta ut den. Dels för att man får en viss slant för den, men även för att med vårt körmönster så kommer den ha med råge passerat 20k mil inom ett eller två år. Vi kör ofta, både vintertid och sommartid etapper om 30-40 mil i stöpet, och sommartid flera lokala resor dagligen som överstiger 4 mil. Vill gärna byta innan vi passerat 20k mil och vill ha en så ny bil som möjligt med så lite mil som möjligt. SUV, minibuss eller mindre bil är inte aktuellt.
Dock är det ju en riktig djungel, och tycker priserna är lite hypade och för höga för mångt och mycket.
Som efterträdare till A6:an så är jag sugen på en nyare A6:a, alltså nya generationen, alternativt en V90, 5-serie eller Superb. Gå ned i storlek är således inte ett alternativ. Budgeten är väl ganska satt till 350.000kr, och är således ute efter en lågmilad bil från 2019-2021, helst under 5000mil på mätaren. Krav är automat, diesel eller pluginhybrid, inte svart eller mörk färg, bekväm och säker. Pluspoäng om det är bra stereo (gärna ett kliv upp från standard) samt om strålkastarna är bra (tänk LED och Matrix/dynamisk led).
Aktivt valt bort Passat då jag tycker den är för tråkig och har dålig erfarenhet av just Passat. MB E-klass känns racklig interiört och tycker en All Terrain som kunde vara intressant är på tok för dyr.
Frågan är bara vad man skall välja.
*Nya A6:an (C8) är ju dyr i inköp och för min budget får man i ärlighetens namn inte speciellt mycket A6:a. Lägger man dessa pengar vill man ju ha lite lulllull ändå. Knappt man får sportstolarna. Diesel enda alternativet.
*V90, finns massor av dem, många gått långt. B4 (mildhybriden) är för att föredra rent framtidsmässigt, men många bilar är tråkigt basutrustade. Originalstereon måste vara bilvärldens sämsta, så uppdaterat ljud är KRAV om V90. Fördelen är väl On Call, och att det är en säker bil. Däremot har ju knappt några skinn utan tyg, kanske räcker. Cross Country kanske kan rymmas i budgeten (skulle vara ett plus). Diesel enda alternativet
*5-serie, nästan alla är svarta, tyvärr. Fördelar BMW är väl att det alltid är digitalt mätarkluster och stor media-skärm, många verkar bra utrustade på så sätt med det man vill ha. Elstol verkar många ha, såsom sportstolar med läder/alcantara. Här blir däremot kravet x-drive då jag inte vill ha en ren bakhjulsdriven bil. Ren diesel enda alternativet.
Superben, kanske är den som ger mest pang för pengarna. Men det är ju en förklädd passat med bättre kvalitet både upplevd och verklig. Mycket av det man vill ha är ju standard här, och frågan är väl om det är värt att lägga ytterligare en 30.000kr för att köpa en IV (alltså plugin-hybriden). Kan ladda hemma, och tror att jag skulle kunna på jobbet ibland också. Frågan hur ekonomisk den blir om man kör långsträckor ofta.
Välkomnar input